Goedendag allen.

Voor mijn schip ben ik opzoek naar een set nieuwe batterijen.
Heb nu 2 accu's van elk ongeveer 200Ah maar die houden het maar 2 dagen vol, zonder dat er veel of überhaupt verbruikers aan staan. Betaal stroom om die oude accu's op peil te houden via mijn mmultiplus 2. Heb alleen 2 ledlampen van elk 4 W aan. Af en toe de wc en een hydrofoor. Verbruik is hoog en daarom vervangen.
Nu zag ik bij Nkon 280 Ah cellen staan en een actieve BMS.
Nu wil ik 2 12V accu's maken met elk een BMS.

Vraag kan ik die zonder gestraft word parallel aansluiten op de mmultiplus of moet daar nog iets van een regelaar tussen?

Nogal wat LiFePo4-batterijen hebben een BMS ingebouwd. Geef eens een concreet merk/type, of weblink?

En ook: zover ik begrijp is het niet gezond voor LiFePo4 om te blijven opgeladen worden als ze eenmaal vol zijn. M.a.w. het is geen goed idee om ze permanent aan de boordspanning te hangen, zoals met lood-zuur wel kan en algemeen gedaan wordt.

Op woensdag 12 februari 2025 22:40:05 schreef Paulinha_B:
Nogal wat LiFePo4-batterijen hebben een BMS ingebouwd. Geef eens een concreet merk/type, of webli
En ook: zover ik begrijp is het niet gezond voor LiFePo4 om te blijven opgeladen worden als ze eenmaal vol zijn. M.a.w. het is geen goed idee om ze permanent aan de boordspanning te hangen, zoals met lood-zuur wel kan en algemeen gedaan wordt.

Bedankt voor de reactie,
Voor het laden gebruik ik de Victron multiplus2. Met LifePo4 laadcyclus programma. Overladen doet ie niet.
Gaat me erom qua laden of ik net zoals de huidige opstelling de Accu's parallel kan schakelen en laden. De lader ziet dan 2 BMSen.

Ja, dat maakt niet uit

Zolang de MP maar correct staat ingesteld (net zoals de andere laders)

Maar als je nu loodaccu's hebt moet je die wel aanpassen (of laad je de loodaccu's al op met een LiFePO4 laadcurve? Dan kan het zijn dat ze niet volledig geladen werden wat ook de levensduur heeft beinvloed)

Eventuele shunts of andere batterijmonitoren moet je natuurlijk wel 'vertellen' wat de nieuwe accucapaciteit is en uiteraard alles correct bekabelen/afzekeren

De BMS zit alleen aan de accu waarschijnlijk en dan is het geen probleem denk ik.

Of communiceren ze ook met de lader?

Zit alleen nog even met die BMS.
Zie overal 2s,4s, is,32s
Neem aan dat dat het aantal batterijen zijn die in serie staan?
Het is maar een aanname.

Ja, goed aangenomen :)
Vollediger: de standaardformule is xsyp
Dat is dan een parallelschakeling van y strings, elks bestaande uit x cellen.

Zie bv. deze 4s4p:
https://www.aliexpress.com/item/1005007431012173.html
strings van 4 cellen, en zo zijn er 4 parallel geschakeld

Ik kan een pakket maken van 2x 4 cellen 12V. Heb echter een Victron multiplus2 2 die 12V 3000W doet. 250A. bMS gaat maar tot 200A. Denk 2 paketten van elk 4 cellen en 2 BMSen.. weer een extra 100 euro.
600Ah later maar cellen bij kopen. Zonnecellen installeren, MPPT heb ik al. Cerbo er tussen voor de generator. Leuk project.

Op maandag 17 februari 2025 01:11:32 schreef Paulinha_B:
Dat is dan een parallelschakeling van y strings, elks bestaande uit x cellen.

Dat is net een beetje onhandig geformuleerd. Dit impliceert dat de bovenkanten van de vier eerste accus niet aan mekaar hangen.

"Dat is dan een serieschakeling van X celblokken ieder bestaande uit Y cellen". Haast even veel letters en hoe het in de praktijk gedaan wordt.

@Appie

Overweeg om voor 150 euro besparing dat tweede BMS weg te laten en de victron op "maar" 2400W/200A in te stellen. De "max laadstroom" staat op 140A bij NKON. Dus als je 2P maakt kan die 250A net. Je haalt een hogere levensduur als je niet op het randje gaat zitten en iets langer over het laden doet. Alternatief is om 4*60 euro extra te investeren en een derde set er naast te doen.