Ik heb een 12V treintje gekocht, maar als ik het een rondje laat rijden dan verschjnen er allemaal blokjes op de digitale kabel tv.

Het treintje had helemaal geen ontstoringen.
Het omhulsel is plastic. Ook de onderkant en het omhulsel van het motortje is van plastic.

Heb ik er 2 condensatoren (van een rc motortje) en zelf wat windingen gemaakt.

Maar het resultaat is nog steeds hetzelfde.
Waar kan het aan liggen ?
ik ben benieuwd wat ik nog kan verbeteren.

[Bericht gewijzigd door Andre_avr op (12%)]

Twee kleine spoeltjes met ferrietkernen (6 gaatjes) in serie met de voedingslijnen (een spoeltje zowel in de min-leiding en plus-leiding). 3 keramische condensators (47n-100n) tussen + en - voeding, en van + naar motorbehuizing en - naar motorbehuizing. En nog een extra condensator achter de ferrietkerntjes.

Dit soort ferrietkerntjes:

En evt. betere coax-kabel voor de TV gebruiken. Ontvangst via de kabel, of DVB-T (ether)?

Het moterhuis is plastic. Maar heeft van onder een magneet.
Ik zal daar extra condensatoren naar solderen. En ik ga op zoek naar wat ferriet spoeltjes in mijn rommelbak.
Bedankt voor de tip

Als het een PWM voeding is, moet je direct bij de uitgang van de voeding ontstoren. (PWM= puls wide modulatie, geen sinus uitput!)

Ik vermoed dat de antennekabel van bouwmarkt (lees: slechte :+ ) kwaliteit is, anders zou je er geen last van hebben...

Maar heeft van onder een magneet. Ik zal daar extra condensatoren naar solderen.

Denk niet dat het veel zin heeft om aan de magneet te solderen.

Probleem is dat de motor blijkbaar een kunststof behuizing heeft. Dit houdt stoorsignalen niet tegen (in tegenstelling tot de normale, metalen behuizingen van kleine DC-motortjes).

Heb eigenlijk nog nooit een kunststof motorbehuizing gezien.... ook niet bij de kleine Märklin-treintjes die ik een paar jaar geleden heb gerepareerd voor iemand.

En inderdaad, coax is ook een grote verdachte, in geval van TV-ontvangst via de kabel. In geval van ontvangst via de ether (DVB-T) kan de storing evt. ook via de DVB-T antenne binnenkomen. Of zelfs via de netvoeding, maar ik verwacht dat dat laatste allemaal wel voldoende ontstoord zal zijn.

De tv voeding is meestal een SMPS, die hebben van een stoorpulsje hier en daar niet gauw last, de boel wordt toch gelijkgericht...

Op zaterdag 8 februari 2025 13:27:17 schreef Arco:
Ik vermoed dat de antennekabel van bouwmarkt (lees: slechte :+ ) kwaliteit is, anders zou je er geen last van hebben...

Ik heb een acculamp die vreselijk stoort op de DVB-T ontvangst via binnenantenne.

Op zaterdag 8 februari 2025 13:38:05 schreef Arco:
De tv voeding is meestal een SMPS, die hebben van een stoorpulsje hier en daar niet gauw last, de boel wordt toch gelijkgericht...

Behalve het RF-pad dat door de Y-condensator loopt.

Betreffende de TS zou ik inderdaad van de magneet een massapunt maken (draadje ertussen klemmen). Iets is beter dan niets.

En vooral als het om DVB-C of DVB-S gaat zou ik de kabels controleren en waar nodig vervangen.

Misschien ook de rails en wielen goed schoonmaken en een ontstoring over de rails zelf?
Die rails zij een mooie antenne en het contact van loc en rails is bitter slecht

Op zaterdag 8 februari 2025 14:49:27 schreef Spog2:
[...]
Ik heb een acculamp die vreselijk stoort op de DVB-T ontvangst via binnenantenne.

TS heeft volgens zeggen kabel tv, dus geen dvb-t...
Ik weet wel dat gammele coax een goede storingsontvanger is voor digitale stoorsignalen. (Geldt nog veel sterker voor satellietschotel kabels)

Goede coax met dubbele of drievoudige afscherming gebruiken...

meen dat de opnemer op de rails nogal een vonkding is. erachter zit een spoel dus storingen maken doet dat wel. is de voeding wel DC? meen dat het vaak AC gevoed was, even een hoge piek om van richting te veranderen..

Dat is bij Märklin zo en op de foto zie ik sowieso geen sleper voor de puntcontacten tussen de rails zitten (dat wil niets zeggen, want het lokje is ver uit elkaar gehaald op de foto's, dus misschien is de sleper ook wel weg) maar het belangrijkste, het nogal lompe omschakelrelais en de lompe veldspoel, zie ik ook niet ;)

Ik ga dus uit van een DC-model. Groot verschil wel: veel van de simpele trafo's gebruiken pulserende DC door de simpele gelijkrichting zonder afvlakking, dus dat zou vast wel heviger effecten kunnen hebben dan puur DC.

