bandsnelheid van Uher 4000 Report controleren

Ik ben een report 4400 aan het repareren. De bandsnelheid is te hoog.Mijn idee is nu , om met een recorder die wel goed loopt, een Revox A77,een toon van 1000 Hz op te nemen gedurende een bepaald tijd, en daarna deze band af te spelen op de recorder die te snel loopt. Deze vergelijken met de originele toon uit de toongenerator, en m zo bij te stellen.Zou dat een goede mogelijkheid zijn? Of heeft iemand daar nog ideeen over. Ik hoor het graag.. :)

In de meeste gevallen is dat de meest praktische optie ja. Ik doe het ook altijd zo.

Een officiëlere manier is om bijvoorbeeld 10m band te nemen en twee markeringen op de band te zetten (visueel of als audiosignaal), nauwkeurig afgemeten op bijvoorbeeld 9,5m (beetje speelruimte voor het inrijgen en aanlopen vanaf stilstand) tussen de markeringen, en dan met een stopwatch kijken hoe lang het duurt voordat de tweede markering voorbij komt.
Op die manier heb je een gegarandeerd correcte snelheidsmeting, ook als je Revox zélf stiekem een afwijking blijkt te hebben.

3000 of 3150Hz zijn gangbaardere frequenties voor tape snelheid afregeling. Lagere frequenties zijn iets minder gevoelig voor snelheidsvariaties bij mijn weten.

Bij deze Uher liep de motor voor alle bandsnelheden even snel.
De elektrische afregeling van de bandsnelheid werd bij 4,75 cm/s gedaan (R312). Op de testband stond 1000 Hz.
De afregeling voor 19 cm/s was een mechanische afregeling, waarbij (na lossen van twee andere schroeven) een excenterschroef werd verdraaid tot je op de juiste plek van het vliegwiel zat. Daarna de andere twee schroeven weer vastdraaien.
Deze afregeling gebeurde ook met 1000 Hz. Controle op 9,5 cm/s moest dan 500 Hz opleveren.

Het is dus mogelijk dat bij jou de motor correct draait, maar dat de mechanische instelling verlopen is, zodat bij 19/9,5 cm/s het wieltje nu op een ander gedeelte van het vliegwiel loopt.

Elektrotanya heeft een handboek.

We gaan het zien..Dank allen. :)