Goedenavond.
Ik heb hier een dompelpomp van een buurman.
Hij noemt mij handige Harry die het vast wel kan maken, en het enige wat daarvan klopt is mijn naam.
Wat ik tot nu toe heb uitgevonden is dat de buurman de pomp vaak uitleent aan diverse mensen, en helaas dan krijg je wel eens iets in niet originele staat terug.
In het verleden is door een "deskundig" gebruiker de kabel de drijvende vlotter net boven de doorgang naar het pomphuis doorgeknipt.
Deed mij vermoeden dat hier het euvel al mee zou zijn verklaard.
Echter buurman gaf aan dat de pomp nadien nog meerdere keren met succes is ingezet, en er onlangs na ongeveer 2 minuten draaien mee is gestopt.
Dus uit elkaar dat ding.
Wat trof ik verder aan.
De kabels vanaf de vlotter zijn inwendig ook doorgeknipt en niet meer verbonden aan andere kabels.
Mijn oog viel als eerste op de condensator die nog net niet lijkt te zijn geëxplodeerd.

Op de condensator vond ik de volgende gegevens,

Een zoektocht op het net leerde mij dat deze te verkrijgen is in verschillende uitvoeringen, met of zonder draad.
Mocht ik overgaan tot een poging om te repareren, kies ik voor een uitvoering met draad.
De huidige condensator heeft twee witte draden, alle nieuwe die ik op het net voorbij zie komen hebben een bruine en een blauwe draad.
De huidige draden zitten in het pomphuis aangesloten op een rode en een groene draad.

