Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Voor mijn project heb ik een aantal spanning en stroommeters, type YB5145B, op Aliexpress gekocht, maar hoe zit het werkelijk met de nauwkeurigheid van deze meters in de praktijk?
https://nl.aliexpress.com/item/1005006181478997.html?spm=a2g0o.product…
Volgens de specificaties is de nauwkeurigheid 0,1%, ik ben reuze benieuwd naar jullie bevindingen.
miedema
Golden Member
Ha Martin V,
Je schrijft dat je er een aantal gekocht hebt. Waarom meet je ze zelf niet na?
Ik ben reuze benieuwd naar je bevindingen
.
groet, Gertjan.
joopv
Golden Member
Aandachtspuntje: de paneelmeters moeten allemaal een eigen 5v voeding hebben.
Dus niet 1 5V supply gebruiken voor alle meters.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
In dit topic komen er een aantal voorbij.
Martin V
Op donderdag 30 januari 2025 08:09:37 schreef miedema:
Ha Martin V,Je schrijft dat je er een aantal gekocht hebt. Waarom meet je ze zelf niet na?
Ik ben reuze benieuwd naar je bevindingen
.
groet, Gertjan.
Beste Gertjan en andere C.O.'ers, mijn multimeter is al een tijdje defect gegaan, echt nauwkeurige spanningsmetingen kan ik zelf niet uitvoeren.
@Roland van Leusden, dat was mij wel bekend, maar ik wist niet precies waar dat stond, bedankt voor het linkje. De meters welke ik heb gekocht zijn ietsje duurder als een andere willekeurige meter en bovendien is de achterkant van de meter door plastic van de behuizing aanraak veilig, misschien dat de kwaliteit en de nauwkeurigheid wat beter is als bij een gemiddelde meter.
@Mel die 10%, wat je schreef, daar zal ik dan maar van uitgaan.
Op donderdag 30 januari 2025 06:36:01 schreef mel:
ik denk eerder 10%...
Dat is maar de vraag. Meestal is het gebaseerd op een chip die alles voor zijn rekening neemt. Ik denk dat het fool proof maken van dergelijke meters de kosten bepalen.
Ik kocht laatst een horloge bij Aldi voor vijf hele euro's. Het ding loopt vergeleken met een DCF77 klok, tot op de seconde gelijk.......
Die dingen komen echt niet bij Rolex vandaan.
Martin V
Ik heb nog een vraag over dat iedere spanningsmeter zijn eigen onafhankelijke voeding moet hebben. De massa van de voeding is met de minpool verbonden, dus een gezamenlijke massa heb ik, de spanningen worden gemeten ten opzichte van de massa. Is het dan nog steeds noodzakelijk om voor iedere voltmeter zijn eigen voeding te gebruiken?
Voor stroom metingen begrijp ik dat een aparte voeding noodzakelijk is, maar voor spanningsmetingen begrijp ik dat niet.
Raadpleeg de datasheet van de paneelmeter wat er wel en niet mogelijk is m.b.t. het voeden van de paneelmeter met een spanning uit het te meten circuit.
Er zijn chips die een volledig geisoleerde voeding (zowel voor de min als plus aansluiting) willen hebben t.o.v. de te meten spanning.
Bij die meters meestal niet, daar is de massa voeding ook de massa meting.
De intersil gebaseerde meters is een ander verhaal, maar dat zijn deze dingen allemaal niet.
RAAF12
Golden Member
Dat wel een prijskwestie zijn en wel leuk dat Intersil nog steeds dat spul verkoopt. De eerste voltmeter IC's van RCA de CA3162/3161 combi zijn obsolete. Blijkbaar was het te moeilijk destijds om de voltmeter en uitlezing in 1 chip te proppen en was bipolair, geen MOS. Deze hadden ook een + en - input meting, los van de massa.
joopv
Golden Member
Op donderdag 30 januari 2025 16:37:44 schreef Martin V:
Ik heb nog een vraag over dat iedere spanningsmeter zijn eigen onafhankelijke voeding moet hebben. De massa van de voeding is met de minpool verbonden, dus een gezamenlijke massa heb ik, de spanningen worden gemeten ten opzichte van de massa. Is het dan nog steeds noodzakelijk om voor iedere voltmeter zijn eigen voeding te gebruiken?
Voor stroom metingen begrijp ik dat een aparte voeding noodzakelijk is, maar voor spanningsmetingen begrijp ik dat niet.
Als alle spanningen inderdaad t.o.v. massa gemeten worden is dat inderdaad niet noodzakelijk. Maar dat vertelde je niet in je eerste bericht.
Zorg er wel voor dat de voedingsstroom van deze meters het nul-nivo van je circuit niet optilt. Ster-aarde gebruiken b.v.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha Martin V,
Ben je nog opzoek naar een tafel/hand multimeter? anders stuur ik er een naar je toe.
Die metertjes zijn voor indicatie prima liggen in het zelfde gebruikers domein (nauwkeurigheid) als een analoge daar ga je ook niet recht voor de meter zitten.
Als het alleen om het meten van spanning gaat kan je meestal de meter zonder aparte voeding gebruiken let wel,
als de spanning onder de voedingsspanning van de het meetinstrument komt gaat de meter uit 
Bij het meten van een stroom altijd een aparte voeding gebruiken anders wordt de shunt overbrugd.....
Groet,
Henk.