Wanneer je tijdens het fietsen (met een Sparta/Gazelle als voorbeeld) plots een lege accu hebt door een defect geraakte cel-groep en de BMS daardoor de stroom afschakeld dan is de accu dus nog te reviseren op de manier zoals je dat aangeeft, correct?
Wanneer krijg je de "E003" melding meestal? Door de defecte accu een of meerdere keren proberen te laden en er vervolgens weer mee proberen te gaan fietsen?
Of komt die melding ook na verloop van tijd vanzelf (een tijd-mechanisme) als de net defect geraakte accu te lang blijft liggen (ook al gaan er geen andere cel-groepen defect in die tijd)?
HI
INDIEN JE EENMAAL AAN DE ACCU WERKT OF ZELF DE-MONTEERT IS JE FIETS NIET MEER ONDER GARANTIE ! EN MERKEN ZOALS O.A. SPARTA HEBBEN DEZE STRIKTE POLICY SOFTWARE... ENKEL SPARTA KAN DEZE SOFTWARE CONNECTIE ACCU ACTIVEREN ...
HOI 
IEMAND EEN IDEE FOUTCODE 0005 KOMT TELKENS WEER ERNA 0004 KAN IK WEER FIETSEN EN NU PLOTS ENKEL 0005 CODE HEB GEEN TRAPONDERSTEUNING ... 
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Je toetsenbord is ook stuk, caps-lock blijft hangen. Als je dat nou eerst even aanpakt, en probeert een enigszins samenhangend verhaal te schrijven, zal ik er inhoudelijk op reageren.
Ik type in hoofdletters kan je steeds niet lezen scroll dan verder mijn vraag is duidelijk hoe je het ook leest u hoeft niet alles te beantwoorden hier geef een beetje ruimte aan d rest of ga je me verwijderen omdat het u niet zint .
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De leestekens werken volgens mij ook niet goed...ik heb geen idee wat je nu vraagt.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (26%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Met deze instelling ga je echt ergens komen in het leven. Ik denk niet dat je hier op het forum iemand gaat vinden die meer weet van het ION systeem dan ondergetekende, maar op jouw verzoek zal ik hier niet meer antwoorden.
Op 3 oktober 2023 19:50:28 schreef knutselaar0:
De batterij van mijn Sparta E bike heeft rare kuren
Tijdens het rijden is de batterij ineens zogezegd plat, en kan dus niet verder rijden met trapondersteuning
Als ik nu de batterij even aan de oplader zet, minder dan 1 minuut, geeft die onmiddelijk 44% aan en kan ik weer verder
De fietsenmaker weet het ook niet meer
Wat voor fiets/accu? Zoals gezegd is er veel kennis hier maar een soortgelijk probleem bij mijn NiMH banaan accu bleek domweg een half weggerotte zekering te zijn. Die fietsenmaker is geen knip voor de neus waard als dat bij jou ook het probleem is.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/163260
Hallo
Hier ben ik terug
Een vriendin van mij heeft een Sparta Ebike van ongeveer 10 jaar oud met een bananenvorm batterij
Volgens de fietsenmaker is de batterij volledig kapot, en ook het computertje was volgens hem defect
Nu is de firma die deze computertjes maakt, failliet
Dus niet meer verkrijgbaar
Bij iemand geweest die dezelfde fiets heeft, en aan het computertje mankeert niets
Nu ben ik de batterij aan het opladen, hoe kan ik aan de contactpunten de spanning meten van de batterij?
Hierbij een foto
En morgen haal ik de batterij eruit
Ik heb de batterij er uit gehaald
Nu hoor ik dat er veel problemen zijn met Sparta batterijen,
BMS, enz
Als ik de batterij laat reviseren, dus nieuwe cellen er in, welke problemen kom ik dan tegen?
Zal de software van de fiets deze batterij aanvaarden?
Volgens de fietsenmaker, die nooit een batterij laat reviseren, heb je een code nodig om de batterij te laten aanvaarden door de fiets,
De fiets is van een vriendin, dus vooraleer ik de batterij laat herstellen, moet ik toch zeker zijn dat deze batterij dan zal werken op de fiets
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op dinsdag 21 november 2023 16:21:12 schreef IdontLikeCars:
Ik type in hoofdletters
Dat staat gelijk aan schreeuwen, is ongebruikelijk en schreeuwen vinden we niet leuk. Zonder hoofdletters kom je wat sympathieker over.
geef een beetje ruimte aan d rest of ga je me verwijderen omdat het u niet zint .
Verwijderen kan alleen een moderator, maar ik kan je adviseren de algemene gedragscode in de FAQ eens na te lezen.
Op dinsdag 5 augustus 2025 17:30:08 schreef vergeten:
maar ik kan je adviseren de algemene gedragscode in de FAQ eens na te lezen.
die komt na 20 maanden echt niet meer terug om de FAQ te lezen
SparkyGSX
Gelukkig was dat ook niet de TS, maar iemand die het topic kwam kapen, en hij heeft zich sindsdien meer met laten zien op het forum. Lekker negeren dus.
@TS: tenzij iemand inmiddels de software heeft gekraakt, kunnen deze accu's niet gereviseerd worden. Als het BMS eenmaal heeft besloten dat de accu te slecht is geworden, zal deze het nooit meer gaan doen.
Ik neem aan dat je met "het computertje" het scherm bedoeld, want deze fiets bevat 4 of 5 "computers" (microcontrollers), afhankelijk van de uitvoering.
Inderdaad, de display op het stuur
@SparkyGSX dus volgens jou is deze batterij niet meer herstelbaar?
