Ik heb 2 rollen loodvrij soldeer en een bus soldeer pasta liggen. Alles ver over de houdbaarheidsdatum. Ik heb het eens gekocht als deel van een partij componenten, maar ik gebruik het niet aangezien ik voornamelijk through-hole soldeer met PB-soldeer.

Nu, de vraag is uiteraard, is het nog te gebruiken, of kan het bij het chemisch afval?

Het gewone tin is vrijwel zeker nog bruikbaar. De pasta kan wat uitgedroogd zijn, maar ik geloof dat ik hier op het forum wel eens gelezen heb dat je dat kunt aanlengen met een beetje alcohol.

Over de soldeer pasta kan ik geen zinnig woord zeggen.
Maar de soldeertin kan je volgens mij gewoon gebruiken.
Ik soldeer met tin die al meer dan 15 jaar oud is.

Maartenbakker was mij net voor.

Ik heb nog nooit rollen soldeertin gekocht waar een houdbaarheidsdatum op stond. De soldeertin doet het nog steeds. :)

4jaar houdbaar.... :-)

mijn rolletje toen ik 18was, is ergens opgeraakt toen ik een jaar of 40 was. en heb toen dezelfde soort (loodhoudend) terug gekocht. die krijg ik nooit meer op

Loodvrij weet ik weinig van, maar gewoon loodhoudende soldeer gaat volgens mij eeuwig mee. Heb ergens nog een stalen klosje harskernsoldeer dat nog uit m'n vader's jeugd is....

Heb al wel meegemaakt dat (loodhoudende) soldeertin geoxideerd was, of anderszins aangetast, waarschijnlijk door chemicaliën; is gebeurd met een rolletje uit m'n gereedschapskist. Het geoxideerde soldeertin soldeerde niet lekker meer. Oplossing: het buitenste laagje van de klos afwikkelen en weggooien. De rest was gewoon schoon en soldeerde prima.

[EDIT: op ca. de helft van de rollen tin die hier 'direct op de pak' op m'n bureau naast de soldeerbout staan, dus in gebruik, heeft ca. de helft nog een prijskaartje in guldens....]

Bedankt voor deze antwoorden. Dan gaat het niet naar de vuilnisstort, maar zal ik een ander, nuttiger doel er voor zoeken!

Mijn rolleen tin zijn 50+ jaar oud en doen het nog prima :)

Een houdbaarheidsdatum op een rolletje soldeertin, het moet niet gekker worden. Net zo zinloos als op een busje zout.
Mijn vorige rol soldeertin is 30 jaar meegegaan. Heb ik niet vervangen omdat het bedorven was, maar omdat het op was.

De datum wordt er door de industriële gebruiker zelf opgezet.

Op woensdag 5 maart 2025 13:13:53 schreef maartenbakker:

Het is afkomstig van een bekende electronica produsent in de buurt van Arendal. Die produceren o.a. voor defensie, dus zullen ze wel heel stricte eisen moeten volgen.

Op woensdag 5 maart 2025 13:13:53 schreef maartenbakker:

Mijn chineese soldeerpasta heeft af-fabriek een datum er op staan. Of dat productie-datum of THT datum is weet ik niet.

Ik ben verhuisd. Dus alles zit in dozen en kan je "even" niet vinden tot het uitgeruimd is en z'n nieuwe plek heeft gevonden.

Om te kijken of ik weer printjes kon maken heb ik afgelopen zondag 1 printje (nouja, panel van twee) gesmeerd en bestukt. Kon ik de "moeten met de hand" onderdelen niet vinden. Dus daarna niet verder gegaan.

ma-di de hele dag gezocht/ structureel gewerkt aan het plekje geven van eea.

Di avond opgegeven: Dan maar nieuwe onderdelen bestellen. Mooie nieuwe exemplaren uitgezocht en... op dat moment spot ik de gezochte onderdelen...

Waarom dat lange verhaal? Zondag al de pasta open laten staan ("Ik ga zo de onderdelen vinden en dan meer printjes bestukken") en vervolgens toen ik DAT opgegeven had vergeten het potje weer in de koelkast te zetten.

Dus vanochtend was de pasta naar mijn idee te dik geworden. Dan maar wat IPA er bij...

1 van de printjes. Hoekje van de RP2040 en de W25Q32.

Bij nader inzien ligt de chip toch te scheef. (hij doet het wel: ik heb hem Kunnen programmeren :-) )

Kortom, wat mij betreft doet de "mishandelde" pasta het nog steeds prima.

Goed om te zien dat het inderdaad werkt :)

Je hebt gelijk. Bij die later opgeplakte datum dacht ik aan de rollen tin. Bij pasta heb ik inderdaad gezien dat er meestal of altijd af fabriek al een datum op stond.

bus soldeer pasta

De pasta die ik destijds van Deurne meegenomen had was echt te ver heen en kon naar het chemisch afval.

Op dinsdag 4 maart 2025 23:09:43 schreef ronw:
Nu, de vraag is uiteraard, is het nog te gebruiken, of kan het bij het chemisch afval?

