aanzienlijk verschil productie/injectie-afname bij AMR meter, waarom?

Bij het nakijken van de meetgegevens via mijn DNB, Fluvius, kom ik tot de ontdekking dat er een groot verschil zit tussen de productie van de PV installatie en de injectie op het net. Ik vergelijk dit ook met de afname meter en kan er enkel uit concluderen dat de injectiemeter (zit samen met de afname in 1 meter) niet klopt. Naast deze beide meters van de DNB zit er ook nog een Siemens meter in waarvan de cijfers wel overeenkomen met de productie en afname, niet met de waarden van injectie.

Ik heb hiervan PDF's maar ze zijn te groot om te uploaden. Op 24u verschilt de injectie en productie zo maar even 196KWh (ja, industriële installatie)
Productie PV installatie op 4/3/2025 477,5KWh
Injectie dezelfde dag 285,2KWh
Afname ('s nachts, pv niet actief) 15,3KWh

Als ik de pieken ga vergelijken, want er staat ook een koeling op, die weliswaar momenteel bijna niets hoeft te koelen, dan zie ik bij de afname piek 6KW. Bij de injectie piek 53,2KW en bij de productie piek 90,9KW.

Op een dag dat de zon niet schijnt en de koeling wel draait zou er dus maximaal 6KW afgenomen worden (op kwartierbasis, kan kortstondig hoger zijn maar de koeling draait maar max 10m, meestal 5m om de cel op temperatuur te brengen).
Als ik kijk naar de afname dan zou deze gedurende de nacht gemiddeld zo'n 0,9-1,4KW zijn, met pieken tot 3KW. Toen ik op de eigen meter zojuist ging kijken gaf deze ook 0,95KW aan, komt dus wel overeen.

Nu, injectie en afname worden door dezelfde meter, verschillend telwerk gemeten, dezelfde TI's. Productie wordt via een andere meter en andere TI's gemeten.

Dan vraag ik me af hoe dit verschil kan ontstaan. De meters zijn van het type Landys+Gyr E650
Wat me wel opvalt is dat er ook een vrij grote capacitieve afname is. Op een afname van 15KWh (dagtotaal, enkel tussen 17u-7u wanneer de PV niet actief is) is er een 11,6KVarh capacitief, 0,46 inductief en 5,15 reactief. Wanneer de koeling niet koelt zijn de enige verbruikers de sturing van de koeling, PC in stand-by. In de sturing zitten wel 2 10KW FO's die onder spanning staan maar de motor niet aansturen wanneer de koeling in rust is. Ook zitten er 2 condensator batterijen op deze aansluiting maar de relais ervan zijn ook allemaal afgeschakeld als de koeling niet werkt. Deze worden met een blindstroomregelaar aangestuurd.
En de PV installatie ook nog, al is die op dat moment niet actief.
Dus ik vraag me af, vanwaar dat capacitieve verbruik.

Een hele boterham, wie weet hoe dit verder te onderzoeken, door wie eventueel?

Wat ik als test wilde doen is op een zonnige dag de koeling en andere verbruikers eens een uur uitschakelen en de waarden van die dag te bekijken. Dan zou de productie en injectie (bijna) gelijk moeten zijn.
En ook bij nacht eens een uur de eigen meter in de gaten houden wat de gemiddelde afname is.

Het zou kunnen dat de afname en injectiemeter afwijkt voor de beiden, het is immers met dezelfde meter en dezelfde TI's gemeten. Dan zwijg je natuurlijk liever omdat afname meer kost dan injectie oplevert. Voor de productie gaat er toch niks veranderen want dat is een aparte meter en aparte TI's.

Zo een verhaal met bijna alleen maar getallen is voor mij niet te volgens. Kan je dan niet even beter en netter ergens in bv Excel sheet zetten.

Het zou kunnen dat de afname en injectiemeter afwijkt voor de beiden,

Jij hebt alle gegevens om dat zelf na te kunnen rekenen dus waar zit dan de twijfel. IK zet dan zoiets zelf in een Excel sheet en die rekent dan voor me.
Maar los ervan of je berekeningen goed zijn kan je altijd iemand je meter laten controleren. Als de meter toch niet goed word er wat aan gedaan en als die wel goed is met je wel betalen voor dat laten controleren maar dan heb je ook weer zekerheid ervoor terug. Een meterfout kan zou gemaakt zijn als men per ongelijk een verkeerde factor voor een stroomtrafo heeft ingevuld. Als je dat zelf na kan kijken zou ik dat zeker doen.

Je ziet verschil tussen productie en wat je injecteert op het net.

Dat lijkt me logisch: er is nog eigen verbruik.

Je verhaal is voor mij te warrig om te achterhalen OF je dat kan meten en zoja hoe.

Ik vermoed vooralsnog dat je eigen verbruik hoger ligt dan je verwacht.

[Bericht gewijzigd door rew op (15%)]

@rew, nope, eigen verbruik een dag richting nul gebracht, verschil blijft.
Daarnaast, de koeling draait niet veel, als ik de pieken vergelijk is er een groot verschil, factor 1,5 ongeveer.

Ik zal de grafieken trachten op een andere manier zichtbaar te maken, dan is het duidelijker. Als we zien dat er tijdens de nacht maar 15KWh verbruik is, gedurende de dag niks extra aan staat en het verschil injectie/productie bijna 200KWh is, dan klopt er toch iets niet.

Tja, Vroeger had je dag- en nacht-tarief omdat de gemiddelde nederlander/bedrijf overdag meer stroom verbruikte. En omdat de centrales gebouwd moesten worden om het dagverbruik aan te kunnen stonden die te duimendraaien 's nachts. Dan loont het de moeite om te proberen die stroom nog te slijten tegen een lager tarief.

