Hello iedereen,

m'n zoontje kocht een tijdje geleden een oude racebaan op de rommelmarkt. Het idee is dat je de wagentjes snellaadt en dat ze dan een tourtje over de baan kunnen rijden. Probleem is dat ze niet meer deftig laden en dat ze dus maar 5 cm rijden ;-).
ik zei hem dat ik een poging zou doen ze te herstellen... dacht eerst dat het met een condensator zou werken, maar zacht bij het openhalen dat er toch interne batterijen inzaten. Helaas zijn die dingen zo oud, dat de boel helemaal verduurd is en de isolatie van de batterijen gewoon uiteen valt. Geen onderdeelnummers meer af te lezen dus.

Is er iemand die aan de hand van mijn foto's kan zeggen welke batterijen dit zijn en waar/of ik die nog kan krijgen? En is het witte blokje dat er aan hangt een condensator? Zo ja, kan iemand mij zeggen welke juist?

Ik weet dat het weinig info is, maar wie weet kunnen jullie er iets mee...

Alvast bedankt.
mvg,

Frederik

Slecht te zien. Mijn vermoeden is dat de accu 4 maal 1,5 volt is uit de Ni-Cad tijd en dat het witte blok een vermogensweerstand is. De print ziet er niet goed uit, maar uit het feit dat er nog beweging in het autootje zat (leid ik af dat...) is het mogelijk toch te repareren.

Dat witte blokje lijkt inderdaad op een weerstand.
Die gaat zelden defect.
Meet hem eens na met een meter.
Dan blijft over de batterijen.
Die zijn nog wel te koop maar word wel even zoeken op het www.
Succes met de reparatie.

Dat witte blokje is eerder een thermische beveiliging. Moet zo goed als 0 ohm meten.
Effe met wat wasbenzine de plakresten eraf poetsen. Misschien dat er nog wat bruikbaars te lezen is.

Inderdaad waarschijnlijk wat exotische nicad cellen, dus totaal 4.8 V

Met wat mazzel kun je lithium(-ion) of lipo cellen vinden die even groot zijn en passend te maken zijn. Dan kom je een beetje kwa spanning in de buurt.
Dan moet je wel de lader aanpassen.
Ik ben zelf niet zo thuis in al die accu spullen/cellen, andere hier op CO wel.

De vorm van die cellen komt me bekend voor uit een andere toepassing met 5 NiCd cellen in serie om zo een batterij van 7,2V te vormen.

Zijn er hier 2 x 2 in serie? Of zijn het er 4 in serie?

Je kan zelf een pack samenstellen gemaakt uit 4 NiMh batterijen. Hier een linkje als voorbeeld met een heel aantal verschillende maten: https://www.ebay.co.uk/itm/231512711506 Ik weet niet of die winkel betrouwbaar is, heb er nooit iets gekocht. Wellicht zijn die dingen ook elders beschikbaar.

Heb dezelfde mening over dat witte blokje dat het eerder op een thermische schakelaar lijkt.

Als je het model van die Nikko wagens hebt zal er wel nog één en ander over terug te vinden zijn op het web.

'Snelladen' zal in die tijd misschien wat trager geweest zijn dan wat nu als
'snel' ervaren.

Ik vermoed dat het NiCd cellen zijn, type 1/3AA of 1/4AA.
Zoiets: https://www.digikey.nl/nl/products/detail/panasonic-bsg/P-11AAHL2X2/28…
Er zijn van die modellen wel de modernere NiMh cellen te krijgen.

Die NiCd kon je best wel extreem snel laden, ik denk dat je eerst even moet controleren wat de laadstroom is voor je de cellen zomaar vervangt. Dat witte blokje zou best weleens de thermische schakelaar kunnen zijn die je voor snel laden nodig hebt. Misschien kan je er wel een supercapacitor voor gebruiken.

