https://www.youtube.com/watch?v=PAsMlDptjx8 getest met test.
Nu ik een andere nog zwaardere NAD T743 versterker heb aangesloten moet ik de fout zoeken bij de tweeters of filters. Of de jack van de laptop geeft het niet door?
Een vervanger kan zijn Peerless CT 62 801771 2″ Cone Tweeter - 4 ohm.
Filters, dit zijn luidsprekers met vertraging via de filters.
Repareert iemand nog zoiets oud?

Eerst meten. Hoe zit het met je oren in plaats van meten? Wat is er kapot......

het zou maar zo kunnen dat er een glaszekering in serie met de tweeter zit.

Dus: open maken en beide speakers los weerstand van meten, kun je ook meteen de zekering meten

Op woensdag 12 maart 2025 00:19:11 schreef Brightnoise:
Eerst meten. Hoe zit het met je oren in plaats van meten? Wat is er kapot......

Idd, ik heb een tijdje terug een led op een apparaat aangesloten die aangaf da de batterij laag was omdat de eigenaar de (erg luide) pieper die er in zat totaal niet hoorde. Hij wist niet eens dat die er in zat en dacht dat ik hem voor de gek hield.

Youtube voor partikulieren is maar mp3 (geluidstest). Maar 10 à 14 khz zou hoorbaar moeten zijn.
IK had al wat gegoogeld op die filter, die glaszekeringen en de condensator. Bij deze Bose zit er vertraging tussen die achterste en voorste speaker. Klooi ik niet aan, evtl wel zekering/Doormeten tweeter of de rubber randen.

Zou je niet beter een toongenerator nemen?
Dan meet je met een echt signaal en niet met een digitaal gesampled iets...

Kan ik je helpen met 1 los 'melkpak' luidsprekertje, schroefafstand 8cm kruislings?

Bose type nummer 147525. Zitten twee stuks in, maar wel iets dieper ivm magnetische afscherming.

De glazen buisjes zijn gloeilampjes, zijn deze allemaal nog goed?

Youtube voor partikulieren is maar mp3 (geluidstest). Maar 10 à 14 khz zou hoorbaar moeten zijn.

Ik hoorde hem zeker tot zo'n 16 kHz. (2 Presonus studio speakers) en ik denk tot 18kHz maar dat kan ook omgeving gepiep zijn. Maar er zijn genoeg mensen van jouw leeftijd die nog maar tot 6kHz horen. Daarom was de vraag, heb je het getest op een andere set speakers?

Is er you tube voor professionals??? Lijkt me sterk. Ik zou een functie generator gebruiken.

Dat printje zit hier niet in, een condensator, 1 glazen zekering en de andere
pool is een zeer dunne kurketrekker waarop je de stijve draad oprolt.
En veel van die witte watten. Ik heb nu 2 gewone boxen aangesloten en daar komen toch hoge tonen uit.
Meten op Ohm heb ik gedaan met alles nog aangesloten, het is denkelijk niet goed zo.
Die foto van dat printje is voor de 301 401 , 501 enz https://www.ebay.com/itm/133760865230 Is dat bij mij eruit gehaald mss?

https://www.szynalski.com/tone-generator/ is on line. Bij 9100hz stopt mijn gehoor of mijn oude luidsprekers.

Daar hoor ik 13 kHz nog via de laptop speakers.
Daarna kapt het af.

In een 401 zit geen tweeter, wel een middentoner die het hoog moet doen.

Op woensdag 12 maart 2025 23:50:16 schreef revado:
Daar hoor ik 13 kHz nog via de laptop speakers.
Daarna kapt het af.

Je kan vals spelen door het volume flink op de schroeven :-) Weinig mensen van middelbare leeftijd en hoger horen nog veel boven de 13 kHz.

Daar zit geen crossover filter in, een zekering en een condensator 50 V DC 5µF0 staat op dat ding. Mss deze vervangen.
Omdat de hogere tonen dagelijks verzwakten en gisteren bijna niks meer heb ik de speakers verwijderd.

Op donderdag 13 maart 2025 15:50:09 schreef fantomas:
Daar zit geen crossover filter in, een zekering en een condensator 50 V DC 5µF0 staat op dat ding. Mss deze vervangen.
Omdat de hogere tonen dagelijks verzwakten en gisteren bijna niks meer heb ik de speakers verwijderd.

Dan niet meer zeuren dat je geen "hoog"meer hebt ;)

Op donderdag 13 maart 2025 14:28:13 schreef RAAF12:
[...]

