Zoals gezegd ben ik op zoek naar een inductie kookplaat voor 3 fasen zonder nul en bij hele sterke voorkeur op 400V
wel gewoon 50 Hz.

minimaal 5 pitten, maar liever 6.

alles wat ik vind is 230V OF met een nul.
vermogen is niet direct heel spannend, want zal toch wel op minimaal 9 kW uitkomen. Meer mag altijd natuurlijk. stroom is niet de beperkende factor hier.

reden: aan boord van 1 van de schepen van mijn werkgever willen ze een nieuwe kookplaat en om de 400 V naar 230 V trafo niet teveel te belasten wil ik dus een 400 V model. We hebben dus geen nul aan boord op het 400 V net en bij 230 is het zoals in sommige delen van belgie, dus gaan wel lukken, maar dan belast ik dus die trafo extra die de 400V naar 230V omzet en daar wil ik wat headroom in hebben, anders wordt vermogens WEL een beperkende factor.

Je zit dan al snel in de professionele hoek met 'veel' vermogen.
Een paar jaar terug heb ik voor een klant een 400/230 trafo gekocht, ik meen 35kVA. Nieuw in krat bezorgd voor iets van €1500.
Geen idee wat een 'professionele' kookplaat kost en wat goedkoper is. En eh... ook niet wat zo'n trafo nu kost...

professioneel is geen probleem, maar dan wordt het vaak een compleet fornuis en dit is eigenlijk een HTK keuken.
de trafo hebben ze dus al , maar die is wat krap. om er nu een 2e bij te zetten gaan we niet doen.

Op donderdag 23 januari 2025 15:37:13 schreef High met Henk:
Zoals gezegd ben ik op zoek naar een inductie kookplaat voor 3 fasen zonder nul en bij hele sterke voorkeur op 400V
wel gewoon 50 Hz.

minimaal 5 pitten, maar liever 6.

alles wat ik vind is 230V OF met een nul.
vermogen is niet direct heel spannend, want zal toch wel op minimaal 9 kW uitkomen. Meer mag altijd natuurlijk. stroom is niet de beperkende factor hier.

reden: aan boord van 1 van de schepen van mijn werkgever willen ze een nieuwe kookplaat en om de 400 V naar 230 V trafo niet teveel te belasten wil ik dus een 400 V model. We hebben dus geen nul aan boord op het 400 V net en bij 230 is het zoals in sommige delen van belgie, dus gaan wel lukken, maar dan belast ik dus die trafo extra die de 400V naar 230V omzet en daar wil ik wat headroom in hebben, anders wordt vermogens WEL een beperkende factor.

Bestaan die ?
Welk merk zit er nu in ?

Mischien wel een hele botte bijl: Een triac regeling ertussen zetten per plaat, dus de kookplaat intern modificeren?
Dat zou wel eens praktischer kunnen zijn dan een 400V koopgroep ergens te vinden (als ze uberhaupt bestaan in normaal formaat).
Dat moet dan wel een kookplaat zijn die met gewone weerstands-elementen werkt.

dergelijk inductie spul ga je niet heel makkelijk vinden iig. heb er eens 1 van franke in onderdelen omgezet welke op 3F 400V werkte en ook echt tussen de fasen in de pitten gevoed had. dat merk is horeca spul, vind je bij de grotere ketens in de keuken. kan zijn dat het ding wel een nul had, maar daar liep iig geen vermogen over.

Op donderdag 23 januari 2025 17:04:50 schreef bprosman:
[...]
Bestaan die ?

Geen idee, maar daarom vraag ik het hier

Welk merk zit er nu in ?

Iets op 230 v waar men niet blij mee is.
We hebben wel iets op een ander schip, maar dat is 3x230 V en 11 kW.

Zou kunnen echter liever op 400 V om de trafo te ontzien.

@henri62: ik ga/kan/mag niet knutselen: gewoon te koop

@testman: ga daar eens kijken, maar ook een nul waar (bijna) geen vermogen over loopt heb ik niet: er is geen nul....

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (19%)]

Zo'n dingen?

Bestaat in 1 tot 4 pitten.

