Hallo allemaal,
Klein kort vraagje over soldeerflux?... ik weet daar echt NIKS van! 
ik wil geen reclame maken maar wil het ff makkelijk op @mason kopen,
is er een die goed is?
ik zie wel eens van die Y.T. filmpjes en dan raakt de soldeerbout het materiaal en het is bijna VOOR, dat ie het raakt -
met de soldeerbout al vertint!?
En, nog mooi ook? ( ik wil dat ook!!!
)
.
ik ga strakjes misschien met de auto ook ff hier naartoe :
https://www.brokxelectronics.nl/index.php?main_page=product_info&c…
is dit ook wat?
.
ik moet een SMD IC solderen maar ben niet echt een SMD man 
( ben blij dat ik un 1 Watt weerstand kan zien laat staan...
)
VrGr Rob
Goede vergroting gebruiken, veel licht dan is SMD goed te behappen. Als ik iets los wil krijgen, dompel het onder in hars. Piece of cake.
Hallo Raaf,
moet eerlijk zeggen ik kan je nog net volgen met die link naar hars maar hoe voor de rest???
.
ik heb destijds wel eens zo’n vloeistof gekocht maar wat ik daar nog van weet is dat ik niet heb staan juichen!?
Vroeger das wel LOL had ik ook en heb het nog ergens van die hoe heet ut? S39?
Na verloop van tijd zag ut ur NIET meer uit!

.
En lood vrij?... soldeer je daar neem ik aan moeilijker mee?
En dan heb je ook dit:
https://www.amazon.nl/Magrimaxio-vloeimiddel-soldeerdraad-colofoniumke…
.
https://www.amazon.nl/TOWOT-Loodvrije-Soldeer-Elektro-Solderen/dp/B0CT…
is dit…. Goed? Of…. Ik weet het echt ook niet!
VrGr Rob
Gewoon oefenen aan een forum heb je niet zoveel in deze. Of koop bij Ali een pakketje met alle onderdelen dan kan je zelf beetje leren bakken met SMD.
Hallo Raaf nog un keertju,
Ik heb een vergrootglas inderdaad(kan bijna niet meer zonder!) 
moet denk ook gaan kijken naar een nog betere vergrootglas ook om gewoon te solderen.
( kword un ouwe . . . ) MAAR,
.
Je dompelt het in hars zeg je? ( maar dit is toch vaste stof? Dat van die site van jou? )
.
En nogmaals MAAR, Je hebt het over losmaken ik moet vast?
.
zal ff Y.T. Kijken heb gloof ik wel eens wat gezien daar over!
VrGr Rob
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Flux pen is heel handig en zuinig in gebruik...
https://nl.farnell.com/mg-chemicals/835-p/pen-applicator-rosin-flux-10…
Weer geen zin om tu wachten natuurlijk, kben ff naar dat winkeltje gereden:
https://www.brokxelectronics.nl/index.php?main_page=product_info&c…
dees maar ff gekocht.
liep ik buiten maar was behoorlijk koud nu zeg?! snel weer achter mijn warme soldeerboutju. 
VrGr Rob
nonius
set SCE to AUX.
ik moet een SMD IC solderen maar ben niet echt een SMD man
Tsja Rob, je zult toch echt met je tijd mee moeten, of je wilt of niet
Voor mij was het ook even slikken toen ik er ca. 20 jaar geleden mee moest beginnen.
Het gebruik van flux maakt het verschil bij het solderen tussen 'plakken met soldeer' en 'mooi uitvloeiend soldeer'. En voor goed SMD-soldeerwerk (met een vaak te grote bout) is flux essentieel, het voorkomt dat er soldeerbruggen ontstaan tussen de IC-pinnen.
Zo heb ik ooit met een zware 220V-bout een aantal MAX459 IC's in SMD-uitvoering goed gesoldeerd gekregen, simpelweg door overdadig gebruik van flux en tin. Zoek op YouTube bijv. eens naar 'drag soldering'. Prachtige methode en razend snel.
https://www.youtube.com/watch?v=wUyetZ5RtPs
Het is mogelijk om je eigen soldeerflux te maken, met colofonium (zoals gebruikt door violisten e.d. voor de strijkstokharen) en alcohol. Wil ik zelf nog wel eens een keertje doen.
