Een vraag over een FO.
We krijgen binnenkort een mooi Hammond orgel voor de collectie.
Die komt oorspronkelijk uit Amerika en daar hebben ze 115 volt 60 Hz.
De motor ( moet 1800 rpm draaien) die de generatoren aandrijft draait op 50 Hz dus te langzaam waardoor het hele orgel ruim een halve toon te laag zal zitten, dan is er niet samen te spelen met andere instrumenten.
Alleen een verhuistrafo gaat niet werken.
Een FO zal dan de oplossing zijn, maar wat is handig?
Een verhuistrafo en daar een FO achter die de 115 volt gaat gebruiken? Die trafo moet er toch in voor de (buizen) versterkers.
Of is er een andere mooie oplossing?
De motor vervangen is geen optie, die is specifiek voor dit doel en een 50Hz type is er wel maar heeft ook andere tandwielen nodig.
De motor is 32 watt bij 115 volt, met een 3 uf condensator .

Bij deze FO kun je een motor met condensator instellen en de uitgangsspanning.

Ik heb er een in bestelling staan, ik laat je weten als die binnen is Revado, dan mag je 'm wat mij betreft lenen om te testen.

En dat was een kristal gelockte sinus oscillator met een klasse-D amp en een trafo er achter om 60Hz te maken.

Gezien het benodigde vermogen is dat ook een prima oplossing.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (25%)]

Of een freq regelaar daar zo geschikt voor is vraag ik me af ... die zijn toch al niet zo'n goed plan met condensator KA motoren. Plus je hebt een ding wat op kHz loopt te klapperen en een hoop EMI maakt.
Ik heb jaren geleden eens iets in die richting gemaakt. En dat was een kristal gelockte sinus oscillator met een klasse-D amp en een trafo er achter om 60Hz te maken.

Dat zou ik dan puur doen voor de motor, de rest van het spul kan prima achter een reguliere verhuistrafo.

Een verhuistrafo en daar een FO achter die de 115 volt gaat gebruiken?

Dat snap ik niet een goede FO kan zelf prima 115V bij 60HZ maken. Het enige wat het niet kan is een hogere spanning maken dan dat erin gaat.

Heb je vaker 115V spul?

Je zou natuurlijk ook een simpele omvormer kunnen nemen icm een stevige voeding. Op die manier kun je een gescheiden 115V / 60Hz net maken.

Als er meer van die 115 volt apparaten zouden komen is een apart net zeker een oplossing.
Roland zijn FO lijkt mij wel een oplossing. Die EMI storing is niet zo'n probleem, die oude orgels maken zelf al een berg rommel :)
Het orgel is er nog niet, zodra dat er is leen ik graag die FO even!
En de oplossing van Sine is ook een idee natuurlijk.

Vraag is of die motor het fijn gaat vinden om door een VFD aangestuurd te worden. Het is niet voor niets dat moderne (inductie-)motoren 'VFD-rated' zijn indien het de bedoeling is dat ze met een VFD gebruikt gaan worden.

Vermoedelijk is deze motor al redelijk oud (50 jaar?) en niet VFD-rated.

Wat niet wil zeggen dat het niet kan werken, maar de kans bestaat dat de levensduur van de (toch al oude) motor extra verkort gaat worden door hem met een VFD aan te sturen.

De audio-versterkeroplossing lijkt me eigenlijk best wel elegant....

Ik denk dat deze de 60 jaar al voorbij is...
Ik heb op oude motoren van Theaterorgels ( bouwjaar 1930) ook FO's zitten, dat gaat vaak goed, maar kan ook fout gaan, dat hebben we in het MCO meegemaakt waar de motor doorgeslagen was vlak voor de opening.
Die is toen nieuw gewikkeld.
Aan de andere kant maakt deze motor geen enorme draaiuren.
Maar de oplossing met de versterker is elegant, dat is zeker waar.

IK heb zelf het idee dat die oude motoren prima achter een VFD kunnen en dat juist de moderne motoren zo ver zijn geoptimaliseerd dat je weer speciaal VFD rated. Dat is meer een gevoel dat ik heb dan dat ik het zeker weet.

Wat ik wel zeker weet dat ik aardig wat van die oude motoren achter een VFD heb draaien en nooit een probleem heb ervaren.

Mooi schema. Met wat aanpassing qua gelijkrichten naar de bufferelco's en zenerweerstanden voor hulpspanningen zou dit prima op 230V kunnen draaien.

Op maandag 10 februari 2025 22:39:42 schreef benleentje:
IK heb zelf het idee dat die oude motoren prima achter een VFD kunnen en dat juist de moderne motoren zo ver zijn geoptimaliseerd dat je weer speciaal VFD rated. Dat is meer een gevoel dat ik heb dan dat ik het zeker weet.

Wat ik wel zeker weet dat ik aardig wat van die oude motoren achter een VFD heb draaien en nooit een probleem heb ervaren.

Same, zelfs met hele oude motoren uit de jaren 30 nooit problemen gehad.

Veel moderne motoren hebben een enorm hoge startstroom als je ze direct schakelt. Vandaar dat je ze liever achter een VFD wil hebben. Dus dat kan "VFD rated" ook betekenen in mijn ogen. Ik heb het echter nooit op een motor zien staan, ook niet op nieuwere modellen.