Hoeveel stroom mag er door welke maat nikkelstrip?

Ik ga de cellen vervangen van een Metabo
3Ah 18V (5S2P) accu.
Ik kan de dikte van de huidige strips niet goed meten, omdat ik telkens wat anders meet als ik iets meer of minder kracht zet op mijn schuifmaat. Het zou 0,15mm kunnen zijn, maar ook zomaar 0,3mm.

Nu heb ik hier 8mm × 0,15mm nikkel plated strip liggen, zou dat voldoende zijn? Hoeveel stroom wordt er maximaal uit deze accu's getrokken? En als het niet voldoende is, kun je 2 strips over elkaar lassen?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (18%)]

Bij het meten met een schuifmaat of hier nog beter met een micrometer moet je ze beiden zo strak mogelijk aandrukken. De laagst gemeten waarde komt dan het dichts bij de werkelijke maat. Omdat het materiaal bv iets gegolft kan zijn meet je dus vaak nog iets dikker en daarom moet je de schuifmaat strak aandrukken.

Ook voor het nullen van de schuifmaat moet je de strak dichtdrukken dat is de meest zuiver nul. Soms als ik veel kleine dingen aan het meten ben dan heb je last van je duim dus zoveel kracht mag en moet je zetten op zo een schuifmaat.

Wist ik eerst ook niet maar van iemand geleerd die vaak achter een draaibank stond.

https://ebike-tuning.nl/wp-content/uploads/2018/08/grafiek-dikte-ampere-18650-nickel-strip-spot-weld-puntlas.png

https://ebike-tuning.nl/nickel-strip-dikte-op-basis-van-ampere.

Ik zou zeggen 7,5A.

Ik zou niet meerde lassen over elkaar leggen beter gelijk de goede maat nemen.

Maar je zegt van een Metabo. Dan denk ik aan accu gereedschap en daar kan zomaar 50A lopen in de pieken dan. Maar de continu stroom is meestal niet zo hoog dan zal wel zo rond die 7A uitkomen.

Hangt van de cellen af, kan bij zware belasting 30-60A zijn...
(de stukjes strip zijn meestal kort en de machine wordt maar kort gebruikt, dus wat bredere van 0.15mm zal prima werken...)

(0.15mm is ook makkelijk te lassen, dikker niet)

Ik heb hier toevallig ook een accu van metabo 2,6 Ah open liggen (accu is 15 jaar oud) hier zijn de stripjes 0,3 mm.
Overigens ben ik het niet met benleentje eens dat je zo hard mogelijk moet drukken bij het meten, op een micrometer zit niet voor niets een "gevoelsknopje".

Gr.F_S

Klopt, met mijn micrometer kan ik veeel te veel kracht zetten als je het rateltje niet gebruikt.
En bij de schuifmaat maakt het bij mij ook nog eens verschil of ik met het scherpe gedeelte meet of het platte gedeelte. Omdat de strip niet mooi kaarsrecht meer was kwam ik tot 0,5mm met de platte kant en 0,15mm met het scherpe puntje, maar toen zette ik best veel kracht. Als ze nog recht hadden geweest had het meten geen probleem geweest.

Maar wat is er eigenlijk op tegen om 2 lagen 0,15mm over elkaar heen te leggen?

Op vrijdag 7 maart 2025 19:12:07 schreef Arco:
(0.15mm is ook makkelijk te lassen, dikker niet)

Als je met alles dikker dan 0,15 mm moeite hebt met puntlassen deugt je puntlasser gewoon niet.

Mijn kWeld draait z'n hand er niet voor om en legt net zo makkelijk prima lassen in 0,3 mm strip als in 0,15 mm.

Zelf zou ik zeker voor 0,3 mm gaan. Niet alleen vanwege de stroom, maar ook vanwege de mechanische opbouw van de accu: een deel van de sterkte van het pack wordt er namelijk ook mee bereikt en bij 0,15 mm dikte verbuigt het veel makkelijker.

Volgens mij heb ik zelf voor proef-accu's 8x0,3 mm strip. Voor de 'echte' accupacks heb ik speciale 0,3 mm strips met sleuven en 4 bobbeltjes besteld bij akkuteile.de. Nadeel is dat die strips voorbereid zijn op het gebruik met die vierkante 'puzzelstukjes' waar je cellen tot een stevig mechanisch pakket mee samen kunt bouwen. Daardoor zijn ze wat te lang als je de cellen bijna tegen elkaar monteert.

