Bij het Tomado warmtekussen THP0402G blijven de LED's van de controller SS19 konstant knipperen.
Dit is normaal een teken dat het kussen oververhit is.
Maar het blijft knipperen, ook als het kussen afgekoeld is.
Er zijn geen beschadigde componenten te ontdekken (zie foto's).
Welk komponent kan de oorzaak zijn dat de oververhittingsbeveiliging aanspreekt?
Het zou de sensor kunnen zijn die meegewikkeld is in de verwarming die zit op de twee 'H' draden. Maar ook die gele condensator zou zijn capaciteit kwijt kunnen zijn. Het 'Senseo syndroom'. Zoals eigenlijk altijd bij reparatievragen is er geen 1 antwoord. Je zal zelf aan de slag moeten met een meetapparaat.
Met een capaciteitsmeter, tijdens het gebruik neemt de capaciteit vaak af waardoor de voedingspanning van het IC gaat zakken. Maar je kan ook de voedingspanning van het IC zelf eerst meten.
Beste RAAF12,
Jouw tip over de sensor om de verwarmingsdraad was juist.
Er zat een onderbreking in de draad.
Deze ingekort en nu werkt het weer perfect.
Bedankt.
Groet, Jos
Zat er een breuk in de verwarmingsdraad of in de sensor(draad)? Ik zie op plaatje 1 inderdaad rechtsbovenin H+ en H- met daarin een grijze en een zwarte draad. Dit de sensor op de pcb, om de twee dragen in het snoer, of in het warmtematje zelf?
Wanneer een tijdje niet gebruikt is gaat het display en mat gewoon aan op stand 1 en 90 minuten, soms gaat display dan weer uit. En kun je daarna aan zetten met alle lampjes flikkerend aan. Nu hangt hij al twee minuten op 1/90 min, dus weer werkend. Maar als ik hem op til heb je kans dat ie op tilt slaat.
Het is (zover ik weet) een sensordraad die meegewikkeld zit met de volle lengte van de verwarmingsdraad in het kussen. Het moet ook vocht rond de verwarmingsdraad kunnen detecteren.
Ik vermoed dat JosSch alle vier de draden heeft ingekort, dat er een breuk in of net buiten de witte draadontlasting is geweest.
Is de sensordraad absoluut nodig voor het functioneren van bedieningskastje/het circuit? Anders is door knippen eenvoudigste remedie.
Wat zijn de sensordraden p-/p+ of h-/h+?
[Bericht gewijzigd door Draadjeslos op (14%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zondag 20 september 2026 19:56:33 schreef Draadjeslos:
Is de sensordraad absoluut nodig voor het functioneren van bedieningskastje/het circuit?
Als je brand en elektrocutie wilt voorkomen: ja... 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zondag 20 september 2026 20:03:21 schreef Draadjeslos:
Gaat ie anders altijd op standje 6 of hoger, of wat? Is het alleen in geval van...
Is om bij beschadigen van de warmtekabel de boel uit te schakelen. Anders krijg je een 'electrisch bed' (ipv electrische stoel...
)
Even de h draden bij printje afgeknipt, maar dan heb je gewoon hetzelfde. Blauw Bruin zijn de binnenkomende kleuren van de stekker, dus ik nam aan dat p deus de stroom draden zijn.
Zo'n warmtekussen bestaat bij de gratie dat ze beveiligd kunnen worden. Anders werden ze echt niet geproduceerd.
Wees nou niet bereid om voor die € 25 levens in gevaar te brengen, dus probeer die beveiliging zeker niet te omzeilen.
Ik zou zeggen kort alle vier draden opnieuw in, werkt het dan werkt het, zo niet naar het afval.
Op zondag 20 september 2026 19:56:33 schreef Draadjeslos:
Is de sensordraad absoluut nodig voor het functioneren van bedieningskastje/het circuit? Anders is door knippen eenvoudigste remedie.
Dan zitten er minstens twee Draadjeslos . . .
Je stelt me zomaar gerust
maar gebruik dan liever niet het woord 'remedie'.
[Bericht gewijzigd door erikdenhouter op (46%)]
Ik vroeg of dat zou werken, of dat de feedback aanwezig moet zijn wil het printje blijven werken, of dat er een veiligheidschipje op zit die het dan zeker op slot gooit. Ik weet dus niet of dat het geval is, want na doorknippen flikkeren alle lichtjes op. Er stond dan ook 'als' en een ?
Maar hij gaat niet meer op zwart.
Of er nou een feedback uitschakelt of niet hij werkt dus niet. Dus ook niet gevaarlijk!
Ah, andere kussentje trek ik even de stekker uit het kussentje en gelijk bediening flikkeren. Dus er moet een loop zijn. Het oude kussentje op de bediening van het andere kussentje (back-up net uit de doos) aangesloten en alles werkt zoals het moet. Dus zit niet in die connector of kussentje zelf, maar in het vieraderig snoer.
Dat kan je doormeten met een Ohmmeter en dat zal bij een 230V deken rond de 500Ω zijn op de verwarmingsdraad gemeten. Ik heb geen Tomado dus het kan wat verschillen. Een kussen is kleiner en dan zal de weerstand hoger zijn. Als de draad oneindig meet is er ergens een onderbreking en grote kans dat het bij het begin is. Daar is de draad kwetsbaar.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (21%)]