SparkyGSX
De eerste vraag is waarom de fietsenmaker zegt dat de accu kapot is. Krijg je direct bij het aanzetten een foutmelding? Kun je eerst een stuk fietsen voordat hij stopt en je een foutmelding krijgt? Welke foutcode krijg je dan?
Als de fiets bij het aanzetten geen foutcode geeft, en na het laden 100% aangeeft, is de accu nog niet definitief afgekeurd, en kun je de cellen dus vervangen. Er hoeft dan helemaal niets aangemeld te worden, het BMS lijkt gewoon nog te werken. Trek éérst de zekering eruit, en maak dan pas de rest van het BMS los. Vang de cellen, en steek als laatste de zekering terug. Het BMS zal dan 0% aangeven, en dienst weigeren totdat je de accu helemaal opgeladen hebt.
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Bij sparta is het onbegonnen werk. Zodra je de accu hebt losgekoppeld krijg je m nooit meer aan de praat. Er was hier ergens een printplaat te vinden die de originele verving. N fietsenmaker kan alleen maar een originele accu plaatsen en deze aan de praat krijgen met software die maandelijk geupdate (abonnement) moet worden, anders werkt t ook niet. Van de oude sparta van mijn vriendin heb ik de accu uit gesloopt en word nu gebruikt op een tuinderij om op het terrein heen en weer te fietsen.
kortom: of veel geld aan een fietsenmaker geven, of heel handig zijn met printjes maken, of het E deel demonteren en er gewoon op gaan fietsen.
De batterij is niet meer oplaadbaar, dus ik krijg geen foutmeldingen op het display
Na verwijdering uit de fiets, ganse dag op de lader, geen enkele spanning op de contacten
Blijkbaar heeft Sparta een politiek van niemand kan een originele batterij laten reviseren zonder problemen
Deze bijlage heb ik gevonden op internet
Dit is de reactie van Bikebat, die reviseerd batterijen
Klopt, nieuwe batterijen moeten gekoppeld worden aan de fiets om dat de fiets de BMS in de batterij niet herkend.
Wanneer wij de batterij reviseren, kan dit alleen als de originele BMS nog werkende is. Wij vervangen dus enkel het volledige celpakket in de batterij. De fiets zal dus de batterij herkennen omdat de originele BMS hier nog in zit.
Wat voor motor heeft Sparta?
Ik neem aan dat het gewoon een
Bafang
Bosch
Of Shimano is.
Dus kun je ook andere controller en accu steken...
SparkyGSX
Op donderdag 7 augustus 2025 00:39:03 schreef andre1973:
Zodra je de accu hebt losgekoppeld krijg je m nooit meer aan de praat.
Dat is echt complete onzin, het enige is dat je accu's niet zomaar kunt uitwisselen tussen fietsen, en als een accu eenmaal door het BMS defect is verklaart is dat permanent. Zeker met lithium accu's is het best een goed idee om te weigeren een accu te gebruiken of op te laten als één of meerdere cellen defect is.
@HmH: die IONs hebben een eigen motor, de eerdere versies hadden een Toprun motor met eigen elektronica en software, bij de latere was de hele motor een eigen ontwerp.
Dan ben je mooi genaaid;
Wij hebben een Stella (Shimano) en Amslod (Bafang)
Als de fabrikant failliet gaat (hee, das bekend bij Stella en Amslod, sterker nog, deze Amslod komt uit het faillissement) heb je nog alternatieven.
Met een eigen fabrikaat zit je gewoon helemaal klem..
SparkyGSX
Dat klopt, maar dat geldt voor heel veel consumenten producten. Fiets eens op een ION en dan op een Bafang, je zult het verschil voelen. Niet alleen kan de ION veel meer koppel leveren op lage snelheid (tot 40Nm), hij is ook nog eens helemaal trillingsvrij een geluidloos. Ik moet de eerste fiets met Chinese onderdelen die niet rammelt bij lage snelheid nog tegenkomen.
De Shimano hier is ook stiller als de Bafang, maar in koppel wint de Bafang het denk ik (op gevoel)
Dus ze hadden ook voor Shimano of Bosch kunnen kiezen..
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (23%)]
ja, maar qua onderdelen support kies ik voor bafang. en zeker die middenmotoren zijn heel goed. kan je mee schakelen zodat ze echt snel optrekken.
lagertjes connectors, displays.... allemaal courant te vinden.
een bafang trekt zich ook niks aan van de accu, als de spanning maar klopt rijd die.
ik heb nu 5 bafangs rijden en wil niks anders, en MEEEER dan kracht genoeg. moet je wel in de software wat gaan sleutelen en dan kan je de piekstroom bij het vertrekken heel sterk verbeteren.
ik rijd dan ook nog eens met grote kettingbladen.
mijn alleweder rijd met een 70T blad vooraan en nexus 8 op een 15T achteraan.
mijn 2wieler rijd met een 52T vooraan en achteraan een eigengebouwde 9speed beginnend op 11T in staptje met 1tand omhoog (ongeveer zoals een koersfiets).
hier omgebouwd van 48T naar 52T
en dat ding gaat vooruit. in vrijloop 60, op de baan een 55km/h. wetende dat die begrensd is bij mij. normaal doen ze 18-20A, deze is begrensd op 16A accustroom want anders trekt die de accu leeg op 40km rijden.
ik rijd er meestal mee op standje 1 (8-10A) en dan rijd die 35-37km/h
heb nu recent een zware tandem gekocht die maar ff 37,9km/h rijd met een BBS02b (gekocht voor de motor en accu)