Oh, en de loupe....tsja, zonder red ik het ook niet meer, de tijd dat ik de opdruk van SMD-weerstandjes e.d. zonder leesbril of loupe kon lezen ligt alweer een tijdje achter me. Boven de werkbank staat hier permanent een loupelamp, en er ligt een sterke loupe altijd binnen handbereik op m'n diverse werkplekken. Een video-microscoop staat op het lijstje met toekomstige gereedschappen.
Het wordt trouwens pas echt leuk wanneer het 0402 wordt, zie foto. En aan zo'n suikerkorreltje moet je dan twee draadjes apenhaar gesoldeerd zien te krijgen....
De diameter van de coax is 2.0 mm, ter referentie. Erg belangrijk dat je je niesreflex kunt onderdrukken, want zo'n onderdeeltje vind je daarna nooit meer terug.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Dat zal werken. Hars werkt ook prima. Zo'n blokje kan je in een stevige plastic zak doen en er dan een hengst op geven. Nu heb je allemaal gruis als het goed is en als je pech hebt is het zakje gescheurd. Dus misschien is een veulen wel genoeg, hangt van je hamer af.
Nu kan je het gruis in een flesje doen en het daarin oplossen met wat propanol-2, dat heette vroeger isopropanol of isopropylakohol, wat een lol.
Ik heb van een vriendin een leeg nagellakflesje gekregen. Het kwastje daarvan is handig voor het aanbrengen van de opgeloste hars. Wordt de hars wat te dik, dan een paar drupjes propanol-2 er bij. Werkt echt goed.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zo'n fluxpen is veel handiger, werkt als een viltstift (en doseert dus heel zuinig)
Ik heb mijn pen al zeker 15 jaar, gebruik 'm regelmatig en is nog half vol...
bedankt voor schrijven allemaal!
.
Filmpje gekeken Nonius!
.
ik doe nog even wachten voor ik er an begint.
Is er een goede en een minder goede kleur voor flux? Wit misschien beter Geel?
Zal ik ook nog ff kijken naar zo’n pen op @mazon.
VrGr Rob
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op zaterdag 18 januari 2025 17:35:09 schreef Arco:
Zo'n fluxpen is veel handiger, werkt als een viltstift (en doseert dus heel zuinig)
Dat vind ik dus geheel persoonlijk en ik vind fluxpennen dus ondingen: het indrukken vereist nog best wat kracht en dat vind niet elke print even leuk (hele dunne printen in consumenten-elektronica en modelbouw bijvoorbeeld...) en de (vaak) veel te dikke punt van die dingen kan je op de meeste printen gewoon niet kwijt omdat er altijd onderdelen in de weg zitten en de punt indrukken OP een onderdeel druist gewoon tegen mijn gevoel (en professionele ervaring) in, dat doe je niet.
Daarnaast vind ik het doseren gewoon lastig: er komt eerder veel teveel dan 'genoeg' uit, waardoor kleine onderdelen nogal de neiging hebben om van hun plaats te komen, terwijl ze bij het gebruik van pasta op hun plek blijven liggen.
Hetzelfde bezwaar heb ik tegen potjes met een kwastje: het is minder makkelijk doseren en er komt eerder teveel uit. Zowel flux uit een pen als potje is vaak zo vloeibaar dat het overal heenloopt waar je het niet wil hebben.
Op zaterdag 18 januari 2025 17:32:19 schreef nonius:
Een video-microscoop staat op het lijstje met toekomstige gereedschappen.
Mag ik een lans breken voor gewone optische microscopen? Op m'n werk hebben we heel veel modellen optische microscopen, van relatief goedkope en simpele (maximaal 6 keer vergroten geloof ik) Euromex modellen tot veel duurdere Olympus en Bausch&Lomb modellen.
We hebben 1 volledige videomicroscoop, eentje die echt enorm aan de prijs is (zodanig dat ik 'm echt niet aan zal schaffen) maar dan ook wel heel goed is, maar zelfs met dat ding heb ik toch vaak meer moeite met het zien van bepaalde dingen en vooral chromatische aberratie lijkt bij een videobeeld altijd irritanter aanwezig dan bij de puur optische modellen waar je zelf doorheen kijkt.
