Ik kocht vandaag een nieuwe 12V GU 5.3 ledspot van Philips ter vervanging van zo’n zelfde soort die na een aantal jaren (maar ruim binnen 15.000 branduren) de geest had gegeven.
De oude had vlgs opgave 5W nodig om 345 lm te geven, de nieuwe 4,4W, maar er viel me nog iets anders op: Op de doos staat 12V AC Electronic en een symbool dat ik persoonlijk niet eerder gezien heb. De betekenis heb ik niet kunnen vinden, maar ik zou het zo kunnen interpreteren dat deze lamp geschikt is voor een electronische trafo, maar niet voor een ouderwetse gewikkelde trafo.
Als die interpretatie klopt, wat zou daarvoor de reden kunnen zijn? Wat gaat er mis bij het gebruik van een gewikkelde (halogeen) trafo?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
oude trafo's hebben het nadeel dat zeker onder minder last van de ledlampen en hogere netspanning dat de ontwerp spanning van 11.8V een stukje hoger uitvalt dat daar de led niet tegen kan. gezien de niet dimbare uitvoering vermoed ik geen converter in de ledspot, maar een brug en elco met weerstand. beste niet kopen deze dingen, de betere zijn dimbaar en hebben een bredere range mbt voeding, op 8V net zoveel licht geven als op 14V.
Ja, ik bedacht na het posten ook dat door de vaste wikkelverhouding en eventueel hogere netspanning de spanning op de lamp hoger dan 12V AC zou kunnen worden. De netspanning hier is niet hoog, meestal 208V.
Het is zo’n ouderwets halogeensysteem uit de jaren 90, met draden die langs het plafond gespannen zijn en daarop 5 12V spots. Eerst halogeen van 35W per stuk, nu al jaren 5 leds van 4-5 W. De belasting is hoger dan de minimale belasting van de trafo. Ik heb voor de aardigheid de spanning secundair eens gemeten met mijn multimeter bij de lampen, met 5 brandende ledspots. Die zit rond de 7,5V AC, maar zwabbert nogal tussen 7 en 8 V AC. Ik had zo’n lage spanning niet verwacht, maar te hoog is het zeker niet en de lichtopbrengst is prima.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij een 50Hz AC spanning moet de lamp veel langere spanningsloze periodes overbruggen als zeg op 40kHz, daar moet 'ie wel geschikt voor zijn.
Klinkt logisch Arco, maar hoe weet ik dat? Vanwege dat symbool op het doosje, of kan ik het zien aan zichtbaar flikkeren van de lamp, dat doet ie namelijk niet.
nonius
set SCE to AUX.
Ik heb voor de aardigheid de spanning secundair eens gemeten met mijn multimeter bij de lampen, met 5 brandende ledspots. Die zit rond de 7,5V AC, maar zwabbert nogal tussen 7 en 8 V AC. Ik had zo’n lage spanning niet verwacht, maar te hoog is het zeker niet en de lichtopbrengst is prima.
De gemeten spanning van 7-8Vac vind ik erg vreemd en laag. Of staan er soms twee lichtlijnen in serie met elkaar, waardoor ze elk de halve voedingsspanning zien?
Of een meetfout (multimeter geschikt? True-RMS?), of ergens een zeer grote overgangsweerstand, of twee lijnen in serie i.p.v. parallel. Maar iets klopt er niet, volgens mij.
Het feit dat 'Philips' trouwens LED-lampen op de markt brengt die niet geschikt zouden zijn voor een standaard halogeen-trafo vind ik erg dubieus. Het maakt het beeld dat ik heb van 'Philips' er niet beter op.
testman
7-8V klinkt mij meer als een dmm met lege batterij of de trafo is toch elektronisch. eind 90's waren die elektronische dingen al gemeengoed. gezien de 208V wat erg laag is voor het vaste net denk ik dmm batterij leeg.
Ik vond 7-8 V ook onverwacht laag. Zal morgen eens kijken of ik een andere batterij kan scoren. De netspanning is met zo’n verbruiksmeter in het stopcontact gemeten, over een langere periode. Dus niet met dezelfde multimeter. 208 V voldoet nog wel aan de specs voor netspanning.
