Ik heb 2 groepenkasten: 1x in mijn woning en 1x in mijn schuur.
Groep 1 (label GR01 - zie figuur) in mijn woning gaat via een 20m lange kabel naar de groepenkast in de schuur. Er zit geen enkele andere aansluiting in mijn woning aan deze groep 1.

Groep 1 zit in de woning (samen met groep 2 en groep 3) achter een ALS.
Echter de groepenkast in de schuur is voorzien van ALAMATs.
En nu ontstond er afgelopen week ergens een aardlek probleem in een van de schuuraansluitingen en tripte de ALS in mijn woning als eerste, waardoor ook groepen 2 en groep 3 er dus uitgingen.
Zowel de ALS als de ALAMAT zijn 30mA.

Mijn vraag:
Mag groep 1 direct achter de hoofdschakelaar (dus zonder de ALS)?

Of is het beter om een andere ALS voor groep 1 in de groepenkast in de woning te plaatsen? Bijvoorbeeld een met 300mA trip-point ipv 30mA?

Uiteraard kan ik de ALAMATs allemaal uit mijn schuur vervangen door gewone automaten, maar dan verlies ik de selectiviteit van de problemen met aardes in de groepen daar. Dus die kant wil ik niet op.

300mA zal idd pas (veel) later trippen, maar dat is niet de ideale situatie, want dan is de hele kabel naar de schuur met 300mA beveiligd. En bij een stevige aardlekkage (>300mA) heb je nog altijd hetzelfde probleem

Ik zou de voedende kabel naar het bijgebouw achter een eigen (selectieve) 30mA aardlek hangen als je die kabel van aardlek voorzien wil hebben.

Ik weet de regels niet 100% zeker, maar volgens mij mag je de voedende kabel ook zonder aardlek voeden vanuit de HVK als er alleen een OVK gevoed wordt en aldaar alle afgaande groepen een aardlek hebben.

Wat is die kabel nu? Als ik het schema zo zie lijkt het dat er 3-fase is maar de hele schuur op 1 fase draait. Dus totaal 25A voor alles op die fase (bij een normale 3x25A) aansluiting.
De schuur over 3 fases voeden lijkt me logischer, zeker met zware machines (die verdeel je dan over de fases), maar ook als je tzt een EV lader wilt plaatsen oid

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (24%)]

Ee distributiekabel mag zonder aardlek, maar wel met zekeringen, van de hoofdkast worden afgetakt.. wel na de hoofdschakelaar..In de onderverdeler moet een hoofdschakelaar aanwezig zijn, evenals een ALS,of alamatten

maar dan verlies ik de selectiviteit

Bij een volle aardsluiting bestaat geen selektiviteit.
Door een waterlek in de wasmachine ging hier ooit de automaat C16A, ALS 30mA, ALS 300mA en de hoofdautomaat D25A eruit.

Om woning en schuur te scheiden kun je achter de hoofdschakelaar in het hoofdgebouw een Alamat zetten voor het vertrek van de schuur.
Maar ik ken de voorschriften niet in NL en hoe dikwijls heb je een aardfout in de schuur.

Ee distributiekabel mag zonder aardlek

Dan nog zou ik dat niet willen..

Dank jullie voor de snelle antwoorden.

Op zondag 9 februari 2025 13:19:46 schreef DJSmiley:
[...]
Wat is die kabel nu? Als ik het schema zo zie lijkt het dat er 3-fase is maar de hele schuur op 1 fase draait. [...]

Op dit moment is de leiding naar mijn schuur 1 fase; en zit hij gewoon achter een 1 fase 16A (GR01)
Hij wordt niet veel gebruikt (hooguit wat verlichting, een zaagtafel, grasmaaier, etc).

Op zondag 9 februari 2025 14:15:20 schreef OXO:
[...]
Bij een volle aardsluiting bestaat geen selektiviteit.[...]

Interessant, dat had ik me niet gerealiseerd. Dus dan gaat het verwijderen van de ALS waarschijnlijk niet helpen.

Op zondag 9 februari 2025 14:15:20 schreef OXO:
[...]
hoe dikwijls heb je een aardfout in de schuur[...]

Een paar (4?) keer per jaar.
Overigens verdenk ik zelf de buitenverlichting van de aardlek problemen.

Een vervolg vraag:

Op zondag 9 februari 2025 14:11:37 schreef mel:
In de onderverdeler moet een hoofdschakelaar aanwezig zijn, evenals een ALS,of alamatten

Mag deze hoofdscheklaar in de onderverdeler ook een ALAMAT zijn of moet dat perse een echte schakelaar zijn, zonder beveiligingseigenschappen?

Gaat de kabel naar het bijgebouw door de grond?

Je mag de onderverdeler naar je bijgebouw ook aansluiten zonder aardlekbeveiliging (maar wel met een overstroom en kortsluitbeveiliging) indien je een VEILIGHEIDSaarding hebt.
Zoniet dan kun je in de hoofdverdeler een selectieve aardlekschakelaar plaatsen.
De selectieve aardlek is 300 mA en een klein beetje vetraagd qua uitschakeltijd tov een gewone aardlekschakelaar.