[Zonnepaneeltje was me voor] Hoe groot zijn deze cellen? Ik vind het lastig de schaal te schatten op de foto. Ze lijken te kort voor de standaard maten, en dan krijg je van die rare maten als 4/5sub-C of 1/2AA, die je haast nergens kan krijgen. Bij nkon.nl hebben ze er enkele.

dank u iedereen!
@swake: zijn idd de nikko wagentjes. batterijen zijn 4 in serie.

hierbij nog 2 foto's met afmetingen.
breedte (per 2): ongeveer 20mm
hoogte (per 2): 31mm

hoe kom ik de laadstroom te weten?

Zo één cell is 15mm lang en 10mm diameter. Dat komt overeen met 1 derde van een AAA batterij.

Hier een link naar de eerste die bovenkwam op Ali:
https://www.aliexpress.com/item/1005004000651943.html

Met een multimeter in ampère stand in serie geplaatst kan je de stroom meten. Maar die laadstroom is niet zo boeiend. Die zal niet hoger zijn dan wat nieuwe NiMh cellen aankunnen. Zou mezelf de moeite niet doen om die stroom te meten.

Let erop dat je die dingen bij het solderen maar zo kort mogelijk verhit want batterijen houden niet van hitte. Dus een 'zware bout' gebruiken en snel handelen.

Ik zou zeggen bestel gelijk ook een rolletje kapton tape om die 4 cellen samen te houden en te isoleren van de rest.

Dank u Swake!
moet ik bij deze batterijen de lader dan veranderen zoals iemand eerder aangaf of kan dat gewoon met hetzelfde systeem denk je?

Goeie tip ivm hitte ;-)

Je kan de lader houden.

De thermische schakelaar, dat wit blokje, zat waarschijnlijk vast op de batterij. Die moet je dan ook weer op dezelfde plek zetten.
Omdat er snelladen wordt gebruikt worden die batterijen warm bij het laden. Een beetje warm is geen probleem, maar heet is niet zo goed en soms zelfs helemaal niet normaal, dan is het veiliger om af te sluiten.

Met die vintage technologie best opletten voor overladen. Misschien is er iets ingebouwd, maar dat kunnen we niet weten. De batterijen niet onnodig aan de lader laten hangen.

top! merci voor alle info. ik bestel ze direct en ga aan de slag. zou fijn zijn moesten ze terug werken... kan ik m'n zoontje blij maken ;-)

Dat is een 2/3 AA dus die is groter je moet echt 4 stuks 1/3 AA hebben anders past het niet in het autotje. Met 2 batterijen heb je maar de halve spanning.

Inderdaad, anders was het wel heel makkelijk geweest natuurlijk... :)

Op maandag 17 februari 2025 09:38:42 schreef Swake:
Hier een link naar de eerste die bovenkwam op Ali:
https://www.aliexpress.com/item/1005004000651943.html

Gatsie, een AliExpress mAh. 'm' Staat soms voor µ, soms is het niet om te rekenen...

Met een multimeter in ampère stand in serie geplaatst kan je de stroom meten. Maar die laadstroom is niet zo boeiend. Die zal niet hoger zijn dan wat nieuwe NiMh cellen aankunnen. Zou mezelf de moeite niet doen om die stroom te meten.

Die NiCd cellen waren zeer goed te mishandelen, en NiMH is daar niet beter in geworden. Het zal allemaal niet exploderen, maar lang leven je moderne Ni-MH batterijen niet op een ouderwetse Ni-Cd snellader. De TS moet zelf overwegen hoeveel inspanning/geld/tijd hij er in wil steken, maar ik gruwel van AliExpress mAh's. :r

NB De enige datasheet van een 1/3AAA die ik vond (van GP) sprak van een maximale laadstroom van 170mA. Dit zijn geen heel alledaagse cellen meer, dus ik zou niet vertrouwen op Amazon-advertenties die 5A noemen. Er zijn echt geen honderden fabrikanten van deze dingen.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (13%)]