Mijn Variac 220v / 2080VA / 8A (Type autotrafo.) laat laat vaak de zekering springen bij inschakelen.

Daar wil ik vanaf, is erg storend. Dus ik wil er een NTC voor inzetten die de inschakelpiek voldoende dempt.
De variac moet wel die max 8A kunnen leveren zonder "roodgloeiende" NTC.
Welke waarde zou goed werken?

Misschien kun je zoiets als dit gebruiken?

Inschakelvertraging

Bedoel je een smeltpatroon of een automaat?
Een automaat reageert bijna altijd op de hoge aanloopstroom ( inrush) terwijl een smeltpatroon als het ware wat tijd nodig heeft om door te smelten en voordat het ding dat doet is de aanloopstroom weer tot normale waarde gedaald.
Mijn oplossing was de automaat met een b karakteristiek vervangen door een met een c karakteristiek.
Een ntc heb ik nooit voor deze klus gebruikt.

Mijn variaccen zijn ook van een NTC voorzien. Gebruik daar een EPCOS (TDK) NTC voor, koud 10,.Ohm. (zit in de netgeïsoleerde variac van 3 A, die deed de zekering altijd klappen) voor de zwaardere variacs zoals die vh topic kan je er eventueel twee parallel zetten. Je kan ook direct de 5 Ohm versie kopen, maar de 10 Ohm was ook goed voor andere toepassingen :-)

Op maandag 27 januari 2025 15:17:04 schreef vergeten:
De variac moet wel die max 8A kunnen leveren zonder "roodgloeiende" NTC.
Welke waarde zou goed werken?

Heet worden doen ze altijd, da's nu eenmaal de aard van het beestje... ;) (zonder warm worden kan 'ie niet werken...)

Op maandag 27 januari 2025 15:38:37 schreef pietplof:
Bedoel je een smeltpatroon of een automaat?

Tegenwoordig zijn smelpatronen steeds zeldzamer, dus ik bedoel een automaat.

Een automaat reageert bijna altijd op de hoge aanloopstroom ( inrush) terwijl een smeltpatroon als het ware wat tijd nodig heeft om door te smelten en voordat het ding dat doet is de aanloopstroom weer tot normale waarde gedaald.

Dat is me bekend.

Mijn oplossing was de automaat met een b karakteristiek vervangen door een met een c karakteristiek.
Een ntc heb ik nooit voor deze klus gebruikt.

Ik gebruik hem ook weleens buitenshuis op een andere locatie. Automaten vervangen kan dus niet.

Ik zou er niet voor kiezen om een continu hete NTC in een misschien te krappe behuizing zonder goede ventilatie in te bouwen met het oog op brandgevaar.

Op maandag 27 januari 2025 17:28:22 schreef Bobosje:
Ik zou er niet voor kiezen om een continu hete NTC in een misschien te krappe behuizing zonder goede ventilatie in te bouwen met het oog op brandgevaar.

dat moet je nu net niet doen. (ventilatie) De weerstandswaarde van een goed gebalanceerde NTC neemt snel af met de stijgende temperatuur, dan heeft ie dus minder reden om meer op te warmen. zorg er wel voor dat de NTC niks raakt van plastic, bij vollast vd variac gaat ie tot over de 100°.

steek je dan de NTC 2x kort achtereen in is het ding nog warm en tikt de automaat er alsnog uit. neem je een dikke weerstand met een 2 sec tijd overbrugging heb je dat niet.

Op maandag 27 januari 2025 20:41:22 schreef testman:
steek je dan de NTC 2x kort achtereen in is het ding nog warm en tikt de automaat er alsnog uit.

Ja, dat hoor je wel meer. Ik heb het uitgebreid getest en ook na 10 keren aan/uit/aan .. gaat de zekering er niet uit.
Dat komt omdat door het inschakelen de NTC minder warm wordt dan je eerst zou denken, omdat het overgaan naar regime (hetgeen zonder NTC 2 à 3 perioden in beslag neemt) nu veel korter wordt, een halve periode en het is voorbij.
Tevens schakel je niet idere keer in op het meest ongunstige moment.
Mocht de variac in vollast draaien is de situatie waarschijnlijk veel minder ideaal. Maar dat komt eigenlijk nooit voor in mijn situatie.
een vertraagd relais is uiteraard ook prima, maar ik ga geen probleem oplossen dat ik niet heb :-)

Op maandag 27 januari 2025 21:48:53 schreef kris van damme:
[...]

