Nou, nou, nou. De topics over Digitale Meter gaan allemaal wel heel snel heel kort door de bocht. OK, ik heb even opgezocht en nagelezen waar dit over ging. Het onderwerp zal best wel eens eerder aan de orde zijn geweest, maar ook nieuwkomers mogen toch vragen stellen? En ja, dat is saai voor de oud-gedienden.
Netwerk-bedrijven zijn wettelijk verplicht om naast de ‘slimme meter’ ook een normale digitale meter (met teruglevertelwerk) aan te bieden. DAT is een keuze van de consument en NIET van de netbeheerder. WELKE digitele meter dat wordt is niet aan de consument.
Mijn persoonlijke ervaring is dat de netwerk-bedrijven optimaal maximaal zullen sputteren en tegenwerken wanneer je dat wil, en je knollen voor citroenen proberen te verkopen. ”Wij plaatsen een slimme meter, en na plaatsing kunt u een aanvraag indienen om deze uit te zetten” , ”Onze monteurs kunnen alleen slimme meters plaatsen”. Keer op keer een bevestiging van onjuiste werkzaamheden, zoals op die en die datum komen we langs om uw gas- en energiemeter te vervangen. Met opzet verkeerd begrijpen. Met opzet verkeerd bevestigen. Over een half jaar de meter kunnen plaatsen, enz., enz. Pas na een ingebreke-melding bij ACM en c.c. aan de net-beheerder was het netwerk-bedrijf eindelijk genegen de digitale kWh-meter te plaatsen.
Er is geplaatst een ISKRA ME162. Deze heeft een opto-poort. zie bijlage.
miedema
Golden Member
Zucht... Eerste regel van de FAQ:
Doelstelling van het forum
Berichten moeten altijd als hoofdonderwerp 'elektronica' hebben. Berichten die niets met elektronica te maken hebben, worden verwijderd.
ja echt, ik zie slotje (3) ook al komen.
meeste hebben P1, dat was al duidelijk. je kan beter je netbeheerder contacteren en HEM vragen wat de mogelijkheden zijn van meters en P1.
wij kunnen maar gissen
Boudie
Vervangen DOOR.
Op maandag 10 februari 2025 10:00:01 schreef Harm J Seef:
... maar ook nieuwkomers mogen toch vragen stellen?
Het antwoord op de enige vraag die je stelt is: Ja.
[Bericht gewijzigd door Boudie op (75%)]
benleentje
Golden Member
Met opzet verkeerd begrijpen. Met opzet verkeerd bevestigen. Over een half jaar de meter kunnen plaatsen, enz., enz.
Er zal best wel iets verkeerd gaan maar deze bedrijven houden zich aan de wet. En ja het zal extra moeite kosten om zo een meter uit te zetten, maar niet dat ze je het extra moeilijk maken.
OK, ik heb even opgezocht en nagelezen waar dit over ging. Het onderwerp zal best wel eens eerder aan de orde zijn geweest, maar ook nieuwkomers mogen toch vragen stellen?
Ja dat is bij jouw ook zo gegaan en je hebt ook antwoord op je vraag gekregen. Antwoord is nog steeds je weet van te voren niet welke meter je krijgt maar je kan ook zoals de wet dat zegt dingen in die meter laten uitzetten.
Tja als dat niet het antwoord is dat je wilt horen daar kan niemand hier wat aan doen.
Op maandag 10 februari 2025 18:52:05 schreef benleentje:
[...]Er zal best wel iets verkeerd gaan maar deze bedrijven houden zich aan de wet. En ja het zal extra moeite kosten om zo een meter uit te zetten, maar niet dat ze je het extra moeilijk maken.[...]Ja dat is bij jouw ook zo gegaan en je hebt ook antwoord op je vraag gekregen. Antwoord is nog steeds je weet van te voren niet welke meter je krijgt maar je kan ook zoals de wet dat zegt dingen in die meter laten uitzetten.
Tja als dat niet het antwoord is dat je wilt horen daar kan niemand hier wat aan doen.
Juist, en daar veranderen 3 topics ook niets aan.
Alle antwoorrden zijn meerdere keren gegeven.
=> Deze Babylonische spraakverwarring begon met een simpele vraag. ”Wij overwegen …. Ik vroeg mij vooral af: heeft een digitale meter een P1-poort? Wellicht kan deze gecombineerd worden met een P1-meter van Homewizard?”
Lijkt mij een toegepaste electronica-vraag (maar blijkbaar zie ik dit verkeerd).
=> Een reactie was ”Een digitale meter die geen slimme digitale meter is heeft geen poort.”.
En dit is pertinent onjuist.
=> Misinformatie, zoals de rechtbank-discussies en verplichtte acceptatie lees ik ter kennisgeving.
=> ”Precies dat… De oude "digitale meter" zonder slimmigheid aan boord wordt niet meer geplaatst.”
Dit is niet correct. Op alle websites van alle net-beheerders wordt (wettelijk verplicht) vermeldt dat je een normale digitale meter kunt kiezen wanneer je geen slimme meter wil. Ook na het ingaan van de Nieuwe Energiewet 2025. Zie bijvoorbeeld https://www.enexis.nl/meter/andere-meters.
=> Digitale meter (2). Sorry, Topic Starter heeft een punt.
De vraag is dan wel, moet je als moderator een discussie bijsturen of afkappen. Persoonlijk zou ik eerst proberen bij te sturen, en als niemand bijgestuurd wil worden de topic sluiten. Maar dat zou mijn keuze geweest zijn.
