Een erg gek probleem, wellicht zie ik wat over het hoofd. Wie kan me even helpen?

Ik schets even de situatie. In deze Philips met QM16.3 chassis is in de hoofdvoeding blauwe impulscondensator C9145 gaan kort liggen. Klassiekertje. Liggend over de Source en drain van de stuurfet in de primaire kant heb je al een behoorlijke kortsluiting. Nu heeft TPV (en hier zie je dan dat er ex-Philips ingenieurs aan de tekentafel zaten, maar andere discussie) die stuurfet met een weerstand van 0,2ohm naar de massa gelegd. Natuurlijk vliegt die kapot met een hele hoop gevolgschade.
De hoofdvoeding heb ik hersteld en geeft inmiddels alle spanningen uit.
De leddriver zit elders op de print, werkt eigenlijk apart (behalve dat de primaire massa en de gelijkgerichte netspanning om die te voeden, gemeenschappelijk is. Wellicht ook een klop gehad.

Ik voeg even het schema van de leddriver bij zodat jullie kunnen volgen.

De stuur ic aldaar is een SSC9522S (U8601).
Volgens datasheet moet VCC > of gelijk zijn aan 11.8V, hetzelfde met VSEN wat 1.42V is en Vcss 0.59V

VCC is netjes 15V, VSEN is 1.37V. Lijkt me toch te kloppen, want bepaald door spanningsdeler R8601,8602,8605 en 8614. Die zijn allemaal goed en Q8611 lijkt te geleiden.

Ik maak me meer zorgen over VCss. Die vind je aan pin 5 en is altijd 0.0V. Het ic stuurt verder niks uit, zo dood als wat.
Dan dacht ik dat men de boel zou kunnen uitschakelen via de FB lijn. Optocoupler U8606 staat gesperd. Begrijpelijk, want VLED komt geen enkele keer op. Dus wellicht is het daar ook niet te zoeken?

Ik heb al twee nieuwe ic's geplaatst, waarvan eentje van een 100% gegarandeerde werkende print komt.

Wellicht is het probleem dat VCss 0V blijft, maar waarom?

Goedemorgen.
Heb je ZD8601 gecheckt? Ik had laatst een identiek probleem met een QM16.3 chassis, na vervanging van de voor de hand liggende onderdelen bleek deze bij mij ook te zijn gesneuveld.

Helemaal terzijde: Philips ingenieurs ontwierpen al geen televisievoedingen meer toen Philips nog wel zelf televisies maakte. De laatste eigen Philips-voedingen werden ingekocht bij een Philipsonderdeel dat failliet ging. Daarna was het o.a. Delta.

Misschien zit er nog DNA van pre-2006 monitorvoedingen in, maar die zou je niet als Philips herkennen denk ik.

@Beeldbuisje hieronder: inderdaad beter voor een nieuw topic.

@maarten: alhoewel ik me er moet voor inhouden, ga ik hier even niet op reageren, want dan gaat dit draadje sowieso daarover verder en daar heb ik voor dit apparaat (wat ik eigenlijk zsm wil herstellen) geen zin in. Toch niet voor de lampjes branden ;)

@ChristiaanR: ik dacht hem wel gemeten te hebben in het circuit en volgens mij lag hij niet kort. Natuurlijk kan een zener raar uit de hoek komen. Ik kijk het zeker na.
Televisie staat op m'n werk, dus ten vroegste maandag, maar kan die zener de boel zo snel lam leggen? Er komt echt 0,0 stuursignaal uit dat ic richting de voedingsfets. Toevallig in jouw geval VGH en VGL gemeten?

Nog ter aanvulling van mijn eerdere reactie: check even of het PFC-circuit wel goed werkt, en meer specifiek of HV (de output van dat circuit) bij het hoog maken van PS_ON wel naar een spanning van rond de 400VDC komt. In mijn geval bleek het PFC-circuit defect, en bleef HV op de lage spanning van rond de 320VDC bij PS_ON hoog. En kwam de led-driver niet op gang bij het hoog maken van BL_ON.