Ikzelf zou een stukje proefsolderen. Werkt het gemakkelijk en ziet het soldeerresultaat acceptabel uit, dan zou ik het spul gebruiken. Gaat het allemaal te moeilijk en het resultaat valt tegen, dan weg ermee.
Ik heb genoeg loodhoudend soldeer met en zonder harskern en ik heb nog nooit met modern loodvrij soldeer gesoldeerd.
Als je soldeerpasta met IPA kunt verbeteren en bruikbaar maken, dan is dat natuurlijk een goede oplossing.

Op woensdag 5 maart 2025 18:24:20 schreef ohm pi:
[...]Ikzelf zou een stukje proefsolderen.

Tja, ik heb nog nooit in mijn leven Pb-vrij soldeer gebruikt, heb dus ook geen eerdere ervaringen om mee te vergelijken. Ik hoor van velen dat het moeilijker solderen is dan met Pb-soldeer. Ik zie dat het vloeit, maar mijn Pb-soldeer vloeit makkelijker/beter. Verder is het beduidend dunner dan wat ik gebruik (0,7mm).

Links mijn vertrouwde Pb-soldeer, rechts Pb-vrij:

Je bout stond iets aan de warme kant voor loodsoldeer zo te zien.

Op woensdag 5 maart 2025 18:24:20 schreef ohm pi:
Als je soldeerpasta met IPA kunt verbeteren en bruikbaar maken, dan is dat natuurlijk een goede oplossing.

Even de theorie voorzover ik die snap.

Je hebt soldeertin bolletjes, superklein. Die worden gemengt met flux. En dan moet het de consistentie hebben van iets-dunner-dan-pindakaas om lekker te smeren. Of daartoe nog wat licht-vluchtige bestanddelen woden toegevoegd of dat een deel van de flux licht-vluchtig is, weet ik niet.

In ieder geval is dat bestanddeel dus weggelopen als je pasta oud en te dik is geworden.

Maar als je het vervangt door IPA om het weer wat dunner te maken, dan is de IPA vele malen sneller weer weg dan wat er origineel in zat.

Op woensdag 5 maart 2025 21:46:03 schreef ronw:
Ik hoor van velen dat het moeilijker solderen is dan met Pb-soldeer.

Dat hoorde ik ook van velen. En toen ik het moest gaan gebruiken was ik het daarmee eens...

Maar na enige oefening, gaat het net zo snel en is het resultaat net zo glimmend als met loodhoudende soldeer.

[Bericht gewijzigd door rew op (20%)]

Naar mijn ervaring is soldeerpasta vrij kritisch, zeker als je gaat stencilprinten en bij fine-pitch componenten.

Het moet de juiste consistentie hebben om een goede afdruk te krijgen en mag naderhand niet beginnen uitlopen. Het moet ook voldoende kleverig zijn om de componenten voldoende vast te houden voor het reflowen. Er mag ook geen water in zitten want dat wordt stoom en dan springen je componenten alle kanten op bij het reflowen.

Bij sommige soldeerpasta's zit extra flux in een spuitje om een oudere pasta weer te reconditioneren. IPA kan werken, maar dat is dan tijdelijk en voor niet al te kritische toepassingen.

Jouw soldeerpasta is al meer dan 12 jaar oud, ik zou die maar wegdoen. De kans dat die nog bruikbaar is op welke manier ook is erg klein.

Als je dat ooit nodig hebt koopt je beter een heel klein potje verse soldeerpasta.

Zomaar even een heel raar idee van iemand die in z'n hele leven nog nooit met loodvrije soldeer en/of soldeerpasta heeft gewerkt: is het eventueel een mogelijkheid de oude flux eruit te wassen met een oplosmiddel (aceton bijv.), en daarna de droge soldeerbolletjes weer te mengen met nieuwe flux?

Of zeg ik nou iets heel doms?

Zou het probleem de flux zijn die verouderd, of zouden de minibolletjes metaal oxideren en zo slechter samenvloeien bij solderen? (Ik weet het echt niet. Maar ik denk het 2e. Hoewel, die flux dekt alles af. Dan zou hooguit de bovenste laag van het potje oxideren. Of zouden bijvoorbeeld ook in koude toestand de flux en de metaalbolletjes (poeder) met elkaar reageren? Dat is dan wel door het hele potje heen.

Op woensdag 5 maart 2025 23:04:26 schreef maartenbakker:
Je bout stond iets aan de warme kant voor loodsoldeer zo te zien.

En er zat nog loodhoudend soldeertin op toen je de loodvrije soldeerde. Dan wordt het dof.

(Ja, loodvrij is sowiso iets doffer, maar gemengd wordt nòg doffer)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (29%)]

.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (99%)]

Ik denk dat die flux vervangen misschien niet eens zo makkelijk is. De bolletjes moeten in suspensie blijven en daar zal je een bepaald soortelijk gewicht en viscositeit voor nodig hebben, anders zakken ze langzamerhand naar de bodem van het potje.

Het probleem met soldeerpasta over datum zit voornamelijk bij de flux en de oplosmiddelen die de pasta een specifieke viscositeit en kleverigheid geven.

Theoretisch zou je de flux kunnen verwijderen met oplosmiddelen tot je tinbolletjes overhoudt en dan opnieuw flux toevoegen.

De vraag is waarom je dat zou doen. Een potje van 50 gram pasta bij Mouser kost 17,5 euro (910-TS391SNL50). De oude pasta helemaal reconditioneren gaat je meer kosten en dan spreek ik nog niet over het werk. Bijkomstig is er geen enkele garantie op succes.