=> Digitale meter (3).
=> ”Het antwoord op de enige vraag die je stelt is: Ja.”
=> ”Tja als dat niet het antwoord is dat je wilt horen daar kan niemand hier wat aan doen”
??? Ik geef een antwoord op de elektronica-vraag van de originele topic starter. Geef en passant aan dat de keuze voor een digitale kWh-meter nog steeds aan de consument is (slimme meter is NIET verplicht), en dat sommige net-beheerders daar niet blij van worden.
Genoeg woorden gebruikt. Beste Topic Starter; ja, vrijwel alle digitale meters hebben een communicatie-poort, maar dan is het een P0-poort met een iets afwijkend communicatie-protocol (zie mijn eerder geposte bijlage). Of HomeWizard daarmee uit de voeten kan weet ik niet.
benleentje
Golden Member
ja, vrijwel alle digitale meters hebben een communicatie-poort, maar dan is het een P0-poort met een iets afwijkend communicatie-
Maar dat is hetgeen wat een een digitale meter slim maakt. Het enige verschil tussen een digitale meter en een slimme meter is dat de slimme meter automatisch zijn gegevens doorstuurt. En dat deel kan je laten uitzetten.
De P1 poort is voor communicatie met de gebruiker van de meter en niet voor het energie bedrijf
Wat is een slimme meter?
De slimme meter is een digitale meter. Hij meet het stroomverbruik en geeft de standen van de gasmeter door aan de netbeheerder.
Als je dus geen slimme meter wilt dan laat je de P0 poort uitzetten en je hebt dan een gewone digitale meter.
=> Deze Babylonische spraakverwarring begon met een simpele vraag. ”Wij overwegen …. Ik vroeg mij vooral af: heeft een digitale meter een P1-poort?
De enige die verwarring veroorzaak ben jezelf. door selectief antwoorden te negeren.
Jij vraag iets waarvan wij het antwoord niet kunnen weten want zo simpel is het. Wij weten niet wat voor meter je krijgt als je expliciet om een digitale meter vraagt.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (22%)]
mvdk
Golden Member
Op maandag 10 februari 2025 10:25:33 schreef miedema:
Zucht... Eerste regel van de FAQ:
Doelstelling van het forum
Berichten moeten altijd als hoofdonderwerp 'elektronica' hebben. Berichten die niets met elektronica te maken hebben, worden verwijderd.
Nou. Moet ik alle witgoed topics hier gaan opdreunen die over verstopte filters, klemmende deuren en gebarsten slangen gaan?
Die worden bijna nooit onmiddellijk op slot gegooid.
De P0 poort is voor de netbeheerder zelf om op lokatie uit te lezen , daar kan je geen apparatuur op aansluiten.
Dat kan alleen op een P1 poort.
Voor de rest, wat benleentje schrijft.
De hele discussie is mij ook nog steeds niet duidelijk.
Wat wil TS ( van het eerste topic) nu eigenlijk bereiken.
Is hij bang dat zijn verbruiksgegevens uitleesbaar zijn?
Daar is een groep mensen blijkbaar heel bang voor, zoals hier ook al eerder voorbij is gekomen.
Op dinsdag 11 februari 2025 15:26:44 schreef benleentje:
[...]Maar dat is hetgeen wat een een digitale meter slim maakt. Het enige verschil tussen een digitale meter en een slimme meter is dat de slimme meter automatisch zijn gegevens doorstuurt. En dat deel kan je laten uitzetten.
Voor zover ik weet: het doorsturen kun je alleen administratief laten uitzetten. De netbeheerder leest een slimme meter altijd op afstand uit maar geeft in dat geval de meterstanden niet door aan de energieleverancier waar je een contract mee hebt.
Of de meter op afstand wordt uitgelezen, kun je zelf controleren.
Als je met het knopje de display doorstapt, dan kom je vanzelf een scherm tegen wanneer voor het laatst is uitgelezen.
Bij mij wordt hij elke nacht uitgelezen. Ik ben niet zo bang dat ze stoute dingen doen met die gegevens.
Op maandag 10 februari 2025 10:00:01 schreef Harm J Seef:
Het onderwerp zal best wel eens eerder aan de orde zijn geweest, maar ook nieuwkomers mogen toch vragen stellen? En ja, dat is saai voor de oud-gedienden.
Je kunt ook twee woorden in de zoekfunctie gooien en dan verzuipen in het aantal keren dat dit al gevraagd is. En zonder uitzondering ontsporen die topics.
Netwerk-bedrijven zijn wettelijk verplicht om naast de ‘slimme meter’ ook een normale digitale meter (met teruglevertelwerk) aan te bieden. DAT is een keuze van de consument en NIET van de netbeheerder. WELKE digitele meter dat wordt is niet aan de consument.
Inderdaad, dat is de conclusie waar die vorige twee topics ook op uitkwamen. En wat de netbeheerder voor je kiest is niet perse wat je wilt hebben.
Ofwel, stel die vraag aan je netbeheerder, die heeft alle info.
Wil je geen (ik citeer) "spionage meter" dan zet je een eigen meter achter je hoofdschakelaar die je met modbus oid kunt uitlezen.
Mijn persoonlijke ervaring is dat de netwerk-bedrijven optimaal maximaal zullen sputteren en tegenwerken wanneer je dat wil, en je knollen voor citroenen proberen te verkopen.
Any sufficiently advanced incompetence is indistinguishable from malice
Als we nog verder uitmelken komt er poeder uit de koe, deze mag weer rusten.