Je kan vals spelen door het volume flink op de schroeven :-) Weinig mensen van middelbare leeftijd en hoger horen nog veel boven de 13 kHz.

Mijn gehoor kapt het niet af, de laptop.
Ik heb eerder een "probleem"dat ik heel hoge tonen kan horen ondanks mijn leeftijd.
Dat kan soms knap lastig zijn.
De aloude philips afstandsbediening met ultrasoon voelde ik als een geluidsdruk die niet leuk was.
Ben in een hoek van de kamer gaan staan en kon feilloos aangeven wanneer mijn vader een knopje drukte.
De fluittoon van de hsp van bepaalde oude beeldbuis tv's...
Toen was ik 10 of zo.
Er zullen er wel meer zijn die dit herkennen.

Ik ook, ik hoor nog steeds vrij hoog. Een serieuze test een paar jaar terug gaf 18 kHz, nu (61 jr) hoor ik in ieder geval nog tot 16, ik hoor nog hoger maar dat valt weg tegen het achtergrond gepiep. Ik weet dat ik het +16 nog hoor omdat het geluid veranderd als ik het test signaal stop. Dat bij een normaal volume.

Veel autisten hebben dit. Ik kan ook niet filteren, daarom kan ik het niet uit de achtergrond piep isoleren.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (15%)]

Er zullen er wel meer zijn die dit herkennen.

Ja, de 15.625Hz uit die ouwe zw/w TV's was hinderlijk toen ik een jaar op 10 oud was. Eigenlijk vrij snel dat zoiets normaal werd gevonden maar het kan ook zijn dat het trommelvlies later al tekenen van verval begon te krijgen. Of het hamer-aambeeld-stijgbeugel circuit is aan het degenereren. Geen idee welk onderdeeltje verantwoordelijk is voor de Hi cut-off.

Op donderdag 13 maart 2025 18:09:52 schreef fred101:
Ik ook, ik hoor nog steeds vrij hoog. Een serieuze test een paar jaar terug gaf 18 kHz, nu (61 jr) hoor ik in ieder geval nog tot 16, ik hoor nog hoger maar dat valt weg tegen het achtergrond gepiep. Ik weet dat ik het +16 nog hoor omdat het geluid veranderd als ik het test signaal stop. Dat bij een normaal volume.

Veel autisten hebben dit. Ik kan ook niet filteren, daarom kan ik het niet uit de achtergrond piep isoleren.

Precies dat bedoel ik.
ik ben niet echt een autist (zover ik weet) maar zeer herkenbaar!

Inderdaad, als manneke van een jaar of 9 kon ik op 50m afstand horen (met het raam open) dat de Philips (K12-chassis) KTV aanstond, simpelweg aan de irritante pieptoon van 15625 Hz. Maar die tijd ligt al héél lang achter me. Achter houtzaagmachines en schaafbanken staan zonder gehoorbescherming, heeft z'n effect gehad.... Al op m'n 14e deed de natuurkundeleraar een proefje met een toongenerator, terugregelend van 20kHz naar 20Hz. Ik was de allerlaatste in de klas die de (steeds lager wordende) pieptoon hoorde, ik meen pas rond 13kHz.

Toch hoorde ik op dat YouTube-filmpje nog tot 12kHz, wat me eigenlijk verbaasde. Had het veel slechter verwacht. Maar het is zaak om wel bij het juiste volume/geluidsdruk te meten.

Ik heb eerder een "probleem"dat ik heel hoge tonen kan horen ondanks mijn leeftijd.

Dat is relatief eenvoudig te verhelpen: hoofdtelefoon dragen en de muziek lekker luid. Of kom me hier helpen met verbouwen: uitbreken met de kango en de slagboorhamer zal zeker vruchten afwerpen! Win/win-situatie! Ik gratis arbeid, u gratis spiertraining en gehoortherapie!

Geen idee welk onderdeeltje verantwoordelijk is voor de Hi cut-off.

Ik dacht dat het de zenuwhaartjes in het slakkenhuis waren, die afbraken. Maar m'n biologielessen liggen alweer ver achter me....

In een rumoerige omgeving ben ik wél vrijwel stokdoof, een gesprek wordt onmogelijk. Heeft me altijd verbaasd, maar het zij zo. Het zachte/stille windgeruis van een overvliegend zweefvliegtuig op 1500m hoor ik (in een stille omgeving), maar een gesprek met iemand die naast me staat in een rumoerige omgeving is onmogelijk. Feestjes en conferenties zijn daarom niet leuk.

