Door een piekspanning is de voeding van onze Cisco switch doorgebrand (Cisco CBS-350). Een losse voeding is te koop, duur grapje en als ik naar deze printplaat kijk zijn er slechts 2 componenten beschadigd.
Ik zou graag beide componenten willen vervangen met de hoop dat de voeding het dan weer doet maar heb geen idee wat het zijn, er staat ook niks (meer) op. Misschien dat een knappe kop hier op het forum mij kan helpen.

Het zwarte component

ziet er niet goed meer uit, geen idee wat het is. De groene

ziet er ook niet meer zo lekker uit.

Cisco spare part:
Lite-on model: 341-0528-02 (of PA-2511-1V-LF)

Bedankt voor de hulp.

De zekering zal ook wel kapot zijn, die zit in dat krimpkousje.
Met geluk is alleen die varistor die ontploft is en de zekering defect, maar het kan ook veel meer zijn.

Als het piekspanning was zit daar ook een beveiliging in. Zo overspanningsbeveiliging en de zekering offeren zich dan op en er is dan grote kans dat het daar dan ook bij is gebleven. GEzien de plaats en de vorm van het component lijkt dat op MOV te zijn en die gaan in geleiding als de spanning te hoog word.

Als ik een wilde gok moest doen: groen = NTC die als zekering heeft gewerkt (zekering kan ook stuk zijn) en zwart = VDR (MOV).

Die MOV gaat alleen stuk bij overspanning. De zaak op 400V aangesloten? In de meterkast gewerkt? Of zware blikseminslag?

Met een beetje geluk is die MOV spontaan in stukken gebarsten en heeft hij wat andere componenten meegenomen. De ideale situatie, daar is alles goed van te vervangen.

Bij de componenten staat tekst op de PCB, die geeft aan wat het voor component is. Voorzichtig uitsolderen (laat evt een expert dat doen) en de tekst fotograferen en posten. Dan komen we er wel uit. De zekering in die zwarte krimpkous is ook vast kapot. Ook uitsolderen en onder de krimpkous de tekst zoeken.

Idd, als je geluk hebt is dat ding in geleiding gegaan en de zekering eruit. Dan is dat ding verwijderen en een nieuwe zekering al voldoende.

Als je pech hebt ging dat niet snel genoeg en is er meer gesneuvelt, dan wordt het wat meer puzzelen.
Maar misschien is een andere switch dan sneller en goedkoper.

Volgens mij is het een normale 1G POE managed switch, die zijn (2ehands) niet meer zo duur. Alleen als je specifiekere eisen hebt (POE+ of L3) kan het wat lastiger zijn

Voor 40$ vind je die voedingen op eBay.
Lijkt mij betrouwbaarder dan zelf knutselen

Ebay link gevolgd, hij lijkt wel maar typenummer wijkt wat af van origineel.
PA-2511-1-LF ipv PA-2511-1V-LF
Ook het 341-xxxx-xx nummer komt niet overeen.
Denk niet aan blind aanschaffen....

Switch is de CBS350-24FP-4G (Full Poe)

Op vrijdag 21 februari 2025 15:51:44 schreef A.Onderwater:
...Ook het 341-xxxx-xx nummer komt niet overeen. ..

Dan google je toch even op dat nummer? Vind je ongetwijfeld iets in dezelfde prijscategorie

Om nu al gelijk bij voorbaat een andere voeding te kopen is wat voorbarig. Ik zou eerst die 2 componenten vervangen en dan merk je vanzelf wel of daarna de voeding nog werkt of niet.
Want deze componenten zijn er wel voor gemaakt om een overspanningspiek te verwerken. En als de piek zo groot was dat er meer kapot is dan is de hele switch afgeschreven en niet alleen de voeding.

Ik neem aan dat die switch voor een bedrijf is , dan moet het betrouwbaar zijn, en dan zou ik een andere kopen.
Op Ebay staan ze refurbished.
Is het voor thuis dan is dat wat anders.
Jammer dat cisco dat weer anders doet dan bv HP / Aruba, daar is de switch bij de layer 3 switches zo te wisselen, die kan je er uit trekken en er zo een andere in drukken die overal te koop zijn.

Bij ons op het werk was er ook eens een keer zo een MOV defect zonder duidelijke oorzaak het was ook de enige in het hele rek. Dan repareer je zoiets gewoon en vertel je de IT afdeling om de switch eerst te testen. Dus repareren en testen zou toch mijn eerste gedachte zijn.

Met je eens, maar TS heeft de kennis en meetapparatuur daar niet voor ben ik bang en geeft dat ook al een beetje aan.
Dan kan TS beter een vraag in v&A zetten of iemand van CO kan helpen met kennis en apparatuur.

Als ik zoek op het originele typenummer kom ik alleen voedingen tegen voor 150,- incl verzenden. Vandaar de basisvraag of iemand weet wat voor componenten op de printplaat het zijn die waarschijnlijk vervangen moeten worden. Dat het een MOV is en ws ook de zekering is me duidelijk, maar heeft iemand enig idee welke MOV ik kan proberen? Voor een paar euro freubelen om hem weer aan de praat te krijgen is natuurlijk ook leuk ?

