Compressor staat in sluiting bij het meten op de stekker pennen.
Alles gedemonteerd en ook de electro motor.
Motor stinkt niet, maar het lijkt er wel op dat er iets verbrand is?
Bij het meten mat ik het volgende:
V1-V2 185 kilo ohm
W1-W2 niets
U1-U2 niets.
W2-V1 07.9 ohm of te wel sluiting?
W2-U1 niets
U1-V1 niets
U1-W1 02.8 ohm of te wel sluiting?
Tussen U2 en V2 zit de centrifugaal schakelaar.
V1 geel
V2 grijs naar centrifugaal schakelaar
W1 rood
W2 blauw
U1 zwart
U2 naar centrifugaal schakelaar
Over W2 en U1 zit een brug en over U2 en V1 zit ook een brug.
W2-V1 met 7,9 ohm is de hulpwikkeling
U1-W1 met 2,8 ohm is de hoofdwikkeling
U2-V2 het centrifugaalcontact
V2-W2 W1 de startcondensator
U2-W1 de bedrijfscondensator
Ik zie nog geen sluiting....
Oke. Als ik de meter op doormeten zet met de piep dan piepen W2-V1 en U1-W1.
Lijkt mij zo’n lage waarde?
Maar wel goed nieuws dan. Maar waar zit hem dan het probleem is de vraag.
in de veronderstelling dat:
1) startwikkeling = rood (W1) + zwart (U1)
2) motor wikkeling = blauw (W2) + geel (V1)
3) de motor is uitgerust met een startcondensator die uitgeschakeld wordt door de centrifugaal schakelaar
4) de motor eveneens is uitgerust met een bedrijfscondensator die continu in dienst blijft
5) de 230V voeding toegevoerd wordt op de prestostaat
zal er een verbinding moeten zijn tussen de circuit breaker en de motorwikkeling. (blauwe extra verbinding).
Uiteraard mag de condensator niet verbonden worden met de circuit breaker.
(rood streepje)
Zoals ik het schema aangeleverd heb, zo zat het aangesloten. Maar dat is niet goed?
Nr 1 tm 5 klopt inderdaad.
En als ik het aansluit zoals je zegt pamwikkeling, dan zou ie moeten werken?
zit er een type plaatje op de motor?
vaak zit er een aansluitschema aan de binnenkant van het deksel?
[Bericht gewijzigd door MJN op (48%)]
In de veronderstelling dat je gemeten waarden correct gemeten zijn, namelijk
U1 - W1 = zwart - rood = 2.8 Ohm
V1 - W2 = geel - blauw = 7.9 Ohm
Ga ik er ook van uit dat U1-W1 de motor wikkeling en V1-W2 de start wikkeling is, zoals OXO ook aanhaalde
Dit is in tegenspraak met het getekende elektrische schema, want daar is
U1-W1 de startwikkeling en V1-W2 de motor wikkeling.
Het komt me voor dat iemand de aansluitdraden van de motor ook omgewisseld heeft en de verbindingen met de circuit breaker verandert heeft.
Dus om de motor werkende te krijgen
vooreerst zwart met geel onderling wisselen
en rood met blauw eveneens onderling wisselen
Dan blauwe verbinding tussen circuit breaker en U2 aanbrengen
En de verbinding circuit breaker naar W1 en condensator verwijderen.
Als de motor in de verkeerde richting draait, moet je de twee plaatjes 90° draaien.
Op de foto ziet de motor er niet verbrand uit, natuurlijk kan er nog altijd een andere fout zijn (vb aardlekfout, condensator slecht, …)
benleentje
Golden Member
Op woensdag 12 maart 2025 10:40:39 schreef TYPE ONE:
Compressor staat in sluiting bij het meten op de stekker pennen.
Een waarde van 2,8 ohms heel normaal voor een motor van dit vermogen.
Mijn vraag is meer van wat er gebeurde toen je de compressor aanzette. Wou de motor iets van gaan draaien op helemaal niet. Maar mijn eerste gok zou dan toch zijn een versleten condensator. Dan start de motor slecht en zal de zekering afslaan.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
De 185 KOhm weerstand zal een ontlaad weerstand over een condensator zijn.
Volgens mij is er al vaker geknutseld aan de aansluitingen, mogelijk ook een nieuw aansluit klemmenblokje! Meestal zit de hooftwikkeling tussen U1 EN U2 en de hulp (Start wikkeling) tussen (hier W1 en W2) meestal Z1 en W2 of ouder R1 en R2 en de centrifugaalschakelaar tussen V1 en V2.
Is de breker in pressostaatkastje niet dubbelpolig?
Het feit dat de aardlek uitklapte wil zeggen dat de motor/compressor behept is met een aardlekfout.
De vaststelling dat de motor draait, wil niet zeggen dat ook de aardlekfout verdwenen is.
Ook over de waarde van de condensatoren is er op heden geen uitsluitsel.
Waarom heb je de verbinding vanuit de circuit breaker gemaakt naar klem V1 in plaats van naar de gevraagde klem U2.
Het zal wel werken, maar besef als iemand de motor van draaizin gaat wijzigen door de plaatjes 90° te roteren, dat je een serieuze kortsluiting maakt.
[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op (34%)]
Hoe bedoel je een aardlek fout? Hetgeen wak ik moest doen om hem werkend te krijgen heb ik gedaan en hij werkt.
De compressor moet nog helemaal schoongemaakt worden, dan zal ik de aansluiting vast zetten op U2
Het is verwarrend omdat er een aansluitblokje van een drie-fase-motor is gebruikt. Kijk naar het schema in het deksel! De voeding komt op klem 1 en 5, zowel voor linksom als rechtsom, bij jou dus op u1 en w1.