Daarnaast is de beeldsnelheid nogal eens een ding en lager dan 20 beelden per seconde zou ik zelf echt niet willen als het een pure video-microscoop zou zijn. Dat ding op m'n werk biedt volgens mij 4K video bij 60 beelden per seconden.
Mijn belangrijkste bezwaar is dat het digitale plaatje versus het 'eigen-ogen' plaatje vaak altijd zo tegenvalt. Je moet echt een extreem goede camera hebben wil je kwa scherpte en contrast in de buurt komen van wat je ogen zien. En dan heb je met je ogen bij een stereomicroscoop ook nog het voordeel van diepte zien.
Ik heb zelf, nu sinds 8 maanden, zo even uit m'n hoofd, een Euromex SB 1703 trinoculair microscoop met een VC.3031 camera (uit m'n hoofd) en objectieven van Touptek, de camera is tweedehands. Ik kan er zelf doorheen kijken en tegelijkertijd een digitaal beeld opnemen als ik dat wil.
Die camera biedt over de HDMI-uitgang 15 beelden per seconde, wat voor mij voldoende is, ik gebruik 'm toch vooral met m'n eigen ogen.
Op zaterdag 18 januari 2025 17:32:19 schreef nonius:
Het wordt trouwens pas echt leuk wanneer het 0402 wordt, zie foto.
0402 Doe ik dan inmiddels fluitend op printplaten, ik heb er nog nooit draadjes aan gesoldeerd (heb je een uitleg hoe je dat gedaan hebt?)
Een tijdje terug heb ik voor het eerst 0201 verwerkt... Daar heb ik wel even op zitten zweten.
@ Vonkentrekker: ik heb flux van Ersa, F-SW 32, productnummer 0FMKANC32-00x (het laatste nummer kan ik niet lezen door de veiligheidswaarschuwing die er overheen gedrukt is)
https://www.ersa-shop.com/produkt/flussmittelcreme-nc5070-no-clean-f-s…
Als je daarbij vergeet de afzuiging te openen (werk) of er teveel boven hang (thuis gaat het raam open en heb ik geen afzuiging, ik gebruik daar dan ook veel minder flux) dan wordt je er fijntjes aan herinnerd wat een %$&*#^ spul het is. Het beneemt je de adem en het wekt bij mij een kokhals-reflex op.
Dus dat het niet uit China komt betekent niet dat het ineens gezond is...
Overigens: schoonmaken zul je toch moeten, no-clean of niet. Je kunt alleen met speciale test-vloeistoffen controleren of alle flux geactiveerd is. En geloof me, het spul is corrosief genoeg om al na 2 dagen groene aanslag op messing te laten ontstaan.
Gewoon Rosin Colophonium in korrel formaat kopen en zelf oplossen in IPA of ethanol en de oplossing met een klein kwastje aanbrengen op de soldeerplek, werkt uitstekend!
Rosin Colophonium kost heel weinig en je doet er eeuwig mee.
Hier bijv. te koop: https://webshop.w-o-l-f.nl/index.php/product/colofonium-klein/
Voor loodhoudend werkt dat inderdaad uitstekend. Klein penseeltje dat in een druppelflesje past/vast blijft zitten en je kan gemakkelijk en precies de flux aanbrengen.
Bij loodvrije temperaturen (425 graden in mijn geval) en mogelijk door de combinatie met de 'low smoke' flux in mijn soldeer (SnCuNiGe Fuji-soldeer van Felder) bakt dat echter aan tot een harde laag die mechanisch verwijderd moet worden van de punt. Ik heb tot 3x toe een nieuwe weller punt gekocht op de zaak, omdat ik dacht dat de punten een productiefout hadden en aangevreten waren door loodvrij soldeer, maar het bleek dus gewoon een dunne harde korst te zijn van de zelfgemaakte flux. Zag er precies uit alsof de punt geen laagje meer had, maar na uitermate voorzichtig krabben met een mesje kwam de blinkende vertinde laag weer tevoorschijn. Noch het sponsje, noch tip activator, noch messingkrullen kregen 't er af.
