De thermische beveiliging ligt eruit. Ik zie/ruik geen schade of sporen van oververhitting.

Heeft iemand ervaring met dit type airfryer? Spreekt de thermische beveiliging mogelijk te snel aan?

Is het potentieel gevaarlijker om er een zelfherstellende clixon in te monteren?

Ervaringen/tips welkom.

[Bericht gewijzigd door wtt op (16%)]

Als je niet aansprakelijk gesteld wilworden voor eventuele brand zou ik het zo origineel mogelijk houden. Meesal zit in zoiets een thermische zekering.

De reden v defect kan zijn:
Te veel uren. Een zekering slijt ook
Een soms plakkend relais. Stel dan maar voor dat het telkens terug opspringt.
Een afwijkende voeler.
Ventilator met stroefheid. Vet versteend of drg.

Een zelfherstellende Clixon is uit den boze!! Dus IDD origineel houden en de verzekering te vriend, ze vinden gerommel echt wel terug!!

Beetje nakijken wat EricN zegt..

Bedankt voor de reakties tot zover.
Het apparaat is in 2022 uit de fabriek gekomen en heeft geen zwaar leven gehad. Er is niets zichtbaar dat de oververhitting (ALS deze al heeft plaatsgevonden) kan hebben veroorzaakt. Al was ik er niet bij toen het gebeurde, dus ik weet het niet.

Er zit geen relais in, fan loopt soepel.

Ik plaats een nieuwe thermische zekering terug, geen zelfherstellende clixon.

Die dingen gaan soms "vanzelf" stuk kan ook gebeuren door veelvuldig thermische stress.
Wel een terugplaatsen van vooral de zelfde temperatuur!

En misschien ten overvloede niet solderen :+

Het zal er een zijn als deze.

[Bericht gewijzigd door vergeten op (51%)]

Late reaktie van mij, maarre, bedankt @vergeten, goed te horen dat die dingen soms 'spontaan' kapot kunnen gaan. Goeie info, want ik ga graag op zoek naar een oorzaak. Deze info helpt dus wel.
En ja, het is er idd eentje zoals op het plaatje. Nieuwe is besteld.

zou je het apparaat niet ook even meggeren?
dan weet je het zeker....

zoiets kan namelijk ook komen door een aardfoutje in de fase kant...

Mijn ervaring is dat een aardfout in zo'n verwarmingselement de aardlekschakelaar laat trippen. De netsteker 180gr gedraaid insteken werkt dan wel eens als oplossing. Maar ik kan er wel even naar kijken, nu het apparaat hier toch is.

idd kleine moeite.
misschien even opwarmen en nog eens meten..
heb ooit zo'n oven gehad en ook een kacheltje op het werk: (die aardfout is de duurste die ik meemaakte: kostte ca 28k)

Op vrijdag 21 februari 2025 10:27:32 schreef High met Henk:
zou je het apparaat niet ook even meggeren?
dan weet je het zeker....

zoiets kan namelijk ook komen door een aardfoutje in de fase kant...

Dan moet hij wel een heeeel harde aardfout hebben (laagohmig) als hij dan alsnog oververhit raakt. En dan zou de ALS (indien aanwezig) binnen no time trippen.

hier tripte in 1e geval de ALS.
In 2e geval automaat (er was geen ALS)
liep wel serieus veel stroom..... vonken van ruim 1 meter..

liep wel serieus veel stroom..... vonken van ruim 1 meter..

In dat geval zijn de bitterballen lekker snel op temperatuur. Wel even erbij blijven...;-)

Op vrijdag 21 februari 2025 12:15:03 schreef wtt:
[...]

In dat geval zijn de bitterballen lekker snel op temperatuur. Wel even erbij blijven...;-)

Heeft Mora tegenwoordig Vlaggetjes voor om te kijken of ze nog heeft zijn! :)