Mijn NEN1010 is zeer zwaar verouderd.
Ik denk dat mensen met geinstalleerde zonnepanelen denken dat als de netspanning langdurig uitvalt en de zon schijnt hun vriezer CV en koelkast het blijven doen.
Ik betwijfel dat, want de zonnepanelenconverter zal geen 230 volt afleveren als hij die niet ziet van het net.
Stel dat je een eenfaseaansluiting hebt, dan kun je- corrigeer me als ik ernaast zit - dat oplossen met de volgende procedure:
1. hoofdschakelaar tussen verbruiksmeter en groepenverdeling uitzetten
2. een klein noodaggregaat op benzine draaiend buiten op het balcon starten;
een op een accu draaiende 12V DC naar 230V 50 Hz converter mag ook.
3. een snoer met aan elk einde een stekker in een wandcontactdoos van je woning steken .
4. de tweede stekker van dat snoer in de draaiende aggregaat of de 12V->230V50Hz converter steken.
Wat er gebeurt als de zonnepanelen meer energie afgeven dan er verbruikt wordt: geen idee. Wie wel?
Daar zijn al meerdere topics over te vinden hier op CO.
De omvormer gaat uit als de netspanning ( synchronisatie) wegvalt.
Een generator of omvormer met accu's is geen elektriciteitsnet, die worden opgestookt door de zonnepaneel omvormers, die willen immers een hogere spanning gaan leveren en dan gaat alles weer uit door de overspanning.
nonius
set SCE to AUX.
Daar zijn al meerdere topics over te vinden hier op CO.
Zou een goed onderwerp voor in een FAQ zijn. Als ik een kwartje kreeg voor elke thread waarin dit idee wordt aangedragen, dan had ik vandaag een ijsje kunnen kopen.
Voor OP: bij deze de link naar de meest-recente discussie over dit onderwerp: https://www.circuitsonline.net/forum/view/167738
Op zondag 9 maart 2025 22:00:51 schreef Dr Blan:
Mijn NEN1010 is zeer zwaar verouderd.3. een snoer met aan elk einde een stekker in een wandcontactdoos van je woning steken .
Nog even deze:
NEN1010 en een snoer met 2 stekers... 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een generator waar de PV dan in terug gaat leveren, dat is de reden dat grootverbruikers met een noodgenerator een handmatige PV inschakeling behoren te hebben, anders stook je de generator op bij terugleveren. de PV zal proberen om de hoogste spanning te leveren, dus boven de spanning die uit de generator komt. echter valt er dan nog niks terug te leveren, immers zonder vermogen op die lijn kan er niks teruggeleverd worden. tamelijk complex om te maken. dan kun je net zo goed een thuisaccu aan de PV hangen die dat ingebouwd heeft en als ups fungeert.
PV wil ook nog eens 50Hz zien, blokgolf zoals uit een goedkope ups of 52Hz uit een goedkope generator zonder last en het werkt niet..
Op zondag 9 maart 2025 22:40:31 schreef nonius:
Magda nie dan?Is nochtans dubbel-geïsoleerd snoer, met randaarde, en alle stekkers zijn voorzien van de benodigde keurmerken, KEMA, VDE of equivalent. Dus volgens mij voldoet het aan alle veiligheidseisen!
[bijlage]
Toch raad ik deze aan Nonius, de pennen van steker 2 zijn namelijk niet dubbel geisoleerd 
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Met jouw snoer kan je geen standaard generator(WCD) koppelen met je huis(WCD).
Het blijft wel een gevaarlijk ding dat snoer met 2 stekers als je niet weet welke steker eerst en de generator draait al. 
joopv
Golden Member
Het enige wat je nodig hebt is een 2-richtings noodaggregaat. Als je er meer electriciteit in stopt dan ie zelf kan opwekken moet ie benzine aanmaken.
Als je die kan vinden is je probleem opgelost, dan kan het werken met je panelen.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
@testman & @vergeten: wees nu toch niet zo ernstig!
@ alle anderen: ik lach me te pletter! Vooral de bidirectionele generator van @joopv is een giller, neem daar maar gauw patent op!
En om dan toch eventjes ernstig te doen: de vraag is inderdaad al vaak gepasseerd, en uitvoerig besproken en beantwoord. De topicstarter schrijft weliswaar behoorlijk fraai, maar of ie ook kan lezen?
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (13%)]
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Zo'n bidirectionele generator levert wellicht een geheel ander probleem op: waar laat je al die opgewekte benzine?
Het aandtal vervoermiddelen wat daarvan gebruik maakt daalt gestaag; nieuw exportprodukt voor midden-Afrika?