EDIT: Of er echt iets op tegen is weet ik niet, maar het zou best kunnen dat de winst klein is: bij dergelijke stromen gaat immers de kleinste weerstand toch wat meer een rol spelen en het zou dus best kunnen dat de eerste strip het meeste werk verricht. De tweede zit immers ook maar met een paar puntjes aan z'n voorganger vast, die op zijn beurt weer met maar een paar puntjes aan de cel vastzit.

[Bericht gewijzigd door weardguy op (17%)]

Mijn micrometer draai je dicht totdat die gaat ratelen. Hij gaat ratelen omdat die dan helemaal tot op het materiaal gedrukt staat. Een micrometer is zo gemaakt dat de waarde pas klopt als die goed dicht zit en gaat ratelen.

Maar er zijn ook micrometers die je op gevoel dicht moet draaien maar ook dan draai je hem al redelijk strak om het materiaal.

Maar goed je kan ook anders denken. Nikkelstrip is een hard en niet makkelijk samendrukbaar materiaal. Met een schuifmaat kan je nooit het originele materiaal platter drukken dan het is. Dus de meest platgedrukt en gemeten waarde komt dan het dichts bij wat het moet zijn.

Bij het meten aan zachte materialen is het wat anders maar we hebben het nu over een metaal.

Met een schuifmaat kan je nooit het originele materiaal platter drukken dan het is.

Mij is juist altijd geleerd om niet overdreven hard te drukken, maar goed.

Nu druk ik heel hard, en zou de originele dikte dus 0.15mm zijn.

ben je er al zeker van dat de BMS nog werkt als je de cellen hebt vervangen? heb dat al vaker bij gereedschap accu's gedaan, maar de BMS moet dan nog geen error geven en de cellen onder spanning overzetten. dus oude cellen eraan laten zitten of meerdere voedingen gebruiken die 3,7-4,2V leveren. heb zo al meerdere packs van andere cellen voorzien van ruim een decennia jonger, die voorheen 3Ah waren en nu 5Ah. vooral de verbeterde Ri scheelt zeker. doorgaans gebruik ik de oude koppelstrips, BMS ligt dan ergens aan een pack wat ik gebruik voor de "in leven houd functie" ofwel een zut draadjes eraan gesoldeerd naar de "transplantatie" BMS.

Op vrijdag 7 maart 2025 20:51:34 schreef InHogereSferen:
[...]
Mij is juist altijd geleerd om niet overdreven hard te drukken, maar goed.

Nu druk ik heel hard, en zou de originele dikte dus 0.15mm zijn.

Overdrijven is nooit goed. O-) Maar soms moet je juist behoorlijk hard dichtdrukken zeker met deze kleine maten. OP het werk hebben we veel soorten metaalplaten en we hadden ook een speciale plaatdikte meter. Heb dat wel eens vergeleken met wat de schuifmaat meet maar dat was altijd wel iets dikker. En dat licht niet aan de schuifmaat maar de plaat is vaak aan de rand wat dikker en met de plaatdikte meter meet je verder van de rand.

maar ook die knop bovenin moest je hard tot op de plaat drukken. Zo hard drukken totdat je de kleinste waarde op de meter had.

ben je er al zeker van dat de BMS nog werkt als je de cellen hebt vervangen? heb dat al vaker bij gereedschap accu's gedaan, maar de BMS moet dan nog geen error geven en de cellen onder spanning overzetten. dus oude cellen eraan laten zitten of meerdere voedingen gebruiken die 3,7-4,2V leveren. heb zo al meerdere packs van andere cellen voorzien van ruim een decennia jonger, die voorheen 3Ah waren en nu 5Ah. vooral de verbeterde Ri scheelt zeker. doorgaans gebruik ik de oude koppelstrips, BMS ligt dan ergens aan een pack wat ik gebruik voor de "in leven houd functie" ofwel een zut draadjes eraan gesoldeerd naar de "transplantatie" BMS.

Daar ging ik eigenlijk wel van uit...
Waarom zou het BMS niet meer werken als de spanning er af is geweest?

Op vrijdag 7 maart 2025 22:34:01 schreef InHogereSferen:
[...]

Daar ging ik eigenlijk wel van uit...
Waarom zou het BMS niet meer werken als de spanning er af is geweest?

dat is dus wel normaal bij BMS van liion packs. in een zeldzaam geval pikt de bms een hele andere set cellen, maar meestal niet. daar kom je doorgaans achter bij een helemaal dode set cellen en dan andere erin zetten, pikt de lader het niet dan heb je er niks aan zonder de bouw van een custom lader. immers heeft de gemiddelde schroeftol geen communicatie met de BMS in het pack.