Geen idee waar de oorzaak nu precies zit - ik heb die zelfgemaakte flux ook gewoon gebruikt met m'n Velleman VTS25LF bout die volgens mij niet veel warmer of kouder is dan m'n Weller, maar nooit die problemen gehad. Ik denk dus een reactie met de niet-rosin flux van het soldeer icm de erg hoge temperatuur. Zou het eens met een nummer 7 punt kunnen proberen, het loodvrije soldeer smelt te langzaam om mee te werken, maar voldoende om te kunnne testen.
nonius
set SCE to AUX.
Daarnaast is de beeldsnelheid nogal eens een ding en lager dan 20 beelden per seconde zou ik zelf echt niet willen als het een pure video-microscoop zou zijn
Dank voor de uitleg, Weardguy. Inderdaad, refresh-rate is erg belangrijk, met een lage rate valt er nauwelijks mee te werken. Is iets waar ik erg gelet op heb bij de aanschaf van een thermische camera, die 25 frames per second.
Ik neig trouwens naar een analoog videosysteem; heb hier nog een zoomobjectief met P41 draad waar ooit een voorzetlens op zat, om hem zo geschikt te maken voor slechtzienden om te lezen m.b.v. een (Z/W) videocamera en monitor. De voorzetlens heb ik jaren geleden verwijderd om het objectief voor gewone fotografie te kunnen gebruiken, maar m'n plan is het lensje er weer voor te zetten. Dan heb ik een behoorlijk goed (doch groot en zwaar) objectief. In combinatie met een goede kleurencamera en monitor (en vooral, goede verlichting) denk ik zo een simpel videocamerasysteem te kunnen maken dat voor mijn gebruik prima gaat voldoen.
Ik heb trouwens ook een héél goedkoop prul USB-microscoopje van de kringloopwinkel, en dat valt eigenlijk ook niet eens zo tegen....
0402 Doe ik dan inmiddels fluitend op printplaten, ik heb er nog nooit draadjes aan gesoldeerd (heb je een uitleg hoe je dat gedaan hebt?)
De draadjes apenhaar aan 0402 solderen was een crime. Het was eigenlijk blindelings, op de gok, proberen, en dan telkens met een loupe controleren of de verbinding acceptabel was. Na een keer of 10 proberen zat het draadje meestal wel goed. Maar leuk was anders. Dat was met resin-core PbSn-soldeer van 0.3 mm en dan nog was het lastig om niet teveel tin toe te voegen.
V.w.b. 0201.... ik krijg al huiduitslag alleen al van de gedachte daaraan.... 
Gewoon SMD valt eigenlijk best wel mee. 0805 en 0603 gaat allemaal nog best. En IC's valt ook best wel mee, m.b.v. 'drag soldering'. Het leukste vond ik altijd om 100nF SMD ontkoppelcondensatortjes tussen de pinnen van DIL-IC's te monteren, op gaatjesprint. Dan kun je plots héél compact bouwen.
Voor de rest is de angst voor SMD iets dat grotendeels tussen de oren zit, angst voor het onbekende. Maar met de juiste technieken en gereedschappen valt het allemaal best mee. Alleen de oude kachelpoken die je bij buizenapparaten gebruikt, kun je best achterwege laten....
Ik weet trouwens niet wat Rob gebruikt, loodvrij of loodhoudend, maar ik gebruik loodhoudend met een Weller punt '7' (dus 700F = 370C). Heb hier nog een paar literflessen met pharmaceutical-grade ethanol staan (apotheker in de familie
), dus ik ga toch maar eens wat colofonium kopen en uitproberen. Dank voor de link.
Hallo allemaal,
Hallo Vonkentrekker ik ben bang dat van het zelfde merk ook op Amazon staat.
MAAR, dat boeit mij voor de rest niet want als je het hebt over ongezond… 
.
weardguy
Waar we het nu allemaal over hebben, ik weet ut allemaal niet meer! LOL
.
Soms dan kan ik het nog net volgen Bobosje,
staat ie hier ook bij?
https://www.amazon.nl/s?k=Rosin+Colophonium+in+korrel&__mk_nl_NL=%…
Kweet niet maar jij en Raaf12 doen gloof ik het zelfde spelletje.
https://www.amazon.nl/s?k=colofonium&__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%B…
.
https://www.vermandel.com/product/entomologie-producten/bewaren/desinf…
.
https://www.amazon.nl/ALECO-dennenhars-colofonium-natuurlijke-houtbeha…
.
https://www.youtube.com/results?search_query=how+to+make+flux
.