Zoals je het nu aangesloten hebt gebruik je de hulp-wikkeling (3 en 4) als hoofdwikkeling en de hoofdwikkeling (1 en 5) als hulpwikkeling. Op deze manier draait de motor wel maar kan geen vermogen leveren.
voeding op 1 en 5 = hoofdwikkeling
centrifugaal schakelaar op 2 en 5
bedrijfscondensator tussen 5 en 6
aanloopcondensator tussen 2 en 6
In het begin van je verhaal vertelde je dat : "Toen ik de stekker in het stopcontact stak, klapte gelijk de aardlek eruit."
Als de aardlek uit klapt, wil dit zeggen dat er een foutstroom loopt tussen de aarding van je woning en het elektriciteitsnet.
Zonder je onnodig bang te maken wil dit zeggen dat er stroom op de motor kan staan en dat je daar dood van kan gaan.
Die foutstroom kan ontstaan doordat de isolatie van de motor slecht is, maar ook vb ik zeg maar wat, dat je per ongeluk met een van de aansluitpennen van de stekker van de machine verbinding gemaakt hebt tussen een aansluitbus van het stopcontact en de aarding in het stopcontact.
Er is een verbinding geweest want anders was de aardlek niet uitgesprongen.
(is het een zuiver aardlekschakelaar of in het een combinatie aardlek/beveiligingsautomaat ?)
Wat de verbinding heeft veroorzaakt, dat zou je nog moeten uitzoeken.
Best gebruik je hiervoor een megger of isolatie meter en meet je tussen de wikkeling en de behuizing van de motor.
Maar daarover vind je hier op circuits online voldoende informatie over om dat zelf op te lossen.
succes ermee
Laten we even helemaal opnieuw beginnen:
Een maat van mij had deze compressor gekregen van zijn broer en zijn broer weer van zijn werk. Mijn maat was al tot de conclusie gekomen dat 'de zekering eruit klapt' bij het insteken van de stekker, dus dat ligt niet aan mijn elektra systeem. Bij mij is dat dus niet de groep zelf die eruit klapte, maar de automaat die de groepen beveiligd.
Uiteraard had ik alle windingpunten gemeten met de buitenzijde van de motor, maar mat ik (gelukkig) niets. Wat zou ik dan nog kunnen meten om daarachter te komen? Een Megger heb ik niet en ik ken ook niemand waar ik dat zou kunnen lenen.
Aangezien de motor niet werkte, is het wel zo dat er iemand mee bezig is geweest, ook omdat MIJN het over het aansluitblokje heeft, ziet er ook wel erg nieuw uit voor een compressor van 1981.
Ik zal de aansluitingen omgooien.
Bij het aansluiten op het stopcontact maakt de motor wel een klap, dat zal zijn omdat ie op de hulp wikkeling loopt?
Zoals OXO het getekend heeft, gaat het ook werken en
dan is het conform met het aansluitschema in het klemmenkastje.
Maak je geen zorgen, zowel in OXO als in mijn voorstel "draait de motor op zijn hoofdwikkeling" en niet op de hulpwikkeling.
er wel voor zorgen dat
W2 = blauw
V1 = geel
U1 = zwart
W1 = rood
Gaat niet goed. Heb alles aangesloten zoals in het nieuwe schema. Al ben ik niet zeker van welke condensator waar moet. Die heb ik gelaten zoals ze zaten aangezien ik de waarde niet weet van die grote die aan de zijkant zit. Er staat wel iets van tekst op, maar niet wat ik nodig heb.
Aardlek klapte er nu uit en de motor stinkt nu wel 
Met 250/290V kan dat enkel de startcondensator zijn.
Een motor stinkt niet van 2 sec hummen... is het geen stinkende condensator?
Dan zit alles toch wel goed.
Nee het kwam echt uit de motor, tussen de aansluitingen vandaan.
Zal morgen alles nog eens een keer checken.
Dan lijkt het erop dat de oorzaak waarom deze compressor uit dienst genomen is boven water komt... helaas
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
De fout zat er waarschijnlijk al, maar werd verdoezelt doordat er altijd 1 of 2 capacitive weerstanden in serie stonden met de hoofdwikkeling zolang de foute aansluiting er in zit! Hoor je de centrifugaalschakelaar ook klikken als deze de 100uF startcondensator moet afschakelen? Als ie niet afschakelt krijg je problemen in de motor!
Motor weer geopend en euvel gevonden; wat blijkt is dat de 2 grijze en de gele draad verteerd zijn, dus maakte contact met de behuizing, althans de gele, later kwam ik erachter dat de grijze beide ook verteerd zijn. De blauwe, rode en zwarte niet gek genoeg, maar gelukkig.
Het bijkomende probleem is dat een wikkeldraad is doorgesmolten, die naar de gele draad gaat en dat is vlakbij de aansluiting van de gele draad. Een nieuwe aansluiting daar maken zou een optie zijn, maar ik heb daar niet de spullen voor, de lak bijvoorbeeld en hittebestendige kous.
Ik kan de 2 wikkeldraden wel klemmen met een stukje kabel verbinder en dan krimpen. Wat betreft de grijze en gele draden hetzelfde en verlengen met silicone draad en de krimp verbinders voorzien van een krimpkous.
Kan krimpkous tegen de warmte van de motor denken jullie?
Tevens als het de temperatuur kan verdragen ook de overige draden voorzien van krimpkous voor de zekerheid.