Normaal is volgens mij dat de BMS blijft werken ook zonder spanning maar dat moet je hem daarna wel moet reseten en dat is vaak alleen maar op de laadingang een spanning zetten. Er zijn echter ook BMS die als ze eenmaal zonder spanning geraken op slot gaan.

immers heeft de gemiddelde schroeftol geen communicatie met de BMS in het pack.

Mijn Metabo's en Hilti's in ieder geval wel. Het BMS geeft aan de schroeftol door of hij wel of geen stroom mag afnemen. De 0V en 18V zit namelijk gewoon direct op de cellen.

Maar goed, we gaan het zien. Hij is nu zonder spanning en de nieuwe cellen zijn onderweg.

Hopelijk cellen geschikt voor hoge ontlaadstroom?

Een wat bredere strip van 0.15mm is net zo goed als een smallere van 0.3mm...
0.15mm of 0.20mm is met elke goede batterijpuntlasser wel te doen. Beste 2 of 4 puntlassen per batterijvlak.

Belangrijkste is dat de stroom en pulsduur goed zijn. (het metaal van de strip moet versmelten in het batterijvlak, er mogen nooit gaten in vallen)

Ja, 30A per cel. De originele zijn 20A per cel dus dat zit wel goed.
De 0,15mm strip die ik heb liggen is 8mm breed.
Ik heb nog even goed de originele strip gemeten op een mooi vlak stuk die op het bms zat, deze is inderdaad 0,3mm.

Het lassen ging bij de vorige accupack 4S4P helemaal prima:

Hangt die rode draad nu aan de buitenste 2 puntjes?

Ik weet niet wat je bedoelt met buitenste 2 puntjes, maar rood linksonder, zwart rechtsboven.

Update:

13 jaar oude accu werkt weer prima met de nieuwe cellen.
Het BMS vond het geen probleem dat de spanning er af is geweest, in tegenstelling tot wat ik hier eerder las.
Ik heb gekozen om alleen de laatste 2 nikkelstrips dubbel uit te voeren daar waar de 0V en 18V op zit, daar moet namelijk echt alle stroom door.
Ik heb hem getest met een Metabo bouwföhn op accu, deze trekt véél stroom.
Niets werd noemenswaardig warm, dus prima gelopen zo voor €10.

Als je denkt dat alleen de laatste twee nikkelstrips de volle stroom dragen, begrijp je niets van serieschakeling. Simpeler gezegd: wat je nu hebt gedaan is nutteloos, want ELKE strip in je accu voert de volle stroom.

En als alles bij elkaar 10 euro gekost heeft, dan vraag ik me serieus af wat voor 'kwaliteit' cellen je gekocht hebt.

Wat betreft het BMS: dat is dan ook gokken. De ene fabrikant gebruikt een simpele variant die het toestaat de cellen te vervangen, de andere klapt meteen op slot zodra je ook maar 1 cel loshaalt.
Bij de ene kun je dat relatief simpel verhelpen, bij de ander niet.

niet te vergeten dat goedkope cellen niet tegen de piekstromen van een schroeftol kunnen. stromen van 70A komen voor, zeker als je een dikke schroef in een balk draait zonder voor te boren. heb weleens een 5S3P pack gemaakt, dan gaan die stromen over de 100A, het pack begrenst die stromen nogal voor de machine.

Simpeler gezegd: wat je nu hebt gedaan is nutteloos, want ELKE strip in je accu voert de volle stroom.

Als je goed gekeken had had je wat anders kunnen zijn. De andere cellen zitten per 4 stuk met 4 strippen aan elkaar daar zijn ook dubbele strips gebruikt dus wat TS heeft gedaan is zeker zinvol.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (11%)]

Wat een aannames weer.
Het is een 5S2P schakeling, de stromen van beide serie schakelingen gaan dus door de laatste strips die parallel zitten. Als je denkt van niet dan snap je er zelf niks van.
De cellen komen van NKON en zijn van het merk Tenpower. Misschien geen Samsung maar tot nu toe heb ik er goede ervaring mee. De cellen mogen/kunnen 30A leveren. Dus in totaal 60A... Genoeg voor een accutol.
De originele mogen/kunnen 20A leveren.

Dat negatieve gedoe hier altijd op dit forum 8)7

gaat dit pack ook plat als de cellen leeg raken? want sinds die functie op gereedschap accu's zit gaan de packs langer mee. dat diepontladen heb ik in t verleden vaak gezien. de 1e generatie 18650 packs zat met lekkages. die lekkende chemie vrat de isolatie op de pluspool aan en soms een smeltplek op de buitenkant van het pack als gevolg.