Ik heb 15 halogeenlampen (werken op 400Vac) die ik in driehoek op een softstarter heb gezet ivm de enorme inrush-current.
De softstarter is de Siemens 3RW4027
Er zit 15kW aan halogeenlampen op.
De soft-start-tijd is 5 seconden.
Ik heb al 2 defecte softstarters gehad bij dezelfde klant.
Er zit GEEN mainsfilter voor de softstarter.
Siemens kon destijds geen filters leveren, en wat ik kon krijgen was gigantisch groot van omvang, iig te groot om kwijt te kunnen in mijn kast..
Iemand ervaring in het gebruik van softstarters zonder filter?
EMC-technisch niet fijn, maar kan dit ook defecte softstarters opleveren?
Graag feedback.
veel dingen bij siemens moet je zoiezo al een maat groter pakken dan ze voor geschikt zijn.
daarnaast trekt een halogeenlamp volgens mij nog een grotere startstroom dan een motor
ik denk dat het weinig met filters te maken heeft, maar dat je het ding gewoon overbelast
ik HEB de softstarter een maatje groter genomen.
Er is goede marge op de lijnstromen vergeleken met de spec.
Ik heb er OOK de optionele ventilator bijgekocht zelfs.
Extra opmerking:
in een geval was er ook een voeding defect die van 400Vac 24Vdc maakt. Vermogen 90W, merk Phoenix Contact.
De schade in de softstarter was dat een van de TRIAC in sluiting lag (of het bypass-relais zat erop vastgelast, dat weet ik niet zeker).
De CONTROL van de softstarter werkte nog, en de ledjes brandde ook nog.
Bij het aktiveren c=van de softstrter via de anloge lijn ging de rode FAILURE led branden. Die ziet waarschijnlijk dat een TRIAC in sluiting ligt denk ik.
[Bericht gewijzigd door hobby-ist op (38%)]
3RW4027 softstart maar 2 fase, de middelste is DOL.
Halogeen heeft ten opzichte van een motor een hele korte hele hoge startstroom. Wij hebben hier 2000watt halogeen pitten die zijn koud onder de 1 ohm. Hier zit voor elke lamp een softstart module 1 fase waarvan mij het merk/type even niet te binnen schieten wil.
Op zich zou dat niet uit moeten maken. In het geval van een motor zou ik daar zelfs meer problemen mee verwachten vanwege de capaciteit van de spoelen naar aarde. Dat ze maar op 2 fasen starten heb ik altijd best gierig gevonden trouwens. Zo duur zijn die triacs nu ook weer niet, maar die Siemens soft-starters wel. Ik kwam laatst een "ware" driefase soft-starter tegen van F&F, een goedkoop Pools merk (SF-110 t/m SF-550). Ik heb die wel willen testen maar vond er nooit het juiste project voor.
Ik verwacht dat er hier een grote inductie in de toevoerlijn zit, maar dat is lastig in te schatten. Misschien zit het ding op sommige momenten als enige gebruiker op de transformator, en dan kunnen de lelijke schakelflanken van een triac rare dingen doen. Op basis van piekstromen is een triac helemaal niet zo kwetsbaar en ik kan me niet echt voorstellen dat dit een probleem is dat door stroom komt.
Ik zou dit benaderen als een VFD en fouten zoeken op basis van de criteria die ze daar hanteren. Je kunt een paar MOV spanningsbeveiligingen installeren. Als het probleem daarmee weg is of ze stuk gaan weet je dat je naar pieken in de spanning moet zoeken. Resonantie in lange aansluitdraden is een bekend probleem.
Op woensdag 19 maart 2025 19:54:03 schreef hobby-ist:
De schade in de softstarter was dat een van de TRIAC in sluiting lag (of het bypass-relais zat erop vastgelast, dat weet ik niet zeker).
Dat is best een groot verschil en ik stel voor dat je dit kritische gegeven even op orde krijgt voor we er verder over speculeren. Dit zou natuurlijk ook de DOL poot kunnen zijn die Peter112 noemt, en dan is het probleem misschien totaal anders.
PS Die soft-starters zijn wel ontworpen met een inductief gedrag aan de uitgang als uitgangspunt. Inductiemotoren hebben altijd een klein aandeel inductief karakter dat lampen niet hebben. Het zou me niets verbazen als het al een stuk beter gaat met een paar spoeltjes van ordegrootte 100µH aan de uitgang. Triacs schakelen dan van wat mooier.