Goedenavond,

Hier een vraag van een leek op het gebied van elektronica. Ik heb een bouw laser (merk digital L5) welke niet meer roteert. Ik heb hem zojuist open gemaakt en zie een speelgoedmotortje met 2 dunne draadjes vanaf een print. Als ik de laser aan zet en op de knop roteren druk krijg ik soms 1,9V op de print. Zelfs heb ik de motor een paar keer aan het draaien gehad. Vervolgens zet ik hem uit met knop roteren en wil hem opnieuw laten draaien met de knop roteren en dan begint hij niet meer. Als ik meet zie ik de waarde op mijn meter verspringen 0.880, 0.420, 0.478, 0.780, -0.000, etc. Ik meet dan op de 2 soldeerpuntjes op de print.

Waar zou het probleem kunnen liggen?

Als het motortje eenmaal draait kan ik hem bewegen wat ik wil maar blijft draaien en lijkt niet op een draadbreuk.

Alvast bedankt!
Marjolein

Versleten (sleep)contact van de collector. Soms helpt verbuigen even, soms ook niet.

Dat zit in het motortje neem ik aan, dus deze vervangen zou het mogelijk oplossen?

Hij lijkt het nu steeds redelijk te doen, maar ik moet hem even mee op gang helpen en er lijkt een zwaar punt in te zitten. Zou dit overeen komen met het sleepcontact?

Nog een vraag van een leek. Als ik zo'n motortje bestel, hoe kan ik eenvoudig de draden verbinden want solderen op de printplaat in de diepte gaat sowieso nooit lukken haha

Bedankt!

motortje eens langer laten lopen op iets hogere spanning veegt de collector schoon. onlangs zo'n motortje met een schroeftol even laten schoondraaien, werkte ook.

Je zou de nieuwe draden aan de oude draden kunnen solderen als dat makkelijker uitkomt. Netjes met een krimpkousje isoleren.

Maar die print kan er vast ook uit… ze hebben het toch ook ooit moeten fabriceren.

Sleepcontact ?
De vraag stelt zich of hier wel een motor met een sleepcontact in zit.
Aan de vorm van de motor te zien, lijkt me dit meer op een soort veel polige permanent magneet motor, waarbij de stator een pulstrein krijgt als voeding.

Nu als je de motor in zijn geheel vervangt maakt de inwendige opbouw van de motor weinig uit.

Anderzijds als de motor aangestuurd wordt met een pulstrein en hij werkt nu nog af en toe, zo ik eerder gaan zoeken in de aansturing van de motor.
In een veelpolige permanent magneet motor zit immers gewoon één grote spoel die tussen de uitstekende polen van een blikpakket gevouwen wordt,
vergelijkbaar met de tacho op een wasmachine motor.

Die éne spoel is goed of onderbroken, en als hij nog draait is de spoel goed.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op (52%)]

Sleepcontacten zie ik ook niet in deze foto's.

De motor lijkt mij gewoon een huis-tuin-en-keuken DC-motortje te zijn dat met gelijkstroom gevoed wordt. Meer is ook niet nodig hier, het exacte toerental van de motor doet er niet zoveel toe in deze toepassing, zolang de laserstraal maar rondgedraaid wordt.

Als de motor zelf niet goed ronddraait, ook niet op een externe voeding, dan ligt het aan de stuurelectronica. Mogelijk een defecte FET of transistor die de voedingsspanning van de motor inschakelt.

[Edit: zie nu dat Brightnoise waarschijnlijk de inwendige sleepcontacten van het motortje bedoelde.]

Yep, maar een draaistroom motor met alleen plus en min voeding zou kunnen. Op het bedieningspaneel staat SCAN en ROTATE en daarom dacht ik dat het een simpele collectormotor kan zijn. Ik ken geen meerfasen (draaistroom) aansturing die op basis van de polariteit van de aansluiting de richting kan omdraaien. Maar wie weet bestaat dat wel. En dan kan het opeens in de elektronica liggen van de motor.