Ik heb een inductiekookplaat HG07975 van Silvercrest
Deze heeft kortsluiting gehad
Ik heb de brugcel en IGBT vervangen
Eveneens Q6 en zener ZD3
Nu krijg ik helaas geen trigger spanning op de igbt driver U4
Dit is een N531
Op pin3 staat wel voeding van 17V
Pin2 komt rechtstreeks van pin1 PPG van U1 een HT45F0057
Hier staat op pin9 wel een variërende blok spanning ca 550Hz
De bediening met led lijkt normaal te zijn
Een geschikte pan met water staat boven inductiespoel

Heeft iemand een idee

Sja. Deze kookplaatjes zijn geen toppers. Ik weet haast zeker dat de Driver defect is.. Bij de Action lagen deze plaatjes voor 25 Euro laatst. Zin om te herstellen of meer voor de wetenschap?

Zit dit standaard zo??

Meer om te leren
Maar is het dan niet zo dat ik op de input van de driver een blok signaal kan zien van ca 30 kHz
Ik meet pin2 naar pin1 ca 500 Ω
Als ik de driver eruit haal zou ik dan wel signaal krijgen

Op zondag 23 maart 2025 14:03:56 schreef ZeHa:
Pin2 komt rechtstreeks van pin1 PPG van U1 een HT45F0057
Hier staat op pin9 wel een variërende blok spanning ca 550Hz

Dat is gek, want dat is de analoge voedingsspanning:

Het is niet gek dat hij dan niet werkt. De 550Hz zou weleens de update frequentie van het display kunnen zijn, dus misschien is er hier wat aan de hand.

PS Als een IGBT stuk gaat kan het best weleens gebeurd zijn dat er even wat gelijkgerichte netspanning richting de processor is gegaan. Fouten als deze zijn vaak wel vrij destructief, maar de ene keer dat dit niet zo is kan je uren verbranden in het najagen van een opgeblazen uitgang van een IC. Bereid je er op voor dat je het misschien niet vindt en je moet opgeven.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (30%)]

@kruimel
Oops foutje moet pin11 zijn

Bedoel je dat je uit pin 5 vd N531 niets krijgt? Of ook de 550Hz?
Het kan de probe frequentie zijn. Is het een zeer fijne puls op 550Hz?

Op zondag 23 maart 2025 20:11:41 schreef EricN:
Bedoel je dat je uit pin 5 vd N531 niets krijgt? Of ook de 550Hz?
Het kan de probe frequentie zijn. Is het een zeer fijne puls op 550Hz?

De N531 heeft uiteraard 4 pinnen is een to94
En ja uit de output komt helemaal niks
Mijn vraag was kan ik als de driver verwijderd is een blok spanning meten
Indien niet is dan het IC U1 opgeblazen en einde oefening
De blokgolf was 50% pwm met tussen pozen van geen spanning

Dus je tekening klopt niet en de pinnummers die je geeft kloppen niet? Geen wonder dat het ding niet gerepareerd raakt... Weten we wel zeker dat het een kookplaat is? :?

Ah. Nu begrijp ik de vraag denk ik. Pin 9 is een random pin en niet die naar de N531 pin 2 gaat.

De dode uitgang kan meerdere oorzaken hebben:
1. Ofwel is de uitgang stuk. IC hardware defect.
2. Ofwel in de impedantie van pin 2 vd N531 te laag (dat probeerde je met de 500ohm vermelding te insinueren?)
3. Ofwel is er een voorwaarde niet voldaan zodat de software de uitgang disabled. Bv de zone overhit. Iets wat hier niet is maar het is slechts ter verduidelijking. Welke niet voldane voorwaarde er actief is is moeilijk te achterhalen. Edit: wel realistisch: ntc meting buiten bereik. Netsynchonisatie mank, uitgang feedback mank, stroommeting terugkoppeling buiten bereik. Bij dure platen gaat dit allemaal een eigen foutcode genereren. Bij deze meuk niet.
4. Ofwel is de software door de EMP corrupt.

De ingang pin2 losleggen is een testmogelijkheid. Enkel om punt 2. te testen . Punten 1. en 4. zijn fataal. Voor punt 3 moet je over een grondige kennis vd werking beschikken.

@Kruimel: irrelevant. We weten zo goed als niets over de exacte werking dus welke pin naar waar gaat heeft geen belang.

Dit heb is van @ohm pi gekregen. Qua lering best interessant: https://fccid.io/ZBNC18-13/Schematics/Schematics-2660989

Op zondag 23 maart 2025 21:18:53 schreef EricN:
@Kruimel: irrelevant. We weten zo goed als niets over de exacte werking dus welke pin naar waar gaat heeft geen belang.

Als je het probleem reduceert naar een soort werkt/werkt niet dichotomie maakt het inderdaad geen steek uit dat de nummering die je noemt niet klopt, maar wat voor feedback verwacht je dan nog? :? Kapot=pech.

Dit heb is van @ohm pi gekregen. Qua lering best interessant: https://fccid.io/ZBNC18-13/Schematics/Schematics-2660989

Wat is dat voor een schema? IGBT2?

Niet foutloos zo te zien. LOL!

Edit. Ik had het destijds blijkbaar wel gespot.

[Bericht gewijzigd door EricN op (46%)]

Aks IGBT , zener en de Q6 stuk is, gegarandeerd (nogmaals) dat de driver ook stuk is...

Op maandag 24 maart 2025 19:14:50 schreef smd:
Aks IGBT , zener en de Q6 stuk is, gegarandeerd (nogmaals) dat de driver ook stuk is...

@SMD
Je had het helemaal bij het rechte eind, driver is stuk
Als ik nu maar zeker wist dat vervanging van driver het weer gaat werken zou ik het zeker doen
Los nemen van pin2 driver laat geen bloksignaal zien tenzij het lager is dan 5mV dat kan ik niet meer zien op de scoop
Pin 2 van de driver laat in diode meting een normale NPN ingang zien (0,7V)
Het display gedraagt zich zoals een werkend inductiekookplaat zou moeten doen vandaar de gedachte dat ik hem weer aan het werken zou krijgen
Dus zal punt 3 of punt 1 van @EricN wel aan de orde zijn
Dus vermoedelijk einde oefening
Ik wil toch nog iedereen bedanken voor de hulp
Mvg Harrie

Een low-side IGBT-drivertje is toch zo in elkaar geprutst met een paar standaard transistortjes? Bij een zelfbouw 1kW induction-heater die ik ooit gebouwd heb (niet om te koken) heb ik gewoon zelf een drivertje gebouwd.

Enfin, als het alleen maar de driver is zou ik me er niet door uit het veld laten slaan in elk geval. Paar transistortjes (BC547/557) zwevend aan elkaar solderen en uitproberen (of desnoods op 2 cm² gaatjesprint, als u het zwevend niet aandurft). 5 minuten werk en u weet het of dat het probleem was....

Een volledig voorbeeld staat zelfs ook in het schema van Ohm-pi, waar ze ook geen dedicated IGBT-driver gebruiken maar gewoon een paar huis-tuin-en-keuken transistors.

Niet dat deze inductiekookplaat alle tijd en energie waard is (daar waren we het al lang over eens :) ), maar nu u er toch zoveel moeite in hebt gestoken zou ikzelf me door deze kleinigheid in elk geval niet tegen laten houden.

Drivertje gebouwd
Helaas
De sluiting blijft
Voorzichtige conclusie de MCU chip is (ook) stuk

Dan is het wel klaar... meestal met deze Chinaaah sjit.