Motor gaat wel draaien nadat ik deze een beetje op weg help,
Vraag is nu welke draadkleur op welke draadkleur aangesloten moet worden.
Andere vraag is de kabel verbinders, zijn deze herbruikbaar of moeten die worden vernieuwd?
Die condensator lijkt wel wat bol, nieuwe aanloop c bestellen en nieuwe eenmalige perslasdoppen gebruiken. e oude zijn niet herbruikbaar.
Kleur draden is bij deze nieuwe condensator niet van belang.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Die verschillende kleuren is handig bij het uitleggen: Doe de blauwe hier en de bruine daar. Dat is makkelijker dan "kies een witte draad sluit die hier aan en doe de andere witte daar".
Je moet een bedrijfscondensator hebben en geen startcondensator.
De bedrijfscondensator is geschikt voor een hogere spanning, vaak 400 volt.
Allen bedankt voor de uitleg.
Verschil tussen een startcondensator en een bedrijfscondensator was me niet bekend, ik ging er vanuit dat die dezelfde werking hadden.
Anyway, een stukje opgeschoten, nu nieuwe condensator kopen en pomp repareren.
Hartelijk dank.
Nieuwe condensator gekocht.
Kom nog wel een dingetje tegen.
De perslasdoppen zijn maar moeilijk te vinden.
Inmiddels fysiek 2 ijzerwarenshops en een automaterialenzaak bezocht voor deze dingen, maar daar niet verkrijgbaar.
Inmiddels uitgevonden dat ze ook closed end connector worden genoemd.
Verkrijgbaarheid daarvan in kleine aantallen is beperkt.
Enige wat ik kon vinden was bij een online automaterialenzaak.
Dat bedenkend, vraag ik me af of die wel geschikt zijn voor hoge voltages.
Tevens zijn de verzendkosten dan bijna 5 keer de aanschafprijs van de doppen.
Is het een optie om de las te solderen en te voorzien van waterdichte krimpkous?
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op dinsdag 25 maart 2025 16:00:13 schreef Hunebedbouwer:
Lasdoppen met hendeltjes kan ook
Wago 222 of Wago 221 en dergelijke (ik weet niet of er meer merken zijn). Daar mag ook soepel/flexibel/meeraderig draad in.
https://www.wago.com/nl/verbindingstechniek/installatieklemmen-ontdekk…
Inderdaad wago's nemen, dat heeft ook mijn voorkeur.
Solderen en dik krimpkous kan ook wel , maar er is een risico dat het tin wat in de soepele aders trekt zorgt dat de draad daar breekt door het trillen.
benleentje
Golden Member
Ik zou het ook gewoon solderen en voor kabelbreuk ben ik niet zo bang, en dat kan je dan ook weer repareren maar dan ben je toch wel heel wat jaren verder.
Voor tegen kabelbreuk help het wel om alles goed vast te zetten dan trilt alles gelijk en krijg je geen breuk.
Wago 222 heb ik nog liggen, kan daar dus mee uit de voeten.
Had even mijn bedenkingen qua vocht, maar als ik alles weer goed en degelijk monteer moet er in theorie geen vocht bpven ik de kamer van de bekabeling komen.
benleentje
Golden Member
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 24 maart 2025 21:51:54 schreef Hakar:
Verschil tussen een startcondensator en een bedrijfscondensator was me niet bekend, ik ging er vanuit dat die dezelfde werking hadden.
De werking IS ook hetzelfde. Het verschil zit hem daarin dat die dingen duur zijn.
Dus als je bijvoorbeeld een ondermaatse (*) condensator neemt die zeg een levensduur heeft van 100 uur, dat ding na 3 sec afschakelt, dan kan je de motor 1200 * 100 = 120 duizend keer starten. Dan zou dat 82 jaar meegaan als je de motor 4x per dag wil starten. Dat is acceptabel: Dan kan je de goedkopere condensator gebruiken.
Maar dan moet je dus wel investeren in een circuit wat de condensator direct na het starten afschakelt. Voor een reparatie heeft het eigenlijk geen zin om uit te zoeken of het kan met een startcondensator. Ik zou aanraden altijd een bedrijfscondensator te kopen. Enerzijds heeft ie bewezen kapot te kunnen. Anderzijds het verschil in kosten valt teniet t.o.v. de verzendkosten om er 1 te laten leveren.
(*) eigenlijk slechts geschikt voor iets lagere spanning dan wat ie in werkelijkheid krijgt.
benleentje
Golden Member
HEt verschil is enkel de werkspanning. Een bedrijfscondensator staat continu onder spanning en moet dan ook de volle spanning aankunnen en moet daarom minimaal 450V zijn.
Een startcondensator doet zijn werk maar heel kort en mag daarom een condensator van een lagere spanning zijn. En dat maakt ze ook een heel stuk goedkoper.
Ik was nog niet aan het kopen toegekomen.
Had er wel eentje op het oog, namelijk deze https://www.allekabels.nl/condensator/7121/1315881/condensator.html
Ding is echter zo goedkoop dat ik me afvraag of ik daar goed aan doe.
Schijnt wel 400V te kunnen hebben.
benleentje
Golden Member
Die is 450V dus prima.
ALs ik zoek op startcondensator 8uf dan vind ik condensatoren van rond de 4,- dus zo heel duur zijn ze niet. OP ali zelfs 0,88. Dus die van alle kabels is dan wel 1 van de betere zou ik denken.
Maar 8uF is ook maar een kleintje wat dat betreft als groter worden zijn wel duurder.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (17%)]
Gerust gesteld, voldoende info verzameld, en condensator besteld.
Gisteren bij Ome A nog assortiment met closed end connectors gevonden inclusief tang om ze te knijpen.
Pa zei lang geleden geld heb ie niks an, spullen moet je hebben.
In dat kader de dopjes en tang in één pakketje voor een goeie € 7,-- besteld.
Ga er vanuit dat die er volgende week zijn, dan weer netjes afmaken.
Vanmiddag de bovengenoemde afdek dopjes ofwel de closed end connectors van Ome A met tang ontvangen.
Pompje even open, draadjes netjes afgewerkt, pompje weer monteren.
Pompje in een emmer met water uit de regenton, stekker in contact, en emmer binnen halve minuut zo goed als leeg.
Ikke happy, buurman happy.
Mensen bedankt voor de support.
Dank dat je dat even laat weten, dat is voor ons ook leuk om te lezen.
Weer een succesvolle reparatie 
Zeer graag gedaan, ik weet uit ervaring dat het vaker niet dan wel gebeurt.
Zelf vind ik het ook leuk wanneer iemand met mijn tips en trics vooruit komt en het laat weten wanneer het gelukt is.