Bapaktus
Special Member
Ik ben bezig met een schemaatje waarin ik twee printen met bandkabels wil verbinden.
Ik gebruik hiervoor de 6 pins (2x3) IDC male sockets die ik op de print soldeer.
De bandkabeltjes heb ik al klaar.
Maar ik kan in de Kicad bibliotheek géén schema symbolen vinden.
Iemand een idee of moet ik deze symbolen zelf maken?
ruud
Zoek in de symbol library eens op Conn_02x03 of gewoon 02x03 er zal dan wel een generiek bovenkomen dat je kan gebruiken
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ben effe gaan kijken en er is een inconsistentie in de benaming tussen de symbolen en de footprints. er staat geen 0 voor de 2 bij de footprints.
Op woensdag 12 maart 2025 12:40:42 schreef Arco:
2x3 pinheader kun je ook gebruiken...
Pinheader is ook weer een footprint. Heb zo te zien geen symbool met de naam pinheader in de standaard library.
Bapaktus
Special Member
Met jullie opmerkingen ben ik gaan zoeken.
Gestart met 02X03
Gevonden
Generic Conn_02x03_Top_Bottem
Daarna gezocht naar bijbehorende Footprint
Gevonden
Connector_IDC:IDC-Header_2x03_P2.54mm_vertical.
iedereen bedankt.
ruud
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik zou een ander schema symbool kiezen, waarschijnlijk de odd-even variant.
Nu is het (schema) symbool niet gelijk aan de werkelijke layout op het board. Mateloos onhandig voor gebruik met IDC connectoren.
De pinout van de footprint heeft trouwens de correcte (standaard) pin nummering.
Je kunt aardig het schip in gaan als je dat anders tekent.
PS Bij een female connector is het ook opletten wat die pinout is gespiegeld als je bijvoorbeeld boards op elkaar stacked. Altijd goed checken.
Connector pinouts zijn top nummer 1 in PCB blunders. (Vooral D-connectoren)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik ben geen kampioen in het zoeken,
maar deze vond ik erg vlotjes:
Value Conn_02x03_Counter_Clockwise 1 0 Center Center 0 0 1.27 mm Horizontal 1.27 mm 5.715 mm Default Font rgba(0, 0, 0, 0.000) 1
Footprint Connector_PinHeader_2.54mm:PinHeader_2x03_P2.54mm_Vertical 0 0 Center Center 0 0 1.27 mm Horizontal 0 mm 0 mm Default Font rgba(0, 0, 0, 0.000) 1Bapaktus
Special Member
Op woensdag 12 maart 2025 19:05:53 schreef henri62:
Ik zou een ander schema symbool kiezen, waarschijnlijk de odd-even variant.Nu is het (schema) symbool niet gelijk aan de werkelijke layout op het board. Mateloos onhandig voor gebruik met IDC connectoren.
De pinout van de footprint heeft trouwens de correcte (standaard) pin nummering.
Ja, daar heb ik ook aan gedacht. Maar in dit geval maakt het niet uit.
Het gaat er alleen maar om, een aantal 6-draden verbinding te maken tussen twee printjes.
I.p.v 6 losse draden een paar gemaakte bandkabels te gebruiken.
Voor het mooie zou ik ook het schema symbool kunnen wijzigen.
Dus de nummering conform de socket nummering.
ruud
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Je hoeft niks aan te passen (ergens in libraries), alleen een ander schema symbool pakken en de nu gekozen footprint er op te "mappen".
Dat is de manier hoe ook allerlei andere IC's en transistoren van verschillende layouts voorzien zijn.
Bijvoorbeeld 1 torretje in het schema (voor een NPN) en daar onder een TO92 of een SOT23 footprint hangen etc etc.