Wanneer er spanning op een installatie wordt gezet, kan er schade ontstaan bij het ontbreken van de nulleider?
Het ontbreken van de nulleider blijkt lokaal (midden oosten) Nogal een ding te zijn. In Nederland heb ik hier geen ervaring mee. Ik begrijp dat het niet werkt zonder nul, maar dat schade ontstaan kan is voor mij nieuw.
Wie kan hier iets over zeggen? TIA
benleentje
Golden Member
maar dat schadenfreude outstanding kan is voor mij nieuw.
Ik heb werkelijk geen idee wat je hier zegt en dus ook niet wat je ermee bedoelt.
EricP
mét CE
Tsja... Daar kun je niet zomaar wat over zeggen. Dat hangt af van de installatie en de gebruikers.
Als je bijvoorbeeld een 220/127V net hebt en alleen maar 220V gebruikers, dan maakt het geen moer uit (staan toch tussen de fasen, de nul wordt niet gebruikt). Idem bij een 400/230 net. 3-fase motoren hebben zelden een nul nodig. Als je mazzel hebt, de besturing ook niet.
Ik heb op een paar bootjes scheidingstrafo staan. Die staat primair in driehoek en secundair in ster. Die gebruiken vanaf het land dus geen nul (te vaak ellende voorbij zien komen wanneer die het ff niet deed...).
Bij een 230/400 huisinstallatie, 230V gebruikers, gaat dat doorgaans fout. Dat is dus de situatie in Nederland. De minst belaste fase krijgt de hoogste spanning voor z'n kiezen - doorgaans ruim meer dan 230V.
maar dat schadenfreude outstanding kan is voor mij nieuw.
Het zal wel de autoincorrect van 'schade ontstaan' zijn.
Toeternietoe
Dubbelgeďsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je bent wel karig in je beschrijving.
Als....
Je een 3 fase installatie hebt waarbij een Nul nodig is, bv bij een 3x 400/230V net, waarbij je 230Volt wilt gebruiken.
Dan kan er schade ontstaan als de Nul niet aangesloten is.
Afhankelijk hoe de belasting (verbruikers)over de 3 fasen verdeelt zijn kan de spanning op het 1 fase gedeelte (dat normaal 230V moet zijn) varieren tussen 0 en 400 Volt.
Een te lage spanning mag geen schade veroorzaken aan het apparaat, maar het apparaat zal niet (goed) werken.
En te hoge spanning kan het apparaat vernielen.
Klopt, auto incorrect 
Vorige week na werkzaamheden een installatie ingeschakeld waarvan de nul niet aangesloten bleek te zijn. Volgens de klant is zijn droger niet meer werkende sindsdien. Vandaar de vraag.
Toeternietoe
Dubbelgeďsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op maandag 10 maart 2025 21:18:27 schreef Johanyip:
Klopt, auto incorrectVorige week na werkzaamheden een installatie ingeschakeld waarvan de nul niet aangesloten bleek te zijn. Volgens de klant is zijn droger niet meer werkende sindsdien. Vandaar de vraag.
Als de droger 1 fase is (dus voor 230Volt) dan is dat heel goed mogelijk.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Met een beetje geluk alleen de besturingselektronica opgeblazen. Zekering, VDR, elco, dat soort werk.
benleentje
Golden Member
Vorige week na werkzaamheden een installatie ingeschakeld waarvan de nul niet aangesloten bleek te zijn.
Ik dacht altijd dat enkel mocht door een schakelbevoegde persoon. En dat die dat soort ding eerst moet controleren.? Juist omdat schakelen zo rampzalig kan zijn als je dat zomaar doet.
Nog een geluk dat er niet meer stuk is. De toestellen met het laagste vermogen als printers, pc's, modems en servers zijn het gevoeligst voor een brakke nul geleider.
Bij een breuk in de nulleider kan je een weglopende nul krijgen.
Stel je hebt een 3-faseinstallatie met een nul. Tussen elke fase en de nul zit een weerstand van 230Ω en de fasespanning is 230V. Door elke weerstand loopt 1A. Door de nul loopt geen stroom. De nulleider kan in deze situatie gemist worden. Nu verwijderen we één weerstand. Door elk van de twee overgebleven weerstanden loopt 1A. Door de nulleider loopt nu ook 1A. Knippen we nu de nulleider door, dan zitten de twee weerstanden in serie tussen twee fasen. Over elke weerstand staat nu 200V, nl de helft van de 400V wat tussen de drie fasen staat. Tussen de 'defecte' nul en de niet-aangesloten fase staat bijna 350V.
In deze situatie is de nul weggelopen want de spanning tussen de nul en aarde is bijna 120V. Als je op deze ongebruikte fase en nul een transistorradiootje aansluit, dan gaat die roken.
Op maandag 10 maart 2025 21:59:16 schreef benleentje:
[...]Ik dacht altijd dat enkel mocht door een schakelbevoegde persoon.
Ook in het Middenoosten waar men niet kijkt op een Alawietje meer of minder?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
zonder 0 gaat de fase waar de grootste last opzit naar benden kwa spanning, en de fase met het minste vermogen stijgt. dus de fase met boiler die instaat overleeft, maar de cv ketel gaat stuk op de andere fase.