Het is zo’n soort systeem.
Zeg maar twee geplastificeerde waslijnen en de verbindingen gaan via schroefjes met een scherp puntje die je door de plasticlaag schroeft. Zou me niks verbazen als er nogal wat overgangsweerstanden inzitten. De trafo is beslist geen electronische, maar een massieve bonk ijzer. Morgen nog eens verder kijken. Alles werk al jaren zo, ik werd alleen getriggerd door dat voor mij nieuwe symbool op de verpakking en probeer het te snappen.
Edit: Met de multimeter in het stopcontact meet ik actueel (23.00hr) 223 V, dus misschien is de batterij niet leeg. Cijfers op display ook mooi zwart. Morgen verder.
Bij een 50Hz AC spanning moet de lamp veel langere spanningsloze periodes overbruggen als zeg op 40kHz
Van een schakelende voeding verhoogt de frequentie als het gevraagde vermogen daalt en daalt de frequentie als het gevraagde vermogen stijgt.
De totale oppervakte van sinussen in eenzelfde tijd is het groter bij lage frequentie dan bij lage frequentie .
Dus de minst spanningloze periodes moeten wel bij lage frequentie zijn
Ik blijf dus op mijn honger zitten waarom deze spot enkel geschikt is voor hf en niet voor 50/60Hz
Op vrijdag 24 januari 2025 21:59:15 schreef Arco:
Bij een 50Hz AC spanning moet de lamp veel langere spanningsloze periodes overbruggen als zeg op 40kHz, daar moet 'ie wel geschikt voor zijn.
Helaas, zo werkt het niet.
Een electronische trafo hakt de 50Hz in stukjes en geeft dat zo door.
Daar komt iets als dit uit:
Dus geen buffer elco in die 'trafo'.
Daar kun je wel een dimmer voorzetten, de fase aansnijding gaat gewoon dwars door de 'trafo' naar de andere kant. Net als fase-afsnijding trouwens. Maakt niks uit.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
testman
de meeste dmm's kunnen zo'n hf trafo niet meten, kan dat nog geregeld aan klanten en collega's uitleggen. overigens zijn die verbruiksmeters niet bepaald heilig, zet er 3 van hetzelfde model langs elkaar in een stekkerblok en ze varieren zo 4-5V in spanning onderling.
Ik heb hetzelfde systeem met twee waslijnen en 'ufo's' ertussen, dikke 140W ringkern (4x20W lampjes, Ikea verkoopt de ufo's niet meer) en primaire dimmer (zat al in het huis toen we het kochten). Zitten gewone halogeentjes in juist vanwege de dimmer.
Recent op een rommelmarkt wat GU5.3 tjes gescoord waaronder een Philips dimbare LED. En daar staat juist 50-60Hz op... Verder niets over schakeltrafo's. Ding zou ook zomaar jaren oud kunnen zijn... Foto ernaast is een Aldi ding waar ook niets op staat behalve AC/DC.
Op zaterdag 25 januari 2025 00:07:52 schreef deKees:
[...]Helaas, zo werkt het niet.
Een electronische trafo hakt de 50Hz in stukjes en geeft dat zo door.Daar komt iets als dit uit:
Wordt het niet meer zoiets als dit? (Lang leve Paint)
@r-p
De uitgang van die "trafo's" is een trafo als in een schakelende voeding, daar zitten de lampjes direct aan. Dus die 50Hz ga je daar niet terug zien.
Er zijn er die doen wat je beschrijft, maar dat is eerder de uitzondering.
http://www.ledbenchmark.com/faq/Transformers-Output-and-Compatibility.…
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 26 januari 2025 14:39:42 schreef r-p:
Wordt het niet meer zoiets als dit? (Lang leve Paint)
Ik heb over het verschil met de tekening van dekees heen gekeken en gedacht "sure!". Maar nu zie ik het verschil! Nope! De golfvorm ziet er uit zoals DeKees schetst.
Ik zat me te bedenken: Deze truuk maakt de powerfactor best wel hoog, mits je er een ouderwetse halogeen aan hangt. Hang je er een ledlamp aan die zeg onder 10V nauwelijks stroom trekt, dan heb je weer een slechte powerfactor.