Beste leden, op korte termijn heb ik een voedingsbron nodig om een oude telefoontoestelbel te laten rinkelen (eenmalig voor een toneelstukje). Al diverse schema's gezien. Dat gaat me heel veel tijd kosten om het op tijd klaar te hebben. Geprobeerd om een frequentieregelaar te lenen, wat niet gelukt is. Het onderwerp komt zo veel voor, maar nog nergens gelezen dat iemand het zelf opgewekt heeft met motor-dynamo. 25Hz./ca.50V. Nergens kan ik een 25Hz. dynamo vinden. Iemand tips hoe dit te fixen op een of andere manier?

Goedkope toongenerator of oscillator met transistoren. Beide op internet te vinden. En dan een opamp met transistor versterker, zoek daarvoor op opamp boost.

Ik zou een klein audioversterkertje nemen en voeden met een 25Hz sinusgeneratortje. Vervolgens het signaal uit de audioversterker omhoog transformeren naar ca. 100V om de bel te laten rinkelen. (bijv. met een 100V lijntrafootje?)

Ik heb ooit een rinkelgenerator gebouwd, voor een kleine zelfbouw telefooncentrale. Zal straks het schema opduikelen en hier posten.

[Edit: blijkbaar heb ik meerdere versies gebouwd; de eerste (o.b.v. IRF3710) was ik om één of andere reden niet tevreden over; vergeten waarom, maar er was iets met héél grote spikes op de uitgang en een zwakke rinkel. Meende wel dat het enigszins werkte. De tweede versie is de definitieve variant zoals hij in m'n zelfbouw centrale zit. NB, ik ben geen electronicus van opleiding; er zullen ongetwijfeld veel betere en elegantere schakelingen bestaan, als u rondzoekt.)

De 25Hz-spanning was een noodzaak voor een mooie 'rinkel' bij m'n Heemaf type 1955 telefoon; op 50Hz klonk het abominabel. De 'centrale' zelf was eenvoudig, met 3 relais, maar de rinkel-generator heeft me de meeste hoofdbrekens gekost. Het ongemarkeerde IC is trouwens een NE556.]

kan ook wel met een 24V -> 230V trafo. Ingangsspanning mag dan niet hoger zijn dan 12Vac omdat de frequentie 25Hz ipv 50Hz is.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (98%)]

ik zou zeggen, neem een oude telefooncentrale van marktplaats met nog een vast toestel en bel het toestel op het toneel gewoon op..

Op donderdag 13 maart 2025 22:09:14 schreef testman:
ik zou zeggen, neem een oude telefooncentrale van marktplaats met nog een vast toestel en bel het toestel op het toneel gewoon op..

Dan is de belspanning vaak 50Hz volgens mij.
Dat werkt natuurlijk, maar 25Hz is mooier.

Netspanning kun je met een D-flipflop in twee delen. Dan heb een 25Hz blok. met een filter en versterker er achter kun je dat weer versinussen en geschikt maken voor een telefoon. Die het denk ook wel doet op 50Hz. Zou ik eerst proberen. Anders bestaat er ook nog iets als een NE555 of en XR2206 ofzo. Daar kun je ook wel een 25 Hz toonding van maken.

Op 50 Hz werkt die bel ook prima, alleen rinkelt hij minder "mooi".
De oude mechanische telefooncentrales maakten de 25 Hz met een relais wat op 25 hz trilde, of hadden inderdaad een motor / dynamo generator, die "signaalmachine" genoemd werd.

Je kan eens proberen een diode in een aansluiting plaatsen, dan komt er maar een halve sinus op de bel.

Die bel werkt normaal op 60 volt wisselspanning maar op een lagere spanning doet ie het ook wel.

Een kleine telefooncentrale kopen kan, maar die hebben vaak ook gewoon 50 Hz belspanning.

Waar woon je? Misschien kan iemand je wat lenen...

Gebruik een oude veldtelefoon. Kan je aan hendeltje draaien om de andere te laten rinkelen.

Met een (oud) fritzbox dsl modem kan je ook van de ene poort naar de andere bellen.
En die hebben ook een 25 hz belsignaal volgens mij.

[Jerome]Gebruik een oude veldtelefoon. Kan je aan hendeltje draaien om de andere te laten rinkelen.

Da's inderdaad nog de snelste en simpelste oplossing voor OP, denk ik.

Bij Baco in Ijmuiden heb ik ca. 10 jaar geleden een veldtelefoon gekocht voor 10 euro. Weet niet of die ze nog steeds heeft (net even op de site gekeken maar niets gevonden).

