Heeft er iemand de datasheet van deze 600 Ohm trafos, waarvan ik er een hele stapel heb?

Ik vond ze wel terug in een elektuur design met een 8052 uit 1990 voor een telefoniesysteem. https://www.worldradiohistory.com/Archive-Elektor-USA/Elektor-Electron… Ik vraag me af wat de aanslutingen zijn, bandbreedte etc.

Dat zijn 600 ohm lijn scheidingstrafo's.
Die zijn ook gebruikt voor bv huurlijnen.
De pootjes met een streepje zijn de wikkelingen, ene kant in de andere uit.
Ik heb wel interesse in een paar.
Die gebruik ik soms om een versterker aan te sluiten op een netlijn van een telefooncentrale.

Zijn inderdaad 600 Ohm koppeltrafootjes (waarschijnlijk) met middenaftakking.

Dezelfde 1:1 telefonie trafo zat ook in het MSX MT-Telcom modem.De bandbreedte zal 300 Hz ---3 KHz zijn.

Op maandag 10 februari 2025 22:42:03 schreef revado:
Dat zijn 600 ohm lijn scheidingstrafo's.
telefooncentrale.

zo'n ding zat op t werk ook tussen de telefooncentrale en omroep, is al niet meer sinds het voip werd.

Deze types waren al lang voor het VoIP werd obsolete...
(dit waren nog oude modellen waar de volle lijnstroom doorheen liep waardoor groot en duur)

Werd opgevolgd door de (veel kleinere) audio-only trafootjes als de ETAL P1200.
(die hadden een externe 600 ohm belasting; weerstand of gyratorschakeling)

https://www.box73.de/images/product_images/info_images/P1200.gif

Klopt,Bourns (die van de potmeters) maakte ze ook,met dezelfde specs als die van Etal.

Yep :) Als er ergens in een grote stad een blikseminslag was geweest kregen we opeens honderden defecte modems binnen (uit dezelfde wijk) met allemaal hetzelfde defect.Lijntrafo defect + tel\modem lijnrelais met vastgebakken contacten.

Klinkt bekend, dat had ik met analoge netlijnkaarten.
Daar zaten van die neon overslagbeveiligingen overheen.
Die heb ik een keer gesmolten aangetrofffen bij een directe inslag in een eikenboom in Wassenaar.
Alles was zo ongeveer kapot in die straat, die boom, een hele dikke, was letterlijk in 2 stukken gespleten..
De centrale hing bij een huisarts en die moest weer online.
Aangezien de grondkabel, een dikke met een paar honderd dubbeladeers, over een flinke lengte compleet gesmolten was heb ik met een kpn monteur een stuk kabel via de tuin naar een andere wonig gelegd die op een andere hoofdkabel zat.
In de kabelkast even omgestoken en er waren weer lijnen.
De complete centrale ( wereldberoemde Panasonic KXT-308) heb ik gewisseld, ondanks de enorme klap werkten er nog een aantal interne toestellen.
Die dingen waren echt onverwoestbaar...

Edit: even opgezocht, dat was 10 april 1998 :)

Op dinsdag 11 februari 2025 17:17:31 schreef revado:
Klinkt bekend, dat had ik met analoge netlijnkaarten.
Daar zaten van die neon overslagbeveiligingen overheen.
Die heb ik een keer gesmolten aangetrofffen bij een directe inslag in een eikenboom in Wassenaar.
Alles was zo ongeveer kapot in die straat, die boom, een hele dikke, was letterlijk in 2 stukken gespleten..
De centrale hing bij een huisarts en die moest weer online.
Aangezien de grondkabel, een dikke met een paar honderd dubbeladeers, over een flinke lengte compleet gesmolten was heb ik met een kpn monteur een stuk kabel via de tuin naar een andere wonig gelegd die op een andere

zo'n zelfde inslag meegemaakt bij een tbx 1000 centrale. in een lindeboom geslagen die compleet gepeld in delen over straat lag. een stamkabel liep onder die boom door, een 60 aders. en toch werkte de toen al antieke centrale nog voor een klein deel. evengoed moesten er wel kaarten van vervangen worden, maar het ding heeft nog zeker 10 jaar gedraaid.

dat was rond begin maart 2001..

[Bericht gewijzigd door testman op (12%)]

Die TBX 1000 ( en kleine broer TBX50 ) waren ook heel betrouwbaar.
Er was een ding waar je ze plat mee kreeg.
Op de extra bel aansluiting een relais voor de bel(len) aansluiten, dat moest een solid state versie zijn.
De TR43 en TR 43+ hadden daar ook last van.

Ik heb , nostalgie, nog een paar TBX1000 printen liggen en ook een nieuw bedientoestel, die met LCD scherm.

De meeste bliksemschade aan telefoonkabels wordt veroorzaakt op het punt waar die in de kabel slaat, en op andere inslagpunten.
Als er bochten in de kabel zitten, slaat de bliksemlading die over en slaat direct na de bocht opnieuw in (omdat dat korter is... ;) )