KiCad bevalt me erg, en ik denk dat ik er al behoorlijk mee uit de voeten kan.

Dit zou ik nog graag bijleren: in de (by default witte) opdruk aan de componentenkant zou ik tekst willen kunnen toevoegen, dingen als "plus", "min", "gnd", "in", "out".

Doe ik dat in een aparte "layer", "user" of zo, of is het op een of andere manier toe te voegen in een van de bestaande layers?

Gewoon als silkscreen, of in koper als je dat wilt.

Inderdaad, Je kunt zelf een layer kiezen.

Niet alle layers worden gebruikt tijdens print-produktie. De user layer gebruik ik bijv om afmetingen vast te leggen in documentatie en web-plaatjes.

Als je het op de print wilt laten afdrukken dan kun je best een silkscreen layer kiezen.

Witte opdruk aan de componenten kant is standaard
F.Silkscreen
Onderzijde is :
B.Silkscreen

Zelf heb ik het gebruikt bij een 64pin DIN connector en dan is 0.6mm/0.15mm (het kleinste wat JLCPCB kan) nog werkbaar.
Meestal neem ik 0.8mm/0.15mm maar dat is maar net wat je wil natuurlijk

De text op het silkscreen zetten is het meest gebruikelijk. Het silkscreen wordt bij de meeste printboeren standaard afgedrukt. Maar andere layers zijn ook mogelijk. Bij sommige printboeren kun je opgeven welke layers wel of niet moeten worden afgedrukt.

Soms zijn er plaatsen op je print waar je juist helemaal niets hebben wilt dat je koper kan afschermen. Alleen een enkele blote koper laag dus. Dat kun je dus hebben bij printen waar hoge frequenties door de koper sporen moeten gaan. De impedantie van je sporen verandert namelijk een beetje als je er iets op aan brengt. Dat heb je bijvoorbeeld bij ingangs versterkers en mixers die op 10, 24, 60 GHz en meer werken. Je vind dit bijvoorbeeld in radar toepassingen.

In bij je ontwerp begeleidende briefje met specificaties van je print kun je bij veel boeren gewoon opgeven hoe je je print hebben wilt. Echter uiteraard wel tegen een meerprijs.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (12%)]