ik heb een aantal ESP in huis draaien voor energiezuinig te werken. de boiler die vanzelf aanspringt en eventueel bij overschot aan energie ook zal werk, energie monitors....

allemaal leuk tot ik een aanpassing wil doen.
vandaag moest weer zo een update gebeuren en zag er al de hele week tegen op. tot ik deze pagina vond.

https://randomnerdtutorials.com/esp8266-ota-updates-with-arduino-ide-o…

hiermee kan je de arduino dus programmeren zodat je in de toekomst gewoon andere software kan in laden over de wifi. zonder die te moeten afkoppelen van het apparaat (in mijn geval dus de boiler, stopcontact, temperatuursensor...).

ik heb het dus ook werkende gekregen.
het enige belangrijke is dat je die eerste code dan ook telkens in je nieuwe projecten ook weer steekt. mijn 3 ESP's zijn alle3 voorzien van nieuwe code MET behoud van de oude firmware functies.

nieuwe firmware, kleine aanpassing doen, compileren en uploaden

Inderdaad heel makkelijk.
Zorg ervoor dat een Host name in je ESP zet, dan wordt de naam ook zichtbaar. Dit is een voorbeeld hoe het kan, op internet staan er meer. Je kunt ook een uniek wachtwoord gebruiken, dan pak je niet per ongeluk de verkeerde ESP.

#define HOSTNAME "WeatherDisplay-OTA-"

void setup() {
 ......
  String hostname(HOSTNAME);
  hostname += String(ESP.getChipId(), HEX);
  WiFi.hostname(hostname);
 ......
}

[Bericht gewijzigd door marcob op (10%)]

ik wist niet dat OTA al bestond en was eigenlijk een makkelijkere manier aan het zoeken om firmware te laden (door middel van een arduino die ik dan inplug om de firmware te flashen). maar dit via wifi is zo gemakkelijk, dat ik het hier maar poste om iedereen op de hoogte te brengen. had al lokaal files staan met littleFS die ik dan apart kon aanpassen, maar dit is ook een pak werk

ik heb hostname staan, maar het duurt heel lang voor die arduino software ook de naam update dan
gewoon 1 regel uit commentaar halen in dat OTA gedeelte.

maar is eigenlijk heel makkelijk, die laatste 6 karakters is de laatste 6 van mac adres, en daarmee zijn ze toch gekend op het netwerk en krijgen altijd zelfde adres. daarmee dat ik dus OTA-boiler en zijn laatste 6 mac getallen toch blijf behouden. loopt er ooit wat fout en heb ik duplicaat ip adressen, kan ik direct zien wie de regeltjes niet volgt.
de hostname boeit me weinig ook, iedereen heeft zijn eigen range in de lan.

vaste apparaten in 192.168.1.00x (tvs, aircos)
alle raspberrys in de 192.168.1.01x
alles van ESP zit in de 192.168.1.02x reeks
alles pc's op 192.168.1.06x
alle switches op 192.168.1.2xx

Op zaterdag 1 februari 2025 14:43:01 schreef fcapri:

ik heb hostname staan, maar het duurt heel lang voor die arduino software ook de naam update dan
gewoon 1 regel uit commentaar halen in dat OTA gedeelte.

Denk dat het helpt wanneer je voor het verbinden van wifi ook even je hostname set: WiFi.hostname(hostName); en daarna pas wifi.begin();

Wat er nu eigenlijk gebeurt is dat je met de default ESP hostname op je router aanmeld (DHCP) en daarna je hostname set. Ik weet niet precies hoe en wat die OTA functie doet bij sethostname, maar ik denk dat die hostname pas aankomt bij de router/dns wanneer de ESP een dhcp-refresh doet.

[Bericht gewijzigd door gradtje op (26%)]

ESPHome werkt al tijden op die manier, En dat is maar goed ook, niet elk bordje is even toegankelijk.

Probleem is dat het niet steeds even goed werkt. De ene keer werkt het en de volgende weer niet meer. Zelfde ESP, geen nieuwe software.

Daarom gebruik ik meestal de methode van een bin file maken en deze uploaden via web interface. Werkt altijd.

OTA steek ik er al heel lang niet meer in. Een voorbeeld.

Het enige wat ik moet doen is in de adresbalk van de webbrowser ip/update invoeren en uitvoeren.

Voor de meeste ESP projectjes voldoet een Tasmota installatie, deze heeft ook een ota update mechanisme. Updaten via URL (naar een .bin image). Of handmatig die update doen via file upload. Zie de bijlage voor een voorbeeld van de webpagina -> update firmware pagina

[Bericht gewijzigd door Gekke Henkie34 op (17%)]

Tasmota, ESPEasy of ESPHome, allemaal z'n voor en nadelen. Op YouTube en Internet veel informatie over de verschillen te vinden. Zelf probeer ik alles op basis van ESPHome uit te voeren, wat aardig lukt. Zeker met de integratie met Home Assistant. Tasmota en ESPEasy gebruikte in voeger veel, maar bij een special moest je al snel je eigen versie compileren. Misschien is dat nu veranderd.
Maar nogmaals, geen één van de drie is goed / fout of beter / slechter. :)