Hi,

Ik heb eergisteren een PM3219 geheugenscoop voor een klein prijsje gekocht.
Hij was defekt: de T500mA netzekering sloeg meteen door.

Na wat zoeken, was dit te wijten aan een defekte Philips bruggelijkrichter type BY225-200 ( 80V 4.5A).
Deze brugcel is waarschijnlijk defekt geraakt door het plotseling opstarten van de scoop na een zeer lange stilstand (de 6800 uF elco van de 24V primaire voeding, moest nu zeker 20 minuten formeren!

Ik kan nu de scoop op de 24V voeding aansluiting (bv ACCU) gebruiken ( Ik heb de kortgesloten 24V netvoeding geïsoleerd van de SPS die daarop volgt
De PM3219 doet het zo goed op een Delta E030-3.!

Maar die BY 225-200 V1607 gelijkrichter is ontzettend lastig te vervangen (heel moeilijk bereikbaar en heel veel fragiele connectortjes etc); dus ik blijf de scope voorlopig zo gebruiken. Veel te grote kans om hem kapot te repareren!

De PM3219 service manual is gemakkelijk te vinden op het Web.

Maar het is me niet gelukt de User (Operator) manual voor deze PM3219 scope te vinden .

Misschien heeft iemand nog een papieren kopie die ik kan lenen, of misschien wil iemand deze scannen.
(Moderne kopieerapparaten kunnen ook een PDF file maken).

(De storage functie werkt nl goed, maar ik begrijp de bediening van de storage functie nog niet helemaal. (ik gebruik nu de AutoSore option).
Ik heb de indruk dat er nog meer uit te halen valt. Dit wordt niet behandeld in de service manual.

Ik hoor het graag!

01 pm3219 Power Supply.pdf

Hi Roadrunner84,

Hartelijk dank voor het opsturen van dit
Operating/User manual
van de Philips Analoge geheugenscoop Scoop PM3219.

Vooral de bediening van de Analoge Storage facility icm met deze speciale Kathode Straal Buis was nieuw voor mij.

Het is een apart systeem, (ook de KSB met 2 paar! gloeidraden) maar het geeft blijkbaar mooie screen dumps!

Gelukkig werkt alles nog naar behoren (ik vermoed trouwens dat de scoop relatief weinig gebruikt is;
Ziet binnen nog als nieuw uit behalve de bovenkant van EHT quadrupler die onder een zwart (geleidend?) stof zat.
Goed schoon gemaakt om toekomstige vonk doorslag te voorkomen (nee niet de grafiet coating aan de zijkanten en de bodem van het EHT bakje!

Nogmaals Dank!!

Mart

Nog een vraagje:

In Fig 1, een fotootje van de "24V" IN Socket (21-30V DC).

Pin in het midden is de Minus
Zijkant is de Plus
NB De Min, maar ook de Plus ligt NIET aan het chassis.

Er is een breekcontact op de socket, maar die wordt niet gebruikt,
Diameter van het gat is 6.68 mm

Welke plug zou ik dan moeten nemen??

Niet veel gevonden over de kenmerken van die "battery supply" connector. Ook niet bij Fluke.

In de Philips catalogus van 1981, waar deze scope nog niet in staat maar wel een hele hoop andere zeer gelijkaardige qua opbouw, staat er een optie bij de meeste toestellen: PM 8901 Battery pack 24Vdc. Echter hier ook geen verdere informatie.

Hobbyknutselaar hier op het forum heeft blijkbaar zo'n ding, die persoon kwam al even niet meer langs: https://www.circuitsonline.net/forum/view/114398#highlight=8901

Het enige dat er uit af te leiden valt is dat er 2 lood accu's van 12V in zaten.

Volgens deze video: https://youtu.be/i-ShYVq_WHM?t=486 zit er ook een filter cap op de netingang C1610 dat wat onderbemeten is wat betreft spanning en het is vaak ook nog een eens RIFA condensator. Beter vervangen voor de dag dat je weer op netstroom overschakkels.

Er staat een klein artikel over deze scopen in de Elektuur van november 1981 pagina 72.