In een rumoerige omgeving ben ik wél vrijwel stokdoof, een gesprek wordt onmogelijk. Heeft me altijd verbaasd, maar het zij zo. Het zachte/stille windgeruis van een overvliegend zweefvliegtuig op 1500m hoor ik (in een stille omgeving), maar een gesprek met iemand die naast me staat in een rumoerige omgeving is onmogelijk. Feestjes en conferenties zijn daarom niet leuk.

Dat is wat blijkbaar ook bij autisme hoort, en dat bedoel ik met filteren. Ik kan een geluid niet isoleren en daarom is het lastig om in een rumoerige omgeving een gesprek te voeren. Maar ik ben redelijk goed in gokken geworden op basis van de paar woorden die ik eruit kan pikken.
Tenminste als het min of meer ABN is, die Zeeuwen hier versta ik dan helemaal niet meer. Ik zei op de schietbaan laatst. dat ik hier in Zeeland altijd zo'n vakantie gevoel heb. Vanwege het strand, vroeg er toen een. Nee, zei ik, hier versta ik de bevolking ook niet :-)

Op donderdag 13 maart 2025 18:27:55 schreef nonius:

Dat is relatief eenvoudig te verhelpen: hoofdtelefoon dragen en de muziek lekker luid. Of kom me hier helpen met verbouwen: uitbreken met de kango en de slagboorhamer zal zeker vruchten afwerpen! Win/win-situatie! Ik gratis arbeid, u gratis spiertraining en gehoortherapie!

Dat heb ik gelukkig altijd wel goed gedaan, gehoorbescherming dragen.
Ik heb genoeg met boorhamers en kango's gewerkt.
Discotheken ben ik nooit in geweest als ze "draaiden" veel te veel pestherrie.
Toen ik een jaar of 16 was, rond 1980, ging iedereen daar heen, ik niet.
En als drummer heb ik altijd goede oordoppen in.
In de auto ligt, naast een set drumstokken, ook altijd een extra set oordopjes.
Vorig jaar een optreden van Focus mogen bijwonen, maar wel met dopjes in :)
Als iets mij te hard is gaan die direct in, of de gele Peltor gaat op, die ligt ook altijd in de auto.

Fred, wat jij omschrijft heet ook wel lawaaidoof, dat is lastig.
Ik ken het in een drukke omgeving, dan hoor ik alles om mij heen en is concentreren lastig.

Op donderdag 13 maart 2025 20:59:15 schreef revado:
[...]

Dat heb ik gelukkig altijd wel goed gedaan, gehoorbescherming dragen.
Ik heb genoeg met boorhamers en kango's gewerkt.
Discotheken ben ik nooit in geweest als ze "draaiden" veel te veel pestherrie.
Toen ik een jaar of 16 was, rond 1980, ging iedereen daar heen, ik niet.
En als drummer heb ik altijd goede oordoppen in.
In de auto ligt, naast een set drumstokken, ook altijd een extra set oordopjes.
Vorig jaar een optreden van Focus mogen bijwonen, maar wel met dopjes in :)
Als iets mij te hard is gaan die direct in, of de gele Peltor gaat op, die ligt ook altijd in de auto.

Fred, wat jij omschrijft heet ook wel lawaaidoof, dat is lastig.
Ik ken het in een drukke omgeving, dan hoor ik alles om mij heen en is concentreren lastig.

klinkt wel bekend ja, heb ook altijd wel oorkappen bij. hakken en boren heeft bij menig collega over de 50 voor merkbare hoorschade gezorgd, en juist die generatie doet geen oorkappen op, want dat is toch niet nodig.. toch komt het weleens voor dat je een ineens opkomende piep in 1 oor hebt die langzaam wegtrekt, ook na een best stille dag. en dat is toch een haartje in het gehoor welke afsterft..

Op donderdag 13 maart 2025 21:37:37 schreef testman:
[...]

klinkt wel bekend ja, heb ook altijd wel oorkappen bij. hakken en boren heeft bij menig collega over de 50 voor merkbare hoorschade gezorgd, en juist die generatie doet geen oorkappen op, want dat is toch niet nodig.. toch komt het weleens voor dat je een ineens opkomende piep in 1 oor hebt die langzaam wegtrekt, ook na een best stille dag. en dat is toch een haartje in het gehoor welke afsterft..

Dat laatste ken ik ook wel.
Maar zolang het maar weg gaat en niet blijft....

En dan gaan mensen zeggen dat een goede geluidsinstallatie niet meer zinvol is. Dat is niet zo, met wat minder hoog kan je nog steeds het verschil horen tussen goede en zeer goede weergave.