Mijn Bosch GSD11V21 vriezer heeft de laatste tijd steeds meer last met opstarten.
Na de klik van de thermostaat slaat de compressor niet altijd aan maar staat dan te brommen (van dichtbij te horen) en trekt dan zo'n 300 à 400 watt. (bepaald met de vernadering van verbruik gelezen vanuit Domoticz) Na een poosje hoor je de schelle klik van de thermische beveiliging. Na het weer inklikken van de beveiliging start hij normaal op. Dit is willekeurig. Hij start ook wel eens meteen normaal op. Maar de laatste paar dagen gebeurt het steeds vaker dat hij na het weer inklikken van de beveiliging nog steeds niet opstart en weer thermisch uitvalt. Tot meerdere keren aan toe totdat hij wel een keer aanslaat.
Ik heb de compressor opgezocht op het internet en heb 3 PDF'jes gevonden met technische gegevens. Bij ééntje staat helemaal achteraan een schema van de vriezer. Alleen hebben ze het niet over een aanloopcondensator met x capaciteit, maar over een starting device.
Op de condensator kan ik aflezen dat het een 2µF MKP condensator is. Deze even los gemeten op mijn multimeter en geeft 1µ9. Is deze nog goed, of doe ik iets verkeerd? Of zit er nog iets meer in dit "starting device"?
Wat zou anders de oorzaak kunnen zijn van het slecht starten.
Verder doet de vriezer het nog perfect.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
De condensator lijkt me nog ok.
Je hebt altijd een starthulp. Volgens schema een vdr starter (d1). Is die nog goed of in stukken gesprongen? Die zit in het kastje waar de motorplug op zit. Weerhaakjes prutsen...
Maar vooraleer je prutst eerst de print nakijken. Sommige hebben een triac sturing en is de mkt slap. Of elco stuk.
Edit: volgens bosch een print. Volgens de onderdelen leverancier een mechanische thermostaat 
Hier enkele foto's van de onderdelen.
Het kastje langs de compressor met thermische beveiliging. (en ja, ik heb de stekkers er al weer beter opgeduwd. Ik zag het pas op de foto)
De compressor met sticker.
En de mechanische thermostaat bovenin de vriezer. Met een schroevendraaier in te stellen. En links zie je de metalen buis met expansiegas.
Ik heb blijkbaar meerdere PDF's opgezocht om een condensatorwaarde te vinden. Maar alleen de eerste is van deze compressor. Ook in die PDF staat op de laatste pagina een schema van de schakeling.
Wat mij ook opviel is dat de compressor bij opstarten af en toe een beetje moeite heeft. Duurt een fractie langer voor hij op gang komt.
Kan het zijn dat de aanloopcondensator los wel goed meet maar onder belasting het kan laten afweten?
P.s. Ik hoop dat ik niet te voorbarig ben. Maar hij lijkt nu, nadat enkele draden zijn los geweest voor meten, wel meteen weer op te starten. Ik heb de thermische beveiliging niet meer gehoord.
EricN
Ik heb nog niet meegemaakt dat bij een goede meting de condensator alsnog slecht is maar het is uiteraard niet uit te sluiten. Je kan de condensator in het stopcontact steken en de stroom meten. Die kun je berekenen met de Xc waarde. Xc=1/2.pi.f.c. I=U/Xc
Maar hoe zit het met de vdr?
De vdr is de weerstand omcirkeld in het schema? En wat zou die moeten zijn?
Het enige wat niet in het schema staat wat mijn vriezer wel heeft is het waarschuwingslampje bij te hoge temperatuur en het lampje van de t(urbo) knop.
Gezien de gruwelijk krappe ruimte langs de compressor, waar het kastje zit, moet ik even wachten op meer tijd om de condensator weer los te halen en ook de vdr om die te kunnen meten.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die condensatoren zijn toch nooit om de compressor te starten? meer als ontstoring. anders zouden die dingen nooit de 20 jaar halen bij een toestel wat 24/7 aanstaat en zeker 6x per dag aanslaat met een hoge inschakelstroom. klinkt mij meer als start PTC gaar of compressor zit vast/ startwikkeling rot..
EricN
PTC idd. My bad. Niet vdr. Zelfde onderdeel, verschillende bewoording?
Condensator voor minder verbruik. Niets met ontstoring te maken. Faseverschuiving zal zeker geen kwaad doen aan extra vertrekkracht
Embraco compressoren doen het of nooit meer.. Dus PTC is waarschijnlijk niet OK OF wat ook kan is dat regel electronica te veel achter elkaar start door defecte voeding op print.
[Bericht gewijzigd door smd op (57%)]
Voor zover ik kan zien zit er helemaal geen print in deze vriezer.