Overigens verdenk ik zelf de buitenverlichting van de aardlek problemen.

Dat is dus het probleem dat opgelost moet worden... vanwaar komt toch telkens die aardfout. >:)
Al de andere oplossingen zijn maar een pleister op de wonde. :'(

Selektiviteit werkt bij overbelastingen en slechte isolatiewaarden.
Bij volle kortsluiting en volle aardfout heeft in mijn beleving selektiviteit nog nooit gewerkt.

En een voedingskabel zonder aardlek naar de schuur wil je niet.
Bij brute pech kun je 24h/24h met een paar kW de omgeving verwarmen als de lekstroom lager blijft dan de waarde van je automaat.
Als dat pas boven water komt bij de meteropname of de afrekening is het best :'( :'( :'( :'( :'(

Toekomst gedachte: in de schuur een thuisbatterij plaatsen.
Maar dan wil ik wel dat deze niet onverwacht uitvalt.
Dus zodra de grond iets droger wordt wil ik een nieuwe kabel leggen naar de schuur.

Op zondag 9 februari 2025 15:21:52 schreef Toeternietoe:

Ja, er loopt nu een kabel door de grond.

Op zondag 9 februari 2025 15:30:15 schreef OXO:
[...]
Dat is dus het probleem dat opgelost moet worden... vanwaar komt toch telkens die aardfout. >:)
Al de andere oplossingen zijn maar een pleister op de wonde. :'(
(

Inderdaad het liefst los ik het probleem echt op.

Maar de hoofdvraag waar ik wel nog mee zit: mag je wel een ALS en een ALAMAT in serie hebben staan (beide 30mA)?
Want als ik toch een nieuwe kabel ga leggen kan ik andere dingen natuurlijk ook gelijk verbeteren.

Op zondag 9 februari 2025 15:37:54 schreef Rico72:
Maar de hoofdvraag waar ik wel nog mee zit: mag je wel een ALS en een ALAMAT in serie hebben staan (beide 30mA)?

Ja dat mag.

ga ervanuit dat je aarding een hulpaarding is, dan zou je een aardlek op de distributie kabel naar de schuur nodig hebben. dit mag een 300-500mA aardlek zijn. bij een harde sluiting zal de aardlek in de meterkast en de alamat in de schuur eruit gaan. maar dan heb je het over met de heggeschaar een kabel doorknippen. water in een tuin wcd wat langzaam de 30mA overschrijd zal de 500mA natuurlijk niet laten trippen.

had iets dergelijks onlangs nog, grote tuin met dito huis. tuin installatie is goed rot, oude en vooral lekke dozen en wcd's. ging erheen om eea te veranderen mbt kabels. kom daar, lag de 300mA aardlek van 2 distributie voedingen van verdelers in de bijgebouwen er al uit. dit was puur omdat 1 verdeler nada aardlek heeft, 1 wcd met mieren erin en lap alles gaat plat daar. waardeloos gemaakt iig, 300mA op wcd's is al veel te veel. dus een aardlek 30mA moet in die kast komen. sowiso al om de distributie aardlek erin te laten.

Best eens een megger scoren zodat je erachter kunt komen of je vermoedens terecht zijn.
Tot dan blijft het met de natte vinger wachten op de volgende afschakeling.

@ Rico72,

Begrijp ik dat nou goed. De installatieautomaat in het hoofdgebouw, waarvan de kabel naar het bijgebouw gaat 16A is.
De alamats in het bijgebouw zijn ook 16A ?

Op zondag 9 februari 2025 21:32:47 schreef Edwass:
@ Rico72,

Begrijp ik dat nou goed. De installatieautomaat in het hoofdgebouw, waarvan de kabel naar het bijgebouw gaat 16A is.

tja, ik zou ook zeggen een C20 toepassen voor de distributie voeding. of meteen een alamatje nemen, C20 0,3A..

Op zondag 9 februari 2025 21:32:47 schreef Edwass:

Inderdaad beide zijn 16A.

Op zondag 9 februari 2025 15:21:52 schreef Toeternietoe:

Je mag de onderverdeler naar je bijgebouw ook aansluiten zonder aardlekbeveiliging (maar wel met een overstroom en kortsluitbeveiliging) indien je een VEILIGHEIDSaarding hebt.

Kan u aan de ts uitleggen wat de fijnere betekenis van dat woord behelst?
TS zal zeggen: ja, ik heb een eigen aarding, hoezo?

Op maandag 10 februari 2025 18:40:42 schreef mvdk:
[...]
Kan u aan de ts uitleggen wat de fijnere betekenis van dat woord behelst?
TS zal zeggen: ja, ik heb een eigen aarding, hoezo?

Een grondkabel moet in deze situatie altijd mede beveiligd worden door een aardlekschakelaar! Of voorzien van een veiligheidsaarding.
Als de kabel bovengronds ligt dan is dit niet altijd noodzakelijk. Afhankelijk van aanleg.
Als de kabel zo aangelegd is dat een aardsluiting niet mogelijk is dan mag deze bovengenoemde beveiliging ontbreken.

PS een eigen aarding kan een veiligheidsaarding zijn, maar het kan net zo goed een hulpaarding zijn.