Misschien dat de lokale BB (Bescherming Burgerbevolking) nog een voorraadje veldtelefoons heeft (met slinger) waar u er ééntje van mag lenen?

Veldtelefoon, dank voor de tip!!!
Iemand in huis die oud-groen verzameld :) , hoop het morgen uit te proberen.

Op donderdag 13 maart 2025 22:48:58 schreef Dirk Inductie:
Veldtelefoon, dank voor de tip!!!
Iemand in huis die oud-groen verzameld :) , hoop het morgen uit te proberen. Kan het zo zijn dat die spanning veel hoger is?

Nee hoor, lijnspanning 6 volt ( batterij) en iets van 60-70 volt wisselspanning als je aan de kruk draait.
En de snelheid van draaien is het belritme :)
De batterij is niet nodig als je er alleen de bel mee wil laten klinken.

Op donderdag 13 maart 2025 22:29:32 schreef revado:
Je kan eens proberen een diode in een aansluiting plaatsen, dan komt er maar een halve sinus op de bel.

Je kan er Fourier op los laten. Dan zie je dat de grondgolf 50Hz is en dat er een DC-component bijgekomen is.

Op donderdag 13 maart 2025 23:18:29 schreef ohm pi:
[...]Je kan er Fourier op los laten. Dan zie je dat de grondgolf 50Hz is en dat er een DC-component bijgekomen is.

Er zit een condensator ( van 1 uF) in serie met die bel dus die dc doet niets.

Op donderdag 13 maart 2025 23:24:17 schreef revado:
[...]

Er zit een condensator ( van 1 uF) in serie met die bel dus die dc doet niets.

Ja,maar die 50Hz is dan nog steeds 50Hz en geen 25.

Deze: https://www.baco-army-goods.nl/bouwpakketten/audio-versterker-module-m…

Met deze: https://www.baco-army-goods.nl/functiegenerator-bouwsetje.html

En dan een beltransformator of 100v audiotransformator er achter is een goed begin.

Rinkelen doet een t65 ook op 24v bij 50hz. Maar zoals gezegd rinkelt het 'anders'.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (14%)]

Als het voor een toneelstuk is, is het dan niet eenvoudiger om gewoon via de geluidsinstallatie het geluid van zo'n oude telefoon bel af te spelen i.p.v. de telefoon echt te laten rinkelen?

Het wordt ook vaak gedaan met een extra DC voeding van 48v. Die schakel je 25x per seconde aan/uit in serie met de lijnspanning.
(dus de spanning wordt dan 48v...96v...48v...96v... enz)

Is dan wel blokgolfspanning, maar dat maakt voor de bel niets uit...

Op vrijdag 14 maart 2025 07:25:30 schreef New Beetle:
[...]Ja,maar die 50Hz is dan nog steeds 50Hz en geen 25.

Mechanisch is die bel waarschijnlijk al in resonantie op ca. 25Hz, en als de bel met de condensator electrisch ook op 25 Hz in resonantie is heb je dus helemaal geen last meer van de 50Hz component. oops, iets te snel gedacht.
Blijft nog steeds 50Hz...
ff meten (zelfinductie) en rekenen...

Met een simpele audioversterker en een nettrafo van een paar VA die je omgekeerd aansluit (laagspanningskant dus aan de versterker) en de telefoon aan de hoogspanningskant werkt het prima. 25 Hz uitsturen via de geluidskaart van een computer en zie daar uw prachtige rinkel ;) (ja, zelf zo uitgeprobeerd toen ik met hetzelfde idee zat om op een school een T65 in ieder geval te laten rinkelen)

ja, zo zou ik het ook doen.
25hz met generator of gewoon een audio file.
versterker eraan (zal wel aanwezig zijn bij een toneelstuk)
en een transfo eraan om de boel omhoog te krikken voor de bel.

of als het smerig mag, een 25hz blokgolfgenerator met een 555 timer ofzo en eindtrap eraan die de transfo bruut schakelt op blokgolf. zal je in het belgeluid niet horen dat het blokgolf is

die 50hz met diode snapte ik ook niet waarom dat 25Hz zou worden, zelf met een condensator in serie om de DC component weg te halen, blijf je op 50Hz zitten, alleen halve amplitude.
wel leuk gevonden, Vptp halveren met diode en condensator :-)

[Bericht gewijzigd door fcapri op (26%)]

Schakelen van voedingsspanning zoals ik zei is echt het simpelst...

Kan wel, maar ik zie niet in hoe je met een tempo van 25Hz een voeding van 48V omschakel naar 24V en vv