Ook ik ga voor slechte coax. Hoewel... recent ontdekte ik dat op enkele zenders de ontvangst van m'n Humax IR5300 totaal onmogelijk wordt als ik m'n zelf omgebouwde bureaulamp aan zet. Blijkbaar stoort de Mean Well IRM48-nogwat samen met de LDDH led-driver zodanig dat dat roet in het eten gooit. Punt is dat ik niet weet waar het binnenkomt, want de coax is goed spul (koka799 uit m'n hoofd met de aanbevolen volledig dichte metalen connectors) en de monitor waar ik op kijk zit heel, heeel dicht bij de LED-voeding met de aanraaktoetsen.

Hoewel AG Neovo bepaald geen misselijke monitors maakt en alle verwerkende electronica volledig in metaal zit, hou ik er toch rekening mee dat het misschien op andere manieren binnenkomt dan de coax.

Ik heb een vergelijkbare storing gehad bij een familielid, echter deze storing kwam van buiten.

Een ferrietkern in een lus om de coaxkabel hielp toen...

Op zaterdag 8 februari 2025 19:06:02 schreef weardguy:
Dat is bij Märklin zo en op de foto zie ik sowieso geen sleper voor de puntcontacten tussen de rails zitten (dat wil niets zeggen, want het lokje is ver uit elkaar gehaald op de foto's, dus misschien is de sleper ook wel weg) maar het belangrijkste, het nogal lompe omschakelrelais en de lompe veldspoel, zie ik ook niet ;)
[....]

Ik ben uitgegaan van mijn Fleißmann O-spoor.
Fleißmann werkte met DC en zónder middenrail en nam de stroom van de rails op met de assen li-re geïsoleerd. Dat gaf wel wat problemen met de opbouw van je spoor, omdat er dan kortsluiting kon ontstaan.
Daarvoor bestond er een speciaal tussenstukje, waarvan de rails elektrisch onderbroken waren. Je moest dan opletten bij dat punt en direct de rijrichting op de tramsformator omkeren.

Fleischmann, mijn waarde, niet Fleißmann. En jawel, daar was het traditioneel DC zonder middenrail en dus opletten met keerlussen. Zoals ik het me herinner waren er twee onderbrekingen nodig, terwijl de trein op het stuk tussen die twee reed werd dan de polariteit van het hoofdspoor omgewisseld.

Maar dat heeft allemaal weinig tot niets te maken met de HF-storing waarover deze draad begon.

Op zaterdag 8 februari 2025 13:14:05 schreef Andre_avr:
Heb ik er 2 condensatoren (van een rc motortje) en zelf wat windingen gemaakt.

Met windingen bedoel je de spoeltjes die op de eerste 2 foto's te zien zijn? Waarschijnlijk is de zelfinductie te klein. In modeltreinen zitten vaak zulke spoeltjes, maar daar zit dan een ferrietstaafje in.

Maar ik ga ook mee in de vaststelling dat de coax van je TV lek is. Van de storing die een modeltrein levert mag de TV niet raar gaan doen.

Op zaterdag 8 februari 2025 21:42:06 schreef Paulinha_B:
[....]

Maar dat heeft allemaal weinig tot niets te maken met de HF-storing waarover deze draad begon.

Bedankt voor de correctie van de merknaam ik twijfelde al ('t Is dan ook al lang geleden dat ik er mee speelde).

Verder ging het er om dat die Fleischmann treinen op dc reden en dat daar soms de vonken van de rails af spoten, zeker als je snel optrok. Ik schreef al dat ik verwachtte dat het niet al te beste contacht met de rails oorzaak zouden kunnen zijn voor eventuele storing. Dat van die onderbroken railstukjes was alleen ter illustratie, leringh ende vermaeck.

@KlaasZ:
Volkomen mee eens hoewel een slechte coax ook de rotzooi van zo'n treintje kan opvangen en daarmee de TV in de war kan brengen. Misschien ver gezocht, maar voortgaand op de ferrietspoeltjes i.c.m. het slechte contact met de rails, toch iets om naar te kijken lijkt mij.

Het lijkt me zinnig om de storing zowel in de trein als in de antennekabel op te lossen. Beide voldoen waarschijnlijk niet aan de eisen.

Wat het merk van het treintje betreft, het is beslist geen Märklin of Fleischmann. Haakse tandwielen ken ik alleen van Jouef. En ik sluit ook niet uit dat de aandrijving een zelfbouwding is. Ik heb heel wat treintjes van binnen gezien en het model motor herken ik niet.

Merkloos Chinees, lijkt me.

Als een simpel treintje de TV of ontvanger al stoort, zou ik toch als eerste de TV bekabeling verdenken. Dat klopt niet en zou totaal niet mogen gebeuren.

Na wat zoeken, het is een oud jouef treintje. Geen vintage china.

http://lestrainsjouef.free.fr/en/zoom/pages/jf432k.html

Treintje blijkt goede coax dichtheid tester dus :-).

Ik ga een een nieuw kabeltje tussen tv en coax wandcontactdoos trekken.

Daarna het treintje met ferriet spoeltjes uitrusten en condensatoren op de magneet/gearbox ijzer.

Je kunt satellietcoax gebruiken, da's beter afgeschermd en geschikt voor hoge frequenties.

Op zaterdag 8 februari 2025 14:49:27 schreef Spog2:
[...]

Signalen door de ether kunnen gemakkelijk gestoord worden. Een goed aangelegd coaxnet, met HF dichte connectors, bijv F-connectors en niet die plastic dingen, is heel moeilijk te verstoren.
Ook niet goed afgeschermde antenneversterkers kunnen een bron van ellende zijn.