Er is een 30 inch PC monitor ZR30W op mijn bureau beland met de mededeling 'kijk maar even, ik heb een nieuwe besteld.'
Het is wel een fijne maat voor de werktafel dus zou hem graag repareren.
De backlight gaat aan, de monitor schakelt in zodra de PC opstart, maar er komt geen beeld.
De voedingslijnen gemeten vanuit de PSU naar de print voor beeldverwerking, de 24v ontbreekt.
Deze is links op de uitgaande connector verbonden op pin 5 vanaf boven geteld, volgt het kleine spoortje en komt als ik het goed zie uit bij R950. Ik snap echter niet hoe er dan spanning aan moet komen.
De componenten onder de witte scheidingslijn zijn optocouplers.
Kan iemand mij op weg helpen hoe zoiets aan te pakken?
Typenummer aangevuld.
Controleren hoe de elco's erbij staan, die bol staan gelijk wisselen.
Als het dan niet goed is de andere uitsolderen, doormeten en zo nodig vervangen.
Dat heeft mij al menig prima monitor opgeleverd. Succes.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Het juiste typenummer en model is ook een eerste vereiste bij een hulpvraag!
Je loopt al een poosje mee op CO dus dat zou je moeten weten 
De voedingslijnen gemeten vanuit de PSU naar de print voor beeldverwerking, de 24v ontbreekt.
Heb je het door-soldeer advies van Arco al opgevolgd?
Zijn de andere (?) spanningen er wel zoals er vaak een 5 volt standby is? Die zou dan de hoofdvoeding (24v) moeten inschakelen bij bediening.
Op donderdag 13 februari 2025 14:53:12 schreef maus0611:
Kan iemand mij op weg helpen hoe zoiets aan te pakken?
Al een andere monitor ingang geprobeert? (VGA, display-port, HDMI etc.)
Kabels of ingangen kunnen sneuvelen.
Kan je wel het Monitor-instel-menu op beeld krijgen, of is het hele scherm 100% zwart?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dank, de solderingen ga ik nalopen.
Elco's wilde ik controleren maar de ESR meter gaf de geest. Hier moet nog een nieuwe voor komen. Enkele zijn door m'n collega al getest voordat hij het ding richting de afvalbak schoof. Behalve elco's die stuk zijn lijkt het me ook leuk om er iets van op te steken.
5 en 18v zijn aanwezig.
@vergeten, typenummer ga ik aanvullen (ding ligt op het werk en het is nu weekend). Had de noodzaak er niet echt in gezien aangezien het om een voeding gaat en niet een heel apparaat. Maar ik ga hem aanvullen.
De monitor werkt, behalve dat er geen beeld komt. De backlight gaat aan.
Ik heb alleen de displayport getest aangezien ik geen DVI kabel voor het grijpen had en mogelijk geen PC met DVI, ik ga dat eens bekijken wat er aanwezig is. Bij insteken DP of inschakelen PC, schakelt de monitor vrolijk mee. De menu optie is niet zichtbaar.
De 24v aansluiting beschrijft ook iets in de richting van 'panel power' ofzoiets.
Wordt vervolgd!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dan is het best apart dat de backlight het wel doet. Meestal is dat de +24V maar in dit geval misschien de 18V. Het mainboard doet in elk geval iets aangezien de monitor meeschakelt. Ik denk dan dat de TCON uit de 24V gevoed wordt en dat het ontbreken van die spanning inderdaad de oorzaak van de symptomen is.
Het gaat om de voeding, maar daar moest ik ook op zoek naar een nummer. Dus inderdaad handig om alle nummers door te geven.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 15 februari 2025 15:55:06 schreef maus0611:
@vergeten, typenummer ga ik aanvullen (ding ligt op het werk en het is nu weekend).
So what?
(ik ben de idioot die 21:40 op zaterdag op z'n werk zit...)
Zoals beloofd het typenummer.
Zodra er tijd is (eigentijd projectje) ga ik ermee verder. Misschien vandaag.
Elco's vervangen en print nagesoldeerd onder de loep. 18 en 5v overal aanwezig.
Helaas bij het meten onder spanning op de uitgaande kant van het 2e bord, sluiting met de meetpennen gemaakt en de magische rook kwam uit het processorbord... Helaas.
Iets met afgeleid en trillende handen etc... 
maartenbakker
Golden Member
Ai, dat is jammer.
Voor het nageslacht: het ging om een HP VM617A uit 2010 en die is gefabriceerd door een Acerachtige fabrikant zoals BenQ / Qisda of Acer.
De voedingsprint was gemarkeerd Chicony CPB09-027A.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]