Dit is een 2 pitter
Vermogen: 2 x 3,5 kW
Totaal elektrisch vermogen: 7.0 kW
400V / 50Hz / 3Phase 7000 Watt
https://maxima.com/be/premium-inductieplaat-2-pitten-elektrisch.html

En dit een 4 pitter.
Vermogen: 4 x 3,5 kW
Totaal elektrisch vermogen: 14.0 kW
400V / 50Hz / 3Phase 14000 Watt
https://maxima.com/be/premium-inductieplaat-4-pitten-elektrisch.html

Niets belet om er een paar naast elkaar te zetten.

Hi

Hakvoort profesional heeft wel het één en ander. Deze is bijvoorbeeld een 8 pits. Kost ook wel even meer dan €15000.

Grappig om te zien zo'n joekel van een kookplaat.

https://www.hakpro.nl/5325-490

Ik denk dat als je daar je vraag neer legt je samen er wel uit komen.

En ik heb daar geen aandelen. :)
Grtz, Jan

Op donderdag 23 januari 2025 18:53:58 schreef High met Henk:
[...]
Geen idee, maar daarom vraag ik het hier
[...]
Iets op 230 v waar men niet blij mee is.
We hebben wel iets op een ander schip, maar dat is 3x230 V en 11 kW.

Zou kunnen echter liever op 400 V om de trafo te ontzien.

@henri62: ik ga/kan/mag niet knutselen: gewoon te koop

@testman: ga daar eens kijken, maar ook een nul waar (bijna) geen vermogen over loopt heb ik niet: er is geen nul....

dat is met een 400-230V trafo welke je in besturingskasten vaker tegenkomt op te lossen. die hoeft niet groot te zijn.

Ik kan er niet bij dat men een boordnetgenerator heeft met 400 Volt in driehoek! Is het geen ster met een pen leiding in de voeding naar de hoofdverdeler? (Aarde en nul gecombineerd)
De 400 Volt fornuizen zullen ook 230 Volt elementen hebben!

Op donderdag 23 januari 2025 22:37:08 schreef Hunebedbouwer:
Ik kan er niet bij dat men een boordnetgenerator heeft met 400 Volt in driehoek! Is het geen ster met een pen leiding in de voeding naar de hoofdverdeler? (Aarde en nul gecombineerd)
De 400 Volt fornuizen zullen ook 230 Volt elementen hebben!

als dat 400V net puur een net is om motoren te voedden dan is zonder nul wel te begrijpen. het leefdeel op het schip en de verlichting zullen wel op de 230V zitten. maar dat net komt ook weer van dezelfde 400V voeding. kan me ook indenken dat het spul op die boot niet meer heel modern is.

Op donderdag 23 januari 2025 20:41:26 schreef testman:
[...]

dat is met een 400-230V trafo welke je in besturingskasten vaker tegenkomt op te lossen. die hoeft niet groot te zijn.

Dat gaat dus niet met een enkel fase trafo! De fasedraaing klopt dan niet.
Je moet dan een kleine 3F ster trafo hebben.

Een goed gebouwd schip heeft geen nul in zijn 400 v. Schip is niet oud.
We hebben dus volledig galvanisch gescheiden 3x 400 V en 3x 230 v netten en ja de 3x 230 wordt dus met een trafo uit de 3x 400 gemaakt.
Beide netten zijn zwevend van massa/aarde met aardfout bewaking.

En dat is eigenlijk de enige correcte manier om een scheeps installatie te bouwen.
De nul in de generator aan de huid leggen wordt ook gedaan, maar is veel minder mooi, als je walvoeding hebt met een ALS werkt het niet + dat er mogelijk stromen door je romp lopen met galvanisch corrosie als gevolg.

Maar dat was niet de vraag; een inbouw kookplaat ( sorry Swake had niet verteld dat inbouw moest zijn) zonder nul op 400v blijkt lastig.
Maar zal Hakvoort eens bellen. Daar zijn wij klant, maar had ik niet aan gedacht.

Yep, Inductie platen zijn er niet, maar op schepen worden de ouderwetse kookplaten nog veel gebruikt in de kombuizen.. Ouderwets maar betrouwbaar want die glazen platen met slingerende pannen hebben geen lang leven..