Alleen het kastje aan de compressor met de aansluitingen, PTC en thermische beveiliging.
Bovenin de vriezer zit een mechanische thermostaat.
Ik moet dit weekend nog werken, dus ik moet nog de tijd vinden om verder er aan te meten.
Dit gebeurde mij recent ook bij mijn cheapo koelkast. Bij mij was de PTC gebarsten en dan krijg je inderdaad de symptomen zoals jij beschreef. Bij mij heeft het misschien te maken gehad met een lek van condens.
Die PTC moet je echt uitbouwen om hem te zien. Hij zit (bij mij in elk geval) in een huisje dat enerzijds als aansluitpunt voor de voeding dient en aan de andere kant op een paar pinnen op de compressor aansluit.
Dit is de onderkant van dat doosje:
Er hoort een schijfje in het midden te zitten. Ik heb de koelkast nog een tijdje gebruikt door extern een 15Ω weerstand te gebruiken en met een schakelaar even in te schakelen. Dan start de compressor en heb je tenminste dingen niet meteen bedorven.
In mijn geval stond het type er op een was het een "QP2-15" en je kunt ze op AliExpress voor weinig geld kopen. Er zijn een paar courante types met verschillende weerstandswaarden en aantallen pinnen, kijk voor de vorm even bij deze advertentie: https://www.aliexpress.com/item/1005003419383612.html
Ik had er ook een tijdrelais voor in elkaar gebeund, maar verzending is inmiddels zo snel dat ik hem al hier had voor ik dat ding geïnstalleerd had.
Is het misschien deze:
Ben net terug van mijn laatste werkdag. Nu heb ik weekend. Maar wel druk komende dagen. Ik ga kijken of ik hem uit elkaar kan krijgen. Hij zit erg krap ingebouwd. En de compressor kun je niet zomaar even er uit halen vanwege de koelleidingen.
Als ik hem er uit heb ga ik eens vergelijken welke het is.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op maandag 3 maart 2025 22:59:47 schreef Nightwalker:
Ben net terug van mijn laatste werkdag. Nu heb ik weekend. Maar wel druk komende dagen. Ik ga kijken of ik hem uit elkaar kan krijgen. Hij zit erg krap ingebouwd. En de compressor kun je niet zomaar even er uit halen vanwege de koelleidingen.
Als ik hem er uit heb ga ik eens vergelijken welke het is.
laatste werkdag? de weg naar pensioen ingeslagen?
Nee, helaas nog niet. Maar de laatste dag van mijn werkcyclus. Ik werk in een 3 ploegen systeem zonder nachtdienst. 3x vroeg, 3x middag en 3 dagen vrij.
In de foto die je stuurde staat een heel plastic systeem met schroefjes met geen koelleiding in zicht. Bouw dat werkje eens uit voor je de compressor probeert te verwijderen. Het lijkt me sterk dat het nodig is.
Ik heb de vriezer nu op de eettafel staan om er fatsoenlijk bij te kunnen zonder er achter op de grond te moeten liggen.
Ik moest de compressor wel uitbouwen om bij het plastic kastje te komen. Er is geen enkele werkruimte tussen de zijwand en de compressor. Zie foto 1.
Op foto 2 is het typeplaatje van de PTC/starter te zien. Ik heb eens gezocht op het eerste nummer (513604531) en kwam uit bij een onderdeel op Amazon Frankrijk die exact hetzelfde is als het onderdeel die EricN poste. Alleen zijn bij beide de laatste 2 cijfers omgedraaid. Is het anders toch hetzelfde onderdeel?
@smd:
Ik draai nu dan geen nachtdiensten meer, maar dat heb ik wel veel gedaan. Ik ben altijd al een nachtmens geweest. Vandaar mijn Nick.
[Bericht gewijzigd door Nightwalker op (11%)]
EricN
Nummer niet nodig zolang je niet weet of deze stuk is. Open maken en nameten. Opgelet met weerkaken afbreken. Voorzichtig!
Maar begrijp ik het goed dat je de PTC er nog niet af hebt dan? Ik dacht dat hij als een stekker op een paar pinnen op de compressor geplugd zou zijn. Test dat eens, want anders wordt vervanging misschien nog wel een gedoe
Dat witte ding met de aard aansluitingen moet wel weg zo te zien, maar de rest zit zo te zien op die pinnen. Je vind vrij makkelijk plaatjes van de onderkant als je op Amazon of eBay zoekt, dan weet je iets beter waar je aan moet trekken.
