Ik zag laatst een printplaatje met "handgewikkelde" wire-wrapping. Vroeger met een bijbaantje in de 06-centrales van Ericsson deed ik dat kunstje met een electrisch tooltje. Maar er zijn dus blijkbaar ook van die "handmatige pennen", wist ik niet.

Nu zie ik dat die wrap-tools (die pennen) bij electronicazaken zoals Mouser en Farnell aardig aan de prijs zijn.
Op Amazon.nl zijn ze weer "verdacht" goedkoop (chinees spul waarschijnlijk).
En TME verkoopt een enkel exemplaar (Solder peak) voor onder de 20 euro. Bij Reichelt vind ik geen exemplaar (Drahtwicklung gezocht ondermeer).

Iemand ervaring met de goedkopere versies ? Is het weggegooid geld of prima te doen?

Groeten, Rik

ik heb nog gewerkt met een naald in een eetstokje als wrapping tool, ik zou niet zo'n probleem hebben met china meuk hier.

ik heb zo,n ding al meer dan 50 jaar, gebruik het zelden

Zo'n wire wraptool is in essentie niet meer dan een ronde staaf met twee gaatjes in de kop. De draad gaat in het ene gat, het andere gat gaat over de stift waar je de draad omheen wikkelt.
Als je een beetje recht kan boren, dan maak je dat zelf.

de ene kant is om te wrappen, de andere kant om los te maken.
Als je een digitale schakeling gewrapt hebt, ben je blij als je klaar bent..ik heb er nachten nachtmerries van gehad.. :z

Vroeger hebben wij een serie telefooncentrales gehad waar de aansluitblokken ook die wirewrap pennen had.
Bij installatie eerst netjes met de handtool gedaan, een elektrische ( of zelfs ol perslucht) had ik niet.
Maar bij een wijziging toch wel gedoe.
Toen "uitgevonden" dat die pennen prima soldeerbaar zijn :)

In de jaren 1980 heb ik heel veel deze tools gebruikt. Op het uiteinde zie je hier mooi de kleine gleuf. Binnen-in is er een kleine opening waar de draad kan ingebracht worden. Deze hier op de foto is enkelzijde maar er bestond ook een dubbele met in het midden een snijgleuf om de draad te ontbloten.

https://live.staticflickr.com/65535/54398603423_2ba7521fe1_o.jpgwirewrap-tool by Frans, on Flickr

Tegenwoordig zou ik dit systeem niet meer aanbevelen omdat de nodige IC voetjes veel te duur geworden zijn. In 2010 en later gebruikte ik de wire-wrap draad nog heel veel om mijn boardjes te maken zoals te zien in onderstaande foto.

https://live.staticflickr.com/1188/5161335513_5319e5345f_c.jpgBottom view high-speed driver print 0961 by Frans, on Flickr

Met mijn FPGA boards gebruik ik nu enkel nog breadboards maar wel die van zeer goede kwaliteit. Ze hebben 6 gaatjes per rij. Die low-cost breadboards zijn echt rot slecht.

Frans.

Als het goed is, ligt er in het depot van het CO-beursteam een complete set met elektrisch Wirewraptool van VERO metdiverse bits, handmatige unwrap tool, een draadstripper en nog wat. Enige 'probleempje' is dat de voeding een Britse stekker heeft. Je zou daarvoor een WCD in Engeland kunnen aanschaffen, of de stekker vervangen door een (evt. Belgische) randaardestekker.
Ik heb de set ooit voor € 25,- op de beurs in Rosmalen gekocht. Er zit een (ongebruikte) NiCad accu in. Nieuwe accu gekocht Bij TME, maar nooit meer gebruikt en nog niet geladen.
Ik weet niet meer of het om een 2,4 of een 3,6V accu gaat. In het laatste geval kun je die tzt vervangen door een 18650 LiPo.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (11%)]

Op donderdag 20 maart 2025 12:40:48 schreef Tidak Ada:
Je zou daarvoor een WCD in Engeland kunnen aanschaffen

Voor zover ik weet was het vroeger in Nederland zo dat je verschillende netstekker systemen had en je zelf je stekker maar moest kopen en aan het apparaat zetten. Dat is gelukkig al heel lang (meer dan een halve eeuw?) niet meer zo: De fabrikant kan standaard de juiste stekker aangieten.

In Engeland is die overgang dacht ik pas VEEL recenter. Zeker na de jaren tachtig: Kortom, ik verwacht dat je die Britse strekker met een schroevendraaier kan verwijderen en er een Europese op zetten.

De UK had aanvankelijk stekkers met ronde pennen. Die zijn allang vervangen door stekkers met rechthoekige pennen. Voor zover ik weet gebruiken ze die nog steeds; zéker geen schuko stekkers. De Britten zijn 'getrouwd' met stekkers waarin een zekering zit, vandaar. De meterkasten zullen daar trouwens wel op zijn gebaseerd.

Ik heb hier nog een stapel apparaatsnoeren liggen met zo'n stekker. Die kreeg je vaak er bij als je computer peripherals kocht (misschien zelfs nog steeds?).

Genoemde stekker van die WW-tool is overigens aangelast, dus afknippen en een schuko stekker bij de Gamma halen.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (11%)]