Ja, dat hoor je wel meer. Ik heb het uitgebreid getest en ook na 10 keren aan/uit/aan .. gaat de zekering er niet uit.
Dat komt omdat door het inschakelen de NTC minder warm wordt dan je eerst zou denken, omdat het overgaan naar regime (hetgeen zonder NTC 2 à 3 perioden in beslag neemt) nu veel korter wordt, een halve periode en het is voorbij.
Tevens schakel je niet idere keer in op het meest ongunstige moment.
Mocht de variac in vollast draaien is de situatie waarschijnlijk veel minder ideaal. Maar dat komt eigenlijk nooit voor in mijn situatie.
een vertraagd relais is uiteraard ook prima, maar ik ga geen probleem oplossen dat ik niet heb :-)

het uittikken van de B automaat door een piekstroom word voor een groot deel ook bepaald door de belasting op die groep. vandaar dat ik het liever bij de bron oplos en er een C16 in gezet heb :P

Op maandag 27 januari 2025 18:18:16 schreef Sine:
Hey, Deja-Vu

https://www.circuitsonline.net/forum/view/166748

Het door jou gebouwde printje in dat topic met 2 relais etc, lijkt me een prima veilige oplossing voor mijn variac.  Zijn daar aansluit details, componentwaardes en een schema van bekend.
Ik heb moeite dat uit de tekst te filteren.

Bijna dat inderdaad, maar met een paar aanpassingen.

- twee NTC's in plaats van de weerstanden (failsafe, als het relais faalt dan roken je weerstanden niet uit)
- de voeding voor deze constructie komt van NA de inschakelvertraging
- een tweede relais in serie met daarover een extra 100u elco zodat die *iets* later inkomt (dat relais schakelt de loper)

heb dat hier met een 25W weerstand gemaakt op een 1600VA trafo. de weerstand zit tegen een clickson gemonteerd, dus dat oververhitten valt mee. de last welke later inschakelt is wel een goede, heb weleens gehad dat de trafo primair tripte door de last. bij terugzetten van de automaat had de inschakelstroom weerstand ook de last nog te draaien. heb toen de omschakeltijd lager gezet.

overigens zijn 2 ntc's icm de inschakelstroom en last ook geen aanrader. een juiste ntc voor zoiets is doorgaans wel een modelletje groot als een euro munt. heb er liggen die groot als een doosje lucifers zijn. meen van een print uit een modulerende airco van formaat.

Op maandag 27 januari 2025 17:28:22 schreef Bobosje:

Waarom niet? Bij maximaal 8A en een NTC als deze.
https://www.ametherm.com/datasheetspdf/SL325R020.pdf
Het is gewoon een voorbeeld en verder niet naar alles gekeken of dit de juiste is voor TS.

Die kan continu 20A aan. Uiteraard moet je de NTC goed kiezen en zal die 65°C worden maar dat op zichzelf geeft nog geen brandgevaar. Als je zorgt dat je hem ergens monteert waar die de ruimte heeft en niets anders kan opwarmen zodanig dat er iets te warm kan worden dat moet dat gewoon goed gaan.

Op dinsdag 28 januari 2025 20:20:40 schreef benleentje:
[...]

Waarom niet? Bij maximaal 8A en een NTC als deze.
https://www.ametherm.com/datasheetspdf/SL325R020.pdf
Het is gewoon een voorbeeld en verder niet naar alles gekeken of dit de juiste is voor TS.

Die kan continu 20A aan. Uiteraard moet je de NTC goed kiezen en zal die 65°C worden maar dat op zichzelf geeft nog geen brandgevaar. Als je zorgt dat je hem ergens monteert waar die de ruimte heeft en niets anders kan opwarmen zodanig dat er iets te warm kan worden dat moet dat gewoon goed gaan.

Uit de SL325R020 datasheet:

Body Temperature at 100% Max Current: 206.00 °C

Dat is wel erg heet... brandgevaar.

Op dinsdag 28 januari 2025 22:20:39 schreef Hoeben:
Ik heb deze gebruikt: EPC 857364-5509

O.a. bij Reichelt te krijgen, https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/zoeken/B57364-S509.

Uit de 857364 datasheet :

When loaded with maximum allowable current/power and the specified dissipation factor is taken as a basis, the NTC thermistor may reach a mean temperature of up to 250 °C.

Dat is ook erg heet...

Op woensdag 29 januari 2025 00:11:37 schreef Bobosje:
[...]

Uit de SL325R020 datasheet:

Body Temperature at 100% Max Current: 206.00 °C

Dat is wel erg heet... brandgevaar.

Max current is bij mij 8A die stroom zal niet vaak en zeker niet langdurig lopen. Maar het moet wel kunnen.
De NTC komt in een metalen omgeving te zitten onderin de Variac zonder brandgevaar.

Denk er ook aan dat de NTC aansluitdraden net zo heet kunnen worden...

Bedankt.
Hij wordt aangesloten met een porseleinen kroonsteen.

[Bericht gewijzigd door vergeten op (59%)]