Ik herinner me de -vaak komische- tekeningetjes van Dr Blan uit het midden van de vorige eeuw. Misschien deze discussie vervolgen in het moppenhoekje?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik draai in Hongarije volledig off-grid op een Bluetti AC200MAX met 900W aan panelen. Bij piekstromen springt de accu bij, bij overschot word de accu opgeladen. Voldoende vermogen voor koelkast, vriezer, verlichting enz.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op maandag 10 maart 2025 08:13:28 schreef revado:
Geweldig @Joopv
Ik wil graag de dieselversie hebben
Het is een kwestie van een "Drill, baby drill" optie op de generator 
@Roland van Leusden:
In Hongarije hebben ze toch stroom van hun oosterburen 
Het antwoord is gewoon heel simpel: een conventionele zonnepaneleninstallatie is op geen enkele veilige en voorspelbare manier te gebruiken als noodstroomvoorziening.
Je moet nieuwe omvormers en wat accu's (of zo'n omvormer met ingebouwde accu die Roland al noemde, maar die levert niet terug aan je installatie maar aan het apparaat wat je er op aansluit) daarvoor aanschaffen. Dán kan het wel.
Hoe precies, dat vraag je het best aan de fabrikant van de omvormers zoals Victron om maar een groot merk te noemen.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (13%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
maar die levert niet terug aan je installatie
Het ging om als de netspanning uitvalt, dan is terugleveren niet interessant. Zo'n Bluetti AC200MAX kost netzo veel als een redelijke generator (1200€) en die zou je met een omschakelaar kunnen aansluiten bij stroomuitval.
Ja, ok tks tip Bluetti AC200MAX
Voor de kort-door-de-bocht antwoordgevers:
Mijn gedachtegang is als volgt toe te lichten:
Ja, ik ben akkoord met de mening dat dit in het algemeen niet gaat werken omdat bijvoorbeeld de generator teveel of te lang bij belasting transients van 50 Hz afwijkt, echter stel:
a) zonnecellen geven niets af, vanwege onvoldoende lichtinstraling ‘s nachts
b) lichtnet is uitgevallen
c) ik start een aggegraat van 1 kW 50Hz 230 V
d) ik verbind het huisnet na uitschakelen hoofdschakelaar met aggregaat
e) aggregaat is dan belast met verbruiksapparaten koelkast, vriezer, CV, verlichting, max 1 kW
f) lichtinstraling zonnecellen neemt toe, in de vroege ochtend, de converter ziet 230V 50 Hz op uitgang en gaat leveren, synchroon of door de fase iets te vervroegen. Het aggregaat zal daardoor net zoveel minder leveren aan de verbruikers als de panelen beginnen te leveren.
g) Neemt de beschikbare energie van de zonnepanelen toe tot het punt dat die gelijk is aan de verbruikers, dan draait het aggregaat wel maar levert geen energie, alleen 230V 50 Hz.
h) Neemt de zonnestraling nog verder toe, dan gaat de meer geleverde energie het aggregaat in, dat dan als elektromotor functioneert met als belasting de benzinemotor, die daardoor gas terugneemt en als belasting op de elektromotor gaat functioneren
i) Neemt het vermogen van de zonnepanelen toe tot de som van de verbruikers en het van het als belasting fnngerende aggregaat met gashandle op 0, dan neemt de spanning en de frequentie toe en slaat het zonnespul uit
j) Het aggregaat neemt het met een klap weer volledig over, de zonneenergie daardoor weer en zo gaat dat dan staan trippen
edit:
Keebrev
hieronder: ja dan zit je gelijk in i en j van deze beschrijving
Kijk eens in de gebruiksaanwijzing van je omvormer hoe groot de afwijking van je 50,00 Hz mag zijn. Een belasting in- of uitschakelen zal de generator langzamer of sneller doen draaien. Als daar de omvormer niets mee kan, gaat die in de freq. error mode en schakelt af.
Voorbeeld Growatt 1000S (NL: VDE0126-1):
voorbeeld Soladin 120
Oef, Australië is wel heel losjes, als je die frequenties bereikt donderen er hier al turbines op overtoeren van het net.
Ik heb een Victron systeem zelfs daar kun je niet zomaar elk type pv omvormer aanhangen in offgrid / island modus.
Maar ik zou graag ook een Dieselmaker aggregaat erbij willen.
Australië, daar past Nederland ruim 185x in ... 
Wat dacht je van Italië: Schakelt pas uit bij 275 Vac....
[Bericht gewijzigd door keebrev op (37%)]
mvdk
Golden Member
Ik zou zeggen: probeer het. Daar zijn tenslotte de meeste kinderen van gekomen.
What can you loose?
Edit: en niet vergeten. Hou ons op de hoogte van de resultaten.
Misschien is dan een moderator bereid er een pinned topic van te maken.
[Bericht gewijzigd door mvdk op (42%)]
Op maandag 10 maart 2025 16:53:39 schreef keebrev:
Australië, daar past Nederland ruim 185x in ...
Wat dacht je van Italië: Schakelt pas uit bij 275 Vac....
Ja, dat is wellicht ook iets er over, maar als je net zo star is als (gekookte) spaghetti dan zul je wellicht wat moeten.
@mvdk,
Nope, een pinned topic is voor gebruikers hetzelfde als een gesloten topic: daar kun je niet meer in posten.