Op zondag 16 februari 2025 12:39:46 schreef ChristiaanR:
Nog ter aanvulling van mijn eerdere reactie: check even of het PFC-circuit wel goed werkt,

Volgens mij gaat dat de gouden tip zijn. Nogmaals: de print ligt op het werk, dus kan er nu niet bij, maar ik ben ervan overtuigd dat dat het probleem zal zijn.
Zoals ik in de eerste post vermeldde is de Vsen 1,37V terwijl die volgens datasheet 1,42V moet zijn.
Ik heb hier thuis een sloper liggen van de 43pus6551. De leddriver is rond hetzelfde ic gebouwd. Daar meet ik 1,6V op de Vsen.

Ga ik snel even de spanningsdeler berekenen op de defecte print, dan is bij 1,37V uitgang de ingang 343V en blijkbaar moet dat 390V zijn (gechecked bij de sloopprint)
Dus wellicht dat PFC circuit defect. Totaal niet bij stilgestaan.
Merci!!! _/-\o_

Yup, soms zijn het de kleinigheden waar je overheen kijkt...

Vermoeden bevestigd: de HV was slechts 320V ipv de bijna 400V.
In het PFC circuit was het stuur ic nog defect. De output recht naar diens stuur fet lag kortgesloten naar massa.
ic'tje nog in stock, vervangen en mooi 395V. De Vsen was ook hier nu 1,6V en bij gevolg brandden de lampjes :D .
Hier zou ik nooit aan gedacht hebben.

*luiwammes modus aan*

Waarom dient zo'n PFC circuit eigenlijk precies? In een Samsung in het verleden ook eens problemen mee gehad, maar die deed toen niks meer.
Men heeft vroeger toch steeds de voedingen laten werken op die gelijkgerichte netspanning zonder meer?

Fijn dat het lek boven water is :) !
PFC - Power Form Correction. Het PFC-circuit zorgt ervoor dat de schakelende voeding vanuit het lichtnet gezien een keurige Ohmse belasting vormt waarbij de (sinusvormige) lichtnetspanning en -stroom altijd in fase zijn.
Ik vermoed dat dit circuit in TVs zit vanwege keuringseisen/normen die dit dwingend voorschrijven. Immers, zonder dit circuit doet de schakelende voeding/TV het ook en zou hij minder hebben gekost.
Overigens zorgt het PFC-circuit er óók voor dat de TV het doet op wisselspanningen uiteenlopend van zo'n 110VAC tot ruim 240VAC, en frequenties van 50Hz tot 60Hz, door lichtnetspanningen binnen genoemd bereik in alle gevallen om te zetten naar een vaste spanning van 320VDC respectievelijk ~400VDC. En van daaruit worden dan de werkelijk benodigde voedingsspanningen gemaakt.

[Bericht gewijzigd door ChristiaanR op (29%)]

Die 320V is juist niet vast. Die loopt mee met de ingangsspanning, dus van minder dan 160V tot meer dan 320V. De spanning achter de PFC is wel vast en moet altijd hoger liggen dan de hoogste gelijkgerichte ingangsspanning, anders kun je geen mooie stroom trekken.

Op maandag 17 februari 2025 20:14:35 schreef maartenbakker:
Die 320V is juist niet vast. Die loopt mee met de ingangsspanning, dus van minder dan 160V tot meer dan 320V.

maartenbakker heeft helemaal gelijk; die spanning achter de het PFC-circuit "in rust" is de tweefasig gelijkgerichte netspanning. Bij een netspanning van 230VAC komt dat uit op zo'n 320VDC, maar bij een netspanning van 110VAC (USA) ligt dat inderdaad beduidend lager.

PFC is naar mijn weten om een stabiel aangemaakte DC nivo te creeeren ondanks fluctuaties van externe invloeden ( AC van 180-250 VAC ) een ten alle tijde een ~400 VDC te creeeren

Het gelinkt document van daandc lees ik rustig eens door in het weekend.

Wat ik nu al begrijp is dat die PFC enerzijds geen "rommel" in het net duwt. Tot daar aan toe.

Waarom zou je op die manier een spanning stabiliseren? De uitgang van de voeding doet dat toch al uit zichzelf. Je wil natuurlijk stabiele spanningen aan de uitgang.
Pak bvb maar de SOPS voeding van een K40. Die was toch al perfect gestabiliseerd, maar werkt op 320V?

Maar die trekt alleen op de pieken van de sinus zijn stroom en heeft bovendien geen groot ingangsspanningsbereik.