Al-ko Robolinho 500e robotmaaier maait niet meer

Onze Al-Ko Robolinho 500e robotmaaier maait niet meer. De messen zijn volledig vrij, de bevestigingsschijf kan je vlot met de hand draaien, je voelt geen weerstand.

De robot rijdt rond maar de motor voor het maaien start niet. Op het display verschijnt 'maaibedrijf, datum, laadpercentage,...). Duw je op de 'Home' knop, dan keert hij terug naar zijn basisstation.

Ondertussen heb ik de batterij vervangen en fabrieksinstellingen teruggezet, maar probleem blijft. Hij start niet met maaien. Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Heeft u al in de service-manual gekeken? https://www.frjonesandson.co.uk/wp-content/uploads/2021/06/media.nlid5…

Ik zou eerst de simpelste dingen uitproberen: de stekker van de motor op het mainboard (rood omcirkeld) een paar keertjes eruit trekken en opnieuw inpluggen. Mogelijk een slecht contact, oxidatie, o.i.d.; of mogelijk inwendig ergens een afgebroken draadje? Neem aan dat de maaier veel hobbelt en schokt, waar de bedrading onder te lijden heeft met mogelijk (inwendig) afgebroken aders tot gevolg.

Misschien ook de printplaat controleren op slechte soldeerverbindingen (koude lassen) bij connector #3.

Voor de rest heb ik weinig kennis van robotmaaiers, ik maai nog op de ouderwetsche wijze met een benzinemaaier. Mogelijk dat er mensen zijn die zelf een dergelijke robotmaaier hebben die betere reparatietips hebben.

[Edit: Net eventjes de handleiding https://www.usermanuals.au/al-ko/robolinho-500/manual?p=30 erbij gepakt en daar staat dat de accu leeg is wanneer de motor niet draait.

Aangezien u er een nieuwe (en vermoedelijk, goede) accu in heeft gezet zal dit dan vermoedelijk het probleem wel niet zijn. Of de messen zouden bot kunnen zijn (geen idee hoe de machine dit zelf detecteert; hogere stroomopname door de motor, waarna de controller verder gebruik blokkeert? Ik zou verwachten dat een fabrieksreset dit dan weer herstelt. Maar voor de zekerheid dus ook controleren of de messen nog scherp genoeg zijn.

Oh ja, probeer ook alle andere stekkertjes op het mainboard eventjes te re-seaten (uittrekken en opnieuw inpluggen), om een slecht contact in één van de andere connectors, sensors, etc. uit te sluiten; baat het niet dan schaadt het niet. ]