Ik heb een vraag over de voeding van de scoop het een voorgeschakelde voeding ik vermoed zelf dat het de secudaire output is van de primare transformator van 24v 50hz

Heb zelf de output aan scoop gelegd nu is mijn vraag wat ik hier van op zou kunnen maken? Dat er sluiting zit in de winding. Of doorslaat ofzo. Zou het heel graag willen leren..

Bii deze de waveform

Alvast bedankt...

Hoi X-ray,

Vervelend dat je scope defect is. Als tip voor een startpost zou ik je willen adviseren duidelijk te omschrijven wat het probleem is met een link of cut-out van het schema erbij en ook waar je precies aan het meten bent. Verder is het ook handig om er bij te vertellen wat je allemaal al geprobeerd hebt of is opgevallen.

Door dit te doen is het voor lezers gemakkelijker antwoorden te geven en zal je die waarschijnlijk ook meer en sneller krijgen.

Een PM-3119 ?
Wat doet hij nog wel en wat niet ?

Verder heb ik geen idee wat je nu precies aan het meten bent.

(denk ook even aan leestekens en hoofdletters, dit soort dingen is al ingewikkeld genoeg met leestekens)

Zal wel een PM-3219 zijn. daar zit idd een soort geschakelde voeding in. Volgens mij hebben die de kwaal dat de hoogspannings wikkelling doorslaat.

Klopt het is de pm3219 mijn excuses..

Wat ik tot nu aan toe ondekt heb.
Heb ook power supply schema toegevoegd.

De primare transformator zou 24volt 50hz moeten leveren op de secundaire heb dat na gemeten met multimeter. En dat klopt was 24 volt

Daarna het ac to dc v1607 op het schema heb een scope op de input van de v1607 en kreeg dat signaal. Waveform

Daarna heb ik stekker x1607 los gehaald en direct op de transformator gemeten met de scoop op pin 3 en 4.
Zag het zelfde waveform.

Ik vroeg me af of de transformator het juiste waveform laat zien of dat vervorming wat doorslaan van de wikkeling is?

Heb zelf ook nog een labvoeding aangesloten op ingang external dc power supply en rustig op geschroeft naar 20 volt dc op D1601 op pin 15 kon ik met de scope een dutycycle waveform waarnemen.

Heb er even rustig over nagedacht en kwam tot de conclusie dat volgens mij het voedings circuit on orde moet wezen?

Als eerste verdachte onderdeel van de voeding is de primare transormator. Zijn mijn bevindingen correct ?

Of zit ik er helemaal naast

je kunt dat simpel testen, de scope werkt ook met ext 24VDC. sluit er een 24V labovoeding op aan en kijk of er dan leven inkomt, deze voedingen met trafo zijn niet heel spannend normaal..

Verwijder mij maar van het forum.. ik kan niet zo goed nederlands met leestekens en zo heb gewoon geen havo.

En zal om die rede ook niet verder geholpen worden op dit forum.

Sorry dat ik het niet beter uit kan leggen.

Op 17 maart 2017 22:40:33 schreef x-ray:
Verwijder mij maar van het forum.. ik kan niet zo goed nederlands met leestekens

Beetje flauw hoor, daarnaast is dat onzin want in je latere posts kun je het ineens wel.

Als je een goed antwoord wilt, moeten wij weten wat het probleem is. En het is daarom in jou eigen belang dat wij begrijpen wat je schrijft. Wij besteden er tijd aan om jou te helpen, is het dan echt teveel gevraagd even je tekst na te lezen en minimaal van punten te voorzien zodat we weten waar een zin eindigt ?

Verwijder mij maar van het forum.. ik kan niet zo goed nederlands met leestekens

Je tekst is prima leesbaar. Heb het nog wel eens veel slechter gezien.
Gewoon doorgaan dus.

Op 17 maart 2017 13:08:35 schreef x-ray:

Daarna het ac to dc v1607 op het schema heb een scope op de input van de v1607 en kreeg dat signaal.

Heb je daarbij de massa van de scoop op de massa van de PM-3219 aangesloten?
De Massa van de PM-3219 ligt niet aan de min van de brugcel en is dus "zwevend"

Okey @Fred101 ik zal me best doen is ook misschien een beetje flauw ja, (inpulsief)...

@Thevel.. dat klopt had hem niet op ground. Niet erg handig.

Ben net weer begonnen lekker met de neus in de electronica. Heb inmiddels al weer heel wat gelezen en bekeken.

Zat al aan het beging te twijfelen aan die brugcel v1607, Heb ik er maar toch netjes uitgesoldeerd en gemeten (diodemeting) van min naar wissel kreeg ik een uitlezig van + naar wissel niet. Dus dat is het probleem.

Heb zelf al een nieuwe brugcell besteld de by225/200 zijn slecht te vinden ook niet gezocht naar een vervangende brugcell die compatible is. Op ebay had ik mazzel.

Ik laat het wel weten als ik hem binnen heb. Is ook weer goed voor de forum database.

Groeten

de by225/200 slecht te vinden? niet gek ook, onderdelen van 40 jaar geleden. daar past elke 2A brugcel in, kun je uit een oude pc voeding oid slopen.

overigens meet je een brugcel door, met de minpen van de meter op de plus van de brugcel, dan meet je ~ 500 naar beide wissel aansluitingen op de brugcel. vanuit de min aansluiting op de brugcel meet je met de plusmeetpen van je meter, ook naar de wissel aansluitingen op de brugcel moet dat rond de ~500 zijn.

Bedankt testman voor de tips.

dan meet je ~ 500

500 wat?

Dat horen we over 1 of 2 ;-)

500 in diodestand, als je dat hier in jip en janneke taal moet uitleggen, dan kun je beter met een zelfbouw knipperled beginnen :)

Ik ben een gelukkige eigenaar van een 3 draads componenten tester die rekent het zelf uit. En dan weet ik ook wat ik meet..

Maar er zit weer leven in alles doet het kan hem verder gaan opknappen erg mooi. Ben toch wel weer trots op m'n zelf... was de brugcell :)

Op 19 maart 2017 19:11:48 schreef testman:
de by225/200 slecht te vinden? niet gek ook, onderdelen van 40 jaar geleden.

Hah niet verkeerd.. vandaag binnen gekregen tot mijn verbazing gewoon een philips :)

Kan ik hem netjes maken...

Leuk hè, zo'n oud nieuw onderdeel!

Is de rest van je scope verder goed, en doen alle schakelaar het ?

Dat zeker super mooi!

Alles doet het het! Alleen moet nog voedingsprint, en knoppen,schakelaars,potmeters schoonmaken afstellen. Ziet er verder nog netjes uit maar is goed gebruikt.

mooi klusje..!