apparaat ext. voeding ombouwen naar fantoomvoeding

Hallo,

Ik gebruik een basgitaar effectapparaat met een externe voeding van 9V. Ik wil graag zo weinig mogelijk kabels en voedingen op het podium.
Is het mogelijk om dit apparaat aan te passen zodat ik via de bestaande XLR signaalaansluiting de fantoomvoeding van de mengtafel kan gebruiken.

Mijn beperkte kennis zegt me, 'een paar diodes en spanning reduceren van 48V naar 9V'.

vriendelijke groet
Bas

Wat diodes is net *te* simpel, maar je kunt ook amper vermogen afnemen van die lijntjes.

Hier staat een hele hoop over fantoomvoeding: https://sound-au.com/articles/p-48.htm
inclusief een paar voorbeelden.

If you are designing your own phantom-feed mic preamp, you may be tempted to increase the available output current to suit a particular piece of gear you wish to power. In a word, "DON'T". There is a risk that doing so may damage other gear, and it becomes non-standard. There are good reasons for keeping to the standard resistances and voltages, because custom 'solutions' are not compatible with commercially available (and ubiquitous) equipment.

[Bericht gewijzigd door Sine op (53%)]

Mooie link van Sine, met prima info.

In de praktijk is het alleen zinvol om via Phantom te voeden als je effectapparaat slechts een paar mA trekt.

De gemiddelde microfoon trekt slechts een paar mA. (Klassieke P48 microfoons minder dan 1mA)
De phantom voedingen van meeste mixers zijn er dan ook niet op berekend om veel stroom te moeten leveren.