Het lijkt me tricky om "alles uit te zetten" op een bedrijf wat nog enigszins moet functioneren. Het is heel makkelijk om iets over het hoofd te zien.

Maar "acute" metingen zijn niet zo moeilijk. De meter heeft vast een P1 poort. Bij een "verschil" van 200kWh per dag, kan je het verooloven om een commerciele P1-oplossing te kopen als je niet al iets hebt.

En dan is het meten geblazen. Controleer of de "opbrengst" van de zonnepanelen niet "overdreven" is. Hoeveel kWp heb je liggen? Wat is de dagopbrengst dezer dagen? (Als je niet in NL zit, moet je ook (ongeveer) je locatie vertellen.)

Stel een leverancier rapporteert 20% te veel als opbrengst in de GUI... Dan krijg je mensen die opscheppen dat ze met 4kWp aan panelen 6 kWh aan opbrengst hebben vandaag terwijl de buurman maar 5 had. Tja Da's goede reclame...

Met een stroomtang en de aanname dat de powerfactor ongeveer 1 is, kom je al een eind. Dus als de zonneinstallatie rapporteert 20kW te produceren, meet de stromen in de drie fasedraden.

En kijken wat de P1 rapporteert en wederom met de stroomtang kijken wat de stroom is.

Al die gegevens heb ik al, hier staat een siemens sentron (eigen meter) die dat zowel momenteel als min/max bijhoudt alsook het energie transport (in/uit).

Het enige wat ik nu aan't uitzoeken ben is of de meter die de afname/injectie meet in beide richtingen zoveel afwijkt of enkel bij injectie.

Ik kan ook bij de DNB alles inzien, tot zelfs per kwartier, zowel productie, afname als injectie. Ook op de omvormers zelf kan ik de waarden aflezen en die komen overeen met de productiemeter. Het zit dus echt in de injectie en misschien/waarschijnlijk ook in de afname. Echter is er aan de meetgroep daarvan de laatste jaren niks gewijzigd. Het enige wat ik op de meetgroep van de DNB niet kan zien zijn de waardes per fase. Het lijkt er wat op dat er 1 fase niet zou gemeten worden, zou de DNB dit niet kunnen zien of niet opvolgen? Want factor 1,5 verschil is dus ook 1/3de verschil.
Waarde injectie /2 x3 komt aardig dicht in de buurt van de productie, de rest kan idd eigen verbruik zijn...

En, maar dat heb ik nog niet kunnen uitwijzen wat de reden is, bij hogere stromen (in afname of injectie maakt niet uit) hoor je in het LS bord de stroom flink zoemen. Dit ZOU kunnen wijzen op een losse draad bij een TI dacht ik uit mijn opleiding te herinneren.

Meten, idd, waardes noteren en vergelijken, oorzaak vaststellen...

Na wat data te hebben bijgehouden en bekeken:
Verbruik op donderdag, wanneer de pv niet actief was, dus bij nacht:
Volgens de DNB 6,3KWh
Volgens de eigen meter 9,7KWh

injectie op donderdag:
Volgens de DNB: 305,4KWh
Volgens de eigen meter: 483,2KWh

PV productie op donderdag:
Volgens DNB: 577KWh
Volgens de omvormer: 568KWh

Wat ik ook opmerk van de eigen meter is dat de maximale stroom van de fasen ongeveer 100A hoger zit dan wat de TI's zijn ingesteld, dit in injectie richting, de afname is een stuk lager.

Gaat een stroomtrafo daarvan stuk? Gaat de meter daarvan stuk? Die laatste krijgt dan ipv de normale 5A toch zo'n ruime 6A te verwerken. En dit gedurende een langere tijd. Ik dacht eerst, die meet de hogere stroom gewoonweg niet maar ook bij de afname zit er een verschil met dezelfde verhouding.

Het 'zoemen' in het aansluitingsbord was vanmorgen al te horen om 9u. Ik kan echter niet precies vaststellen welke component dit veroorzaakt. De stroomtrafo's van de DNB zijn uiteraard niet bereikbaar, verzegeld, ik kan er ook zelf niet aan meten.

Op zaterdag 8 maart 2025 09:38:04 schreef Appel:
Wat ik ook opmerk van de eigen meter is dat de maximale stroom van de fasen ongeveer 100A hoger zit dan wat de TI's zijn ingesteld, dit in injectie richting, de afname is een stuk lager.

Dat is misschien (deels) een verklaring. Zit boven het bereik/in verzadiging.

Je zit daar uiteraard met een meetfout. Plaats misschien best nog een bijkomend meetinstrument en vergelijk de 3. Die twee met dezelfde waarde hebben het hoogstwaarschijnlijk bij het juiste eind.

Kan je zoiets huren? Stromen tot 500A of met bijhorende stroomtrafo's dan. Clip-on, dan hoeven er geen dingen los, deels koper latten, deels kabel

Uiteraard kan je zoiets wel ergens huren. Google, Electrorent is er al een die dergelijk spul verhuurt.

Dat is misschien (deels) een verklaring. Zit boven het bereik/in verzadiging.

Een stroom trafo kan tot iets meer dan 2x In meten zonder verzadeging. Tenminste die waar ik aan gemeten heb. Maar het zou inderdaad kunnen. Stroom trafo zijn boven hun normale werkgebied misschien wat minder lineair en als je daar vaak en lang in zit kan dat meetfouten veroorzaken

[Bericht gewijzigd door benleentje op (23%)]