Zakelijk is de switch afgeschreven, wil hem uiteindelijk voor studiedoeleinden prive gaan gebruiken mocht hij weer gaan werken. Gok van 50,- wil ik eventueel nog wel wagen maar alles er boven vind ik het niet meer waard.

Ah, ok, dan is het verhaal duidelijk en zeker de moeite er naar te kijken.
Dit stukje schema heb ik gevonden , is van een ander type liteon, maar het zou zomaar de zelfde basis kunnen zijn.
In het schema zitten 2 identieke MOV's, RV001 en RV002 , kijk eens of die in de defecte ook zitten?

Top, die RV001 kom ik inderdaad ook tegen op de printplaat bij de doorgebrande MOV. Laat ik die iig bestellen en vervangen. Wordt vervolgd?

maar heeft iemand enig idee welke MOV ik kan proberen?

Als de mov over de 230V staat en als je dan weet dat de 230V maximaal 252 mag zijn dan kan je daar een 275V type inzetten.
Naast de spanning het de energie ( vermogen) de de mov kan verwerken en hoe grote hoe meer energie het aankan.

Als er dan op de uit gesoldeerde mov helemaal niet staat dan meet je die op en bestel een evengrote voor 275V.Maar bijna altijd staat het er gewoon op wat het moet zijn. Soms kan er een 20V type in zitten maar dat is nu in de tijd van zonnepanelen een beetje laag.

Zakelijk is de switch afgeschreven,
Gok van 50,-

Voor de werking van de switch is een zekering en een MOV niet eens nodig. Dus voordat je geld uitgeeft verbind de zekering even door en de mov mag er tijdelijk helemaal uit. Let op enkel als test en om daarna de spanningen te meten want een spanningspiek kan er altijd optreden. Maar ook zonder mov kan zo een voeding wel iets aan spanningspieken aan en zeker de die hele kleine piekjes die er altijd wel zijn.
Als de NTC als zekering is gebruikt dan mag je die niet doorverbinden omdat de NTC als piekstroom begrenzer werkt tijden het aanzetten.

Als het enkel de zekering NTC en MOV is dan ben je voor 10,- klaar.

Maar ik zie nu net pas dat NTC na de mov zit. Dan maar te hopen dat de NTC het teveel aan spanning veilig heeft weggewerkt. Want onbedoeld kan een NTC ook een spanningspiek weg werken.

Op vrijdag 21 februari 2025 18:42:19 schreef A.Onderwater:
Top, die RV001 kom ik inderdaad ook tegen op de printplaat bij de doorgebrande MOV. Laat ik die iig bestellen en vervangen. Wordt vervolgd?

Als je de krimpkous er voorzichtig af haalt kun je mogelijk ook nog de opdruk lezen, om het oorspronkelijke type te bepalen.

Op vrijdag 21 februari 2025 18:11:35 schreef A.Onderwater:
Zakelijk is de switch afgeschreven, wil hem uiteindelijk voor studiedoeleinden prive gaan gebruiken mocht hij weer gaan werken. Gok van 50,- wil ik eventueel nog wel wagen maar alles er boven vind ik het niet meer waard.

Een Cisco small business switch gebruiken voor studie doeleinden?

Deze dingen hebben een heel ander OS en user interface dan de reguliere cisco spullen.

Op zaterdag 22 februari 2025 00:17:39 schreef joopv:
[...]
Een Cisco small business switch gebruiken voor studie doeleinden?

Deze dingen hebben een heel ander OS en user interface dan de reguliere cisco spullen.

Opvolger van de CBS350 die we nu gebruiken is de C1300 series, gezien we vrijwel alles in de CLI doen zijn ze qua werking behoorlijk hetzelfde.

Op vrijdag 21 februari 2025 18:34:43 schreef revado:
Ah, ok, dan is het verhaal duidelijk en zeker de moeite er naar te kijken.
Dit stukje schema heb ik gevonden , is van een ander type liteon, maar het zou zomaar de zelfde basis kunnen zijn.
In het schema zitten 2 identieke MOV's, RV001 en RV002 , kijk eens of die in de defecte ook zitten?
[bijlage]

Verkijk je niet op dit schema. De tekenaar heeft het verkeerde symbool gebruikt, dat van een TVS. Het typenummer is echter van een varistor en die zit ook op de print.

En die groene schijf is een NTC. Ik zie een scheurtje. Even nog niet uitsolderen maar gewoon in de print meten, moet 50 of 100 Ohm of zo zijn. Als hij open is vervangen door een NTC als inderdaad die SCK-154 of andere.

Die varistor kan echt alleen maar door overspanning kapot zijn gegaan. Voor oude 250V varistoren is onze 253 Volt netspanning teveel. 275V is hard nodig. Mijn vermoeden is dat het ding te warm werd, thermal runout, eruitgeklapt is, de zaak kortgesloten heeft en de zekering meegenomen heeft. En dan is de rest nog heel en gewoon te repareren voor een paar euro.

Op zaterdag 22 februari 2025 14:32:07 schreef Hoeben:
[...]
Voor oude 250V varistoren is onze 253 Volt netspanning teveel. 275V is hard nodig.

Ja, dus als varistor spanning moet je niet meer kiezen voor "391" (390V) maar voor "431" (430V), dat is de opdruk meestal. Deze kunnen continu 250 resp. 275 VAC hebben.
In het schema staat "471", da's maximaal 300 VAC continu.