Ik heb nooit eerder aan zoiets gewerkt. Dus ik moet alles uitvogelen vanaf het begin. Maar ik heb een youtubefilmpje gevonden van embraco waar ze laten zien hoe bij een soortgelijke compressor de componenten geplaatst worden. Nu even bij die van mij gekeken, en ik zie nu hoe hij uit elkaar kan. Maar dit wordt voor morgen.
Ik heb het kastje eruit.
Het is een printje die in de behuizing is geschoven tussen een paar schuifcontacten.
Het zwart/wit onderdeel is een klixon.
De elco C6 op de print is 22µ en C1 is 100n.
Er lijkt geen PTC in te zitten. Althans niet zo'n schijfje tussen 2 contacten.
Het is dus ook de klixon die ik regelmatig hoor klikken als thermische beveiliging als de compressor niet wil starten.
Wat mij opviel, is dat de opstartproblemen er soms ook zijn met de turbo knop. Maar deze overbrugd alles volgens het schema en koppelt de motor rechtstreeks aan het lichtnet. Dan gaat de compressor soms ook brommen en niet draaien.
Ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar hij lijkt nu wel minder vaak de opstartproblemen te hebben. Zou het kunnen liggen aan bevuilde schuifcontacten die nu bij het hanteren van de compressor wat bewogen hebben?
Het lijkt mij dat dit kleine printje een elektronische variant is van de PTC die er bij mij in zat. Het gaat er gewoon om dat de schakeling "aan" is bij opstarten en daarna vrij snel weer uitschakelt. Ik denk dat die elco gewoon einde levensduur is en dat het schakelingetje gewoon niet meer zoals bedoeld werkt. Misschien is het ook de film condensator, MKT's lijken ook redelijk vaak nog te overlijden als ze veel uren op netspanning hebben gestaan, dus die kan je vrij makkelijk preventief vervangen.
De klixon reageert alleen op de overbelasting die je ook hebt als de compressor vastgelopen is, maar hier werkt het wel af en toe dus het is waarschijnlijk niet de compressor. Het kan misschien dat hij af en toe te snel achter elkaar wil starten, en als je een warm systeem wel starten heb je dat soms ook.
Die turbo knop heeft er volgens mij niets mee te maken. Zo ver ik weet overbrugt die alleen de thermostaat zodat de compressor niet afslaat en de koelkast kouder wordt dan de instelling. In elk geval zou de compressor moeten starten met en zonder die knop aan.
Na wat gestaar naar de foto's wil ik wel even aandacht vestigen hoe ze dat wel weer mooi hebben bedacht om het hele systeem tussen een pad op de print en de tab van de behuizing van de triac (?) te klemmen. Het zou mee niets verbazen als zo een PTC tabletje daar ook nog had kunnen worden geplaatst. 
Mooi systeemontwerp, maar jammer dat ze vervolgens op ze een warme plek zo een slijtagegevoelig klein elco'tje hebben ingepland. Je kunt voor een eventuele vervanger eens kijken of je de Rubycon YXM of ZLJ series kan vinden, waar een 10000/7000h levensduur voor staan @105°C zonder echt duur te zijn. Ik vermoed dat er een triac op zit die na het laden van de elco wordt afgeschakeld, en dat de elco nu haast geen capaciteit meer heeft.
NB De filmcondensator wordt gebruikt als capacitieve stroombegrenzer, als die slecht wordt gaat je schakeling slechter werken dus die is ook verdacht. Dat gebeurt de laatste jaren wel vaker. Zijn we eindelijk grotendeels af van die domme papiercondensatoren... 
EricN
Het startrelais heeft bestel nr: 00611445. Kost wel wat om zomaar te gokken.
Deze van Electrolux geven ze als vervanger en is iets goedkoper: 2260223207
Je kan beide condensatortjes vervangen om eens te proberen. Uiteindelijk kan nog steeds blijken dat de compressor de oorzaak is.
@EricN:
Bedankt voor de nummers. Ik vond hiermee eentje op amazon voor 45,-, maar ook op de Bosch site waar hij op staat voor 31,28
Ik vind dat nog best meevallen voor OEM.
Maar ik ga het eerst proberen met het vervangen van de 2 condensators. Ik heb even in mijn bakjes gekeken en heb een paar kandidaten gevonden.
De 22µ Philips is 63V wat iig hoger is dan de elco die er nu inzit. Meen dat die 50V is.
Maar de 100n die er in zit is 630V (weet niet meer exact) en de vervanger die ik vond is 400V. Ik heb nog één gevonden van 1000V maar die is veel te groot. Is die 400V te krap bemeten, of kom ik er wel mee weg. (desnoods alleen als test)
Als ik de vriezer weer wat jaartjes aan de gang houd met wat "rondslingerende" onderdeeltjes vind ik het prima. Hij is per slot van rekening al ruim 15 jaar oud.