Dus met een schuifmaat de pen en het gat meten en dat maar wat connectoren bestellen en proberen dat er degelijk contact is...

Of er een andere connector op prutsen.

Hi Swake,

AA)

Bedankt voor je meedenken en je uitgebreide reaktie.

Jouw aanbevelingen:

Optie 1)
Proefondervindelijk de juiste plug zoeken, is het meest logisch (en aantrekkelijk).

Optie 2)
een andere socket monteren kan natuurlijk ook.
Niet zo super aantrekkelijk, want dan moet ik gaan vijlen en boren in het stalen chassis.
Kan natuurlijk ook mits je maar voorzichtig te werk gaat.

Dus ik ga voorlopig verder met Optie 1). Ik heb gisteren de scoop inwendig schoongemaakt en weer dichtgemaakt.
(Ik heb nu een pleister op mijn vinger, dus je begrijpt dat dat niet zo gemakkelijk ging: overal scherp blik.

BB)

Je opmerking over de X2 ontstoorcondensator C1610 (een RIFA rookbom van 220nF 250V~) is ook correct.

(Ik had die scoop defect maar goedkoop gekocht, hopende dat C1610 de oorzaak van de klacht was :
-> Netzekering F1601 slaat meteen door. Scoop dood.

Maar dat was in dit geval niet zo, de RIFA C160 was nog intact.
(ik heb het wel ervaren met een Schaftleitner netfilter in een PM3264: -> groepen huiszekering door en een gesmolten witte was uit het defekte filter).

CC)

Achteraf gezien, heeft men waarschijnlijk de PM3219 scope na een zeer lange storage opgestart zonder "Soft start" (dmv lamp of variac).
De 6800 uF elco C1618 had eigenlijk opnieuw geformeerd moeten worden, de bruggelijkrichter BY250200 kon de piekstroom niet aan en sloeg door.
Vervolgens slaat iedere keer, de Netzekering F1601 (T500mA ) door.
De nettrafo is nog helemaal OK.

Vervangen van bruggelijkrichter V1610 (BY250-200, 80V 4A ) is de meest logische oplossing, maar die SPS printplaat zit helemaal ingebouwd tussen printplaten met allerlei fragiele connectors (hoe krijgen ze het voor mekaar?
Grote kans om de scope kapot te repareren!

Dus, heb ik maar besloten, voorlopig een 24V auxillary voeding te gebruiken.

Dus nu nog op zoek naar een geschikte stekker voor de 24V DC voedingssocket!

Nogmaals, hartelijk dank voor al je adviezen!

Zie ook:

- RIFA rookbom C1601
https://www.youtube.com/watch?v=i-ShYVq_WHM

- Kapotte bruggelijkrichter V1607 in een PM3219
https://www.circuitsonline.net/forum/view/136228#highlight=pm3219

03 PM3219 Power Supply.pdf

Hi,

Nog even wat feedback:

@Swake:

1) Ik ben er inmiddels achter dat de 24V DC voeding voor een Philips Scoop PM3219 e.a. een 5.5 x 2.1 mm Plug is (Male) met de Minus aangesloten op de tip.

2) Werkende/passende exemplaren (Okaphone Groningen)

AA) Plug #1: Velleman CD4004H
BB) Plug #2: Lumberg M4052L
CC) Kabel #1 (3m) met 5.5 x 2.1 mm Plug: KAB 2155-3 ECPR30#21)

3) NIET passend

DD) Kabel #2 ( 1m) met 5.5 x 2.1 mm Plug
(OD plug de groot -> gat in de plastic achterkant van de scope zou groter gevijld moeten worden) : Okaphone # 207312

Zwart en rood van de kabel CC) moeten als volgt ngesloten worden :

Zwart = +
Rood = -

Gebruikte voeding: Delta E0030-3 (30V 3A)
V0= 24V
Opgenomen stroom: 1.56 A
Opgenomen vermogen: 37.4 W

De scoop werkt niet meer voor voedings spanningen < 20.7V (SPS van de scoop begint dan te hikken).

Volgens Philips is de maximale ingangsspanning 30V , maar dat heb ik niet getest.

