Beste,

wie kan me wat raad geven hoe ik of het onderdeel of de datasheet kan terugvinden over volgend onderdeel (zie foto). Komt uit een roltafel en is een pcb transformator. Toekomend is 230v, maar ik weet niet wat of hoeveel v er uit de secondaire windingen komt.

alvast bedankt voor de hulp!

Vlaktrafo van 6/8/10VA. Maten?

Wat is het merk en type van de roltafel?
Of wat is het merk en type van de kast of besturing waar de elektronica inzit?

Voor nu is het gewoon een blauwe bloktrafo met een aantal nummers en als je die nummers niet in Google kan vinden houd het wat dat betreft op. Maar vaak kan je via de fabrikant van de roltafel of besturingskast nog wel wat dingen achterhalen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (80%)]

Als deze stuk is gaat meten niet werken. Gaat men kijken op het bord wat deze moet doen, dan valt uit te maken hoeveel secundaire spanning er nodig is. Na gelijkrichting en buffer vast iets uit de 78XX groep als stabilisatie. Spoelspanning van eventuele printrelais zijn ook een hint. Vaak hebben trafo's 2 uitgangen omdat een bord bv 24 en 5Volt nodig heeft.

Heeft zo te zien secundair 8 pinnen, heel ongebruikelijk. (custom geval?)

Beste, inderdaad ik kan wel grotendeels uitmaken wat waar moet uitkomen, maar voor de correcte herstelling heb ik wel iets in die grootorde nodig die past qua footprint. Rechts heb ik een circuit voor de backlight van het scherm '7824'. Het is ook daar dat er korsluiting inzit. En het is wel degelijk de transfo. Van zodra ik hem had uitgesoldeerd en 24v met de labovoeding opstak marcheerde het. Nu dat is de probleem voltage. Maar volgens ik zie komt er links nog 1 of mss 2 verschillende spanningen uit. Ik upload eens een foto van de print.

Alvast bedankt voor de hulp !

ElectroV

Je zult even de sporen moeten nalopen, want ik kan de onderkant van de print niet overal zien. Er zijn in elk geval twee brugcellen die waarschijnlijk op verschillende wikkelingen van de transformator aangesloten zijn. De gele elco is 40V, dus dat zal een wikkeling zijn van grofweg 20V, ik denk dat 24V nominaal al ruim is. Die blauwe elco zal ook een spanning op staan, en op dat koelblokje zit waarschijnlijk een regelaar of misschien een transistor. Bij die spoel zal een buckregelaar zitten, maar ik zie daar geen brugcel, maar wel elco's. Het zou best kunnen dat er pinnen op zaten waar geen wikkeling aan zit, dat gebeurt vaak zat.

Mocht het allemaal onobtanium blijken is het best te doen om een paar losse schakelende regelaartjes op een los stukje print te monteren, zulke non-standaard trafo's zijn altijd een draak om te vervangen zelfs al weet je de spanning.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (16%)]

Maten?
Is het 2x12v, 2x24v, of 1x24v?

Hoogte? (bepaalt het aantal VA)

Dat er 5V en 24V moet zijn staat vast. De derde spanning om de eproms te programmen kan afgeleid zijn uit de 24V. Welk component staat er op de koelvin? Zonder foto van onderkant print is het gissen. Ook bij poortsturingen treft men dergelijke. Durf die wel eens herstellen met printversie's van Meanwell voedingen als het niet anders kan.