We gaan het vanzelf nog wel zien.
VrGr Rob
[Bericht gewijzigd door rob007 op (27%)]
Arco
Special Member
Op zaterdag 18 januari 2025 19:44:13 schreef weardguy:
[...]
Dat vind ik dus geheel persoonlijk en ik vind fluxpennen dus ondingen: het indrukken vereist nog best wat kracht en dat vind niet elke print even leuk.
Dan deugt jouw fluxpen niet, mijne hoef je helemaal niet in te drukken. (zoals gezegd: werkt als een viltstift)
er zijn fluxpennen waar je niet moet op drukken en andere, met een ventiel, daar moet je even drukken om wat flux te bevrijden. Die laatste hebben het voordeel dat ze héél lang goed blijven.
Fluxpennen zijn vooral handig op verplaatsing..
Op zaterdag 18 januari 2025 20:38:46 schreef rob007:
Soms dan kan ik het nog net volgen Bobosje,
staat ie hier ook bij?
Betaal niet de hoofdprijs voor de colophonium en ethanol op amazon of van het Kruidvat.
Bij de bouwmarkt kost Bio-ethanol per liter heel weinig zoals bij Hornbach : https://www.hornbach.nl/p/farmlight-bio-ethanol-1-l/7746517/
De colophonium kost bij de webshop die ik eerder aangaf (https://webshop.w-o-l-f.nl/index.php/product/colofonium-klein/) per
100 gram € 2,20
250 gram € 5,00
500 gram € 9,15
1000 gram €16,95
En je krijgt precies wat er op de foto's staat afgebeeld (althans dat zeggen ze op de website).
Bovenstaande prijzen lijken me redelijk. Betaald niet veel meer voor minder per product elders.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Mag ik een lans breken voor gewone optische microscopen?
+1
Ik gebruik het liefste gel flux van ChipQuick voor klein spul. Ik soldeer best veel en ik doe jaren met zo'n spuit. De huidige is nu nog 75% vol en heb ik een jaar of 4 geleden gekocht. Ik heb ook de gel van Topnik geprobeerd toen de echte ChipQuick niet leverbaar was maar dat was waardeloos spul.
Ik heb ook Topnik vloeibare no-clean-flux van Eleshop uit een flesje wat ik over gegoten heb in een glazen flesje met kwastje. Die gebruik ik voor alles behalve het hele kleine spul. De bodem begint nu na een jaar of 10 al in zicht te komen. https://www.eleshop.nl/no-clean-vloeibare-flux-100ml.html dat is 0,70 per jaar. Dat is wel erg duur. Ik denk dat ik voor zo'n mega investering maar bij Ali viool rosin halen om er zelf iets van te brouwen. Maar serieus, Ik ga niet met zelfbouw brouwseltjes zitten kloten met wie weet wat voor effecten op langere termijn om een paar euro uit te sparen en mogelijk ook nog de punten van mijn bouten te vermoorden of PCBs van klanten op termijn te beschadigen.
100ml voor € 6,95 dat is haast €70,- per liter!!!
En daar zit ook gewoon colophonium en ethanol in en dat kun je gerust heel veel goedkoper zelf maken zoals boven aangegeven. 
Ik gebruik zelf Amtech NC-559 flux, gekocht op AliExpress bij LTY Store, kostte me de laatste keer (afgelopen september) het wereldbedrag van € 1,63 (excl. verzenden) per tube van 10ml. Het zal vast geen originele Amtech flux zijn, maar het spul werkt bij mij (ik gebruik het vooral bij desolderen) in elk geval perfect. Enige nadeel is dat de leverancier geen dopje meelevert om de spuit van de tube na gebruik af te sluiten. Er wil dan nl. nog wel eens een restje flux uitlopen, en dat is nogal een kliederboel.
Ik had een jaar of 5 geleden op AliExpress een ander merk flux besteld, die zat in een soort plat schoensmeerpotje en was nauwelijks vloeibaar. Ook na verhitten met de tip van de soldeerbout wilde het niet echt goed uitvloeien. Dat spul was dus niet echt bruikbaar en is om die reden na 1x gebruiken onderin mijn doos met soldeerbenodigdheden terechtgekomen. Geen aanrader...