De scoop werkt prima en storingsvrij op 24V DC van een power supply maar niet getest met 2 stuks 12V loodaccu's.

Misschien kan iemand nog zijn voordeel doen met deze data .
(andere Philips scoops van deze tijd BV PM3267, PM3217,gebruiken dezelfde DC 24V aansluiting)

1) Ik ben er inmiddels achter dat de 24V DC voeding voor een Philips Scoop PM3219 e.a. een 5.5 x 2.1 mm Plug is (Male) met de Minus aangesloten op de tip.

Dank hiervoor. Gelijk even een aantekening gemaakt voor m'n PM3234 (die ook op hetzelfde PM 8901 accupack kan werken), mocht ik hem in de toekomst ooit op accu's willen gebruiken.

Jammer dat de foto's van Hobbyknutselaar niet meer te zien zijn, omdat ze elders dan op deze site gehost werden....

Frappant, maar ik heb van vrijwel al m'n Philips-apparatuur (behalve dan de PM3234) de originele service-manual, maar van geen enkele de user-manual. Ik ging er daarom, tot deze thread, eigenlijk impliciet vanuit dat er geen user-manuals bestonden....

(De manual van m'n PM3302-geheugenscope (beter: de manual van de HM-208, identiek hetzelfde apparaat) is erg onduidelijk over het gebruik van de (digitale) geheugenfunctie. Met name het gebruik van het 2e geheugen krijg ik niet uitgevogeld. Ik heb het maar opgegeven. Bovendien is m'n Tek TDS210 veel beter wat dat betreft. En simpeler te gebruiken. Maar de Hameg/Philips manual roept meer vragen op dan ze beantwoordt, in mijn geval. Frappant trouwens, heb nooit geweten dat Philips en Hameg ooit hebben samengewerkt op scoop-gebied.)

Hi Nonius,

Hierbij nog links naar de correcte (Okaphone) pluggen (2X) en Kabel:

Plug No. 1 https://www.okaphone.com/artikel.xhtml?id=461098

Plug No. 2 https://www.okaphone.com/artikel.xhtml?id=464776

Plug plus Kabel No.1 https://www.okaphone.com/artikel.xhtml?id=500204

Een foto (Bijlage 1) van de Chassis 5.5 X 2.1 mm Connector:
En een indruk (bijlage 2) van het gat in de Plastic Achterkant
Tenslotte (Bijlage 3) het stukje uit de Philips User Manual voor de PM3219

A) Gat in metalen chassis is 6.68 mm.
Als je de foto vergroot en dan uitmeet wat de Di van het plastic is, kom je op 5.48 mm uit:

5.5 X 2.1 mm dus, wat nu de meest gangbare maat is (maar ja deze scoop is van ca. 1980, dus je weet niet of Philips soms een exotische plug gebruikte).
Overigens is de centrale Pin de Min, dit is nu (bijna) altijd de Plus.

Oppassen dus, hoewel de scoop met een diode en zekering (T2A) is beveiligd tegen verkeerd aansluiten.
Maar dan moet je de achterkant ervan afhalen en een stuk chassis, om de zekering te vervangen; al met al tamelijk veel werk.

Een moderne geheugen TEK scoop is natuurlijk veel beter, maar deze PHILIPS PM319 kostte mij maar € 40.-, dus veel waar voor zijn geld.

De PM3219 maakt mooie screendumps, veel beter dan een enorme TEK geheugenscoop (vol met buizen op een kar), die ik destijds voor mijn afstudeerproject gebruikte.

https://www.ebay.com/itm/363875966302?norover=1&mkevt=1&mkrid=…

Ik had begrepen dat die oude geheugenscopes een speciale fosfor gebruikten.
In deze PM3219 scoop, zit een speciale beeldbuis met een tweede filament in het midden en een raster in de buis, waarop het beeld wordt opgeslagen.
Een mooie constructie : werkt goed: Het bewaarde Plaatje is bijna net zo goed als het origineel.

Deze scoopbuizen schijnen veel minder te slijten dan die Mk1 TEK's, zoals die TEK564 waarbij het speciale fosfor snel verslijt .