Ik kwam net dit tegen.

En ik ken deze richting zoeker antenne's wel, maar ik heb ze niet meer gezien op schepen sinds iig eind jaren 70.

Deze kotters hebben ze dus wel nog. Als iemand weet waarom ze deze nog hebben, graag reactie.

Als jullie ook nog rare antennes hebben of op rare plekken... Post ze.
Leek me eens een leuk topic.

Misschien zijn het spionnenschepen.. ;)

Waarschijnlijk E-LORAN, lange golf en net zo nauwkeurig als GPS.
Alleen zonder de eventueel in te bakken fout...

Mogelijk heeft het te maken met de eerste dag van het 2e kwartaal ;)

Dat zijn geen antennes maar hijsogen om die boten in het dok te takelen.

Hi,

Teon ik nog op de scheepsbouw werkte, dit was begin 1970 en dan op de Mamoettankers die in Amsterdam Noord werden gebouwd,
zag ik deze antennes ook en die waren gekoppeld aan pijl ontvangers.

Die pijlontvangers waren uitgerust met een buizen eindtrap die een motor aanstuurde die de richting wijzer aanstuurde.
Als ik het goed onthouden heb waren de buizen hiervoor toen EL81.
Iets van Radio Holland of Marconi, maar het mer is erg wazig in mijn hoofd, bijna 50 jaar geleden. :-)

Groet,
Bram

Dat soort peilontvangers met een draaiende loop was 9 van de 10 keer van de firma Plath,Telefunken of Debeg.Het kon ook gebruikt worden om een ( S.O.S seinend) schip in nood uit te peilen maar dat was nog in het CW (morse) tijdperk.

Op dinsdag 1 april 2025 11:10:19 schreef Hubie:
Dat soort peilontvangers met een draaiende loop was 9 van de 10 keer van de firma Plath,Telefunken of Debeg.Het kon ook gebruikt worden om een schip in nood uit te peilen.

Lijkt me sterk, want de boten liggen allemaal bij elkaar en dragen allemaal de naam 'KAH YANG[nummer]' (Thailand?). 1e Dag 2e kwartaal, lijkt me ook sterk, want om dat zo te shoppen kost wel errugh veel tijd, zelfs met AI

Het vrachtschip op de foto heeft nog laadbomen (het schip kan zichzelf laden en lossen ,heeft geen kraan op de kade nodig) dus ik denk dat het een foto van voor 1970 is....iig lang voor het container-tijdperk.

[Bericht gewijzigd door Hubie op (37%)]

Zonder te dollen: deze foto heb ik vandaag gemaakt in Port Louis, Mauritius, vanaf een schip van mijn werkgever. De foto is dus van VANDAAG!

Grappig, dergelijke antennes heb ik ook al een tijd niet meer gezien. Ze zaten al op de onderzeeboten van onze Oosterburen in de tijd dat er, eh, 'een conflict was tussen de toenmalige Nederlandse regering en de toenmalige Duitse regering'.

Foto hieronder van een U-boot type VII-c, waarop al een dergelijke antenne pronkte:

Ze bestaan dus al een tijdje....

Overigens, dergelijke loopantennes hebben een hele diepe nul, wat ze voor uitpeilen erg geschikt maakt. Heb zelf ooit ook een kleine (onafgestemde) loop gemaakt en de nauwkeurigheid is verbazingwekkend, over een zeer groot frequentiebereik, van middengolf tot UHF (zo heb ik vastgesteld dat de TV-zender van Goes inderdaad in de richting van Goes staat.... :) Het is simpele technologie die gewoon héél goed functioneert.

Op dinsdag 1 april 2025 11:32:38 schreef Hubie:
Het vrachtschip op de foto heeft nog laadbomen (het schip kan zichzelf laden en lossen ,heeft geen kraan op de kade nodig) dus ik denk dat het een foto van voor 1970 is....iig lang voor het container-tijdperk.

Schepen met laadbomen varen nu ook nog wel rond, maar dat zijn wel oudere schepen en niet zoveel meer. Denk dat je ze meer nog ziet in Zuid-Amerika/Caribisch gebied, Afrika en Azië dan hier. Nieuwere schepen (niet elk droge lading schip is een containerschip) worden gebouwd met kranen ipv laadbomen, en ook containerschepen kunnen eigen kranen hebben. Maar containerschepen met eigen kranen zijn meestal wat kleiner en ouder.

Die "laadbomen" zijn gewoon 4 dekkranen.

Die amntenne(s) staan/(t) ook niet op dat grote schip, maar op al die kleine bootjes.

Toch vreemd dat de rederij van die vissersscheepjes zo'n Thaise naam heeft. Kan volgens Translate ook Maleis zijn....

Mauritius,het dode dodo eiland.Vernoemd naar Prins Maurits.

Op dinsdag 1 april 2025 12:26:22 schreef High met Henk:
Die "laadbomen" zijn gewoon 4 dekkranen.

Idd,na inzoomen zie ik een cabine.
TA schreef:Die amntenne(s) staan/(t) ook niet op dat grote schip, maar op al die kleine bootjes.
:) Ja dat weet ik,ik haalde dat vrachtschip alleen erbij voor het tijdsbeeld.Oud schip,oude foto dacht ik,maar ook dat klopt dus niet...

[Bericht gewijzigd door Hubie op (39%)]