Ik ben bediende in een privédomein en denk mee na over het elektriciteitsnetwerk, wat ook privé is.

Aangezien de beste stuurlui aan wal staan, geen technische kennis hebben willen ze de installatie van zonnepanelen verbieden of op zijn minst beperken.

Ze willen dat je niet levert omdat het netwerk hierop niet voorzien is.
Het netwerk heeft 3 HSP transformatoren. Van daaruit lopen kabels door het domein van 95mm² naar de straatkasten, waarin de tellers en veiligheden zitten.

Graag uw mening.

Het klopt wel dat zonnepanelen soms meer leveren dan er ter plaatse verbruikt wordt. En die energie moet ergens naar toe. Dan loop je het risico dat de spanning oploopt. Normaal schakelt de omvormer dan uit bij 252 VAC maar dat is al aan de hoge kant.

Veel omvormers hebben ook 'export limitering'. Dan kun je instellen dat de omvormer terug regelt als er een overschot dreigt. Dan hoef je niet meer bang te zijn voor een overschot.

Zolang je er niet teveel legt zou ik niet weten waarom dit niet zou kunnen. In ieder geval nooit meer vermogen opstellen dan dat een trafo verwerkt krijgt.

Oh en even met netbeheer/leverancier babbelen hoe die er over denkt als je gaat injecteren.

Dus verbieden is wat kort door de bocht, beperken is wellicht geen slecht plan.
Al helemaal als de eigenaren straks bij jou komen klagen omdat hun omvormers van het net vallen omdat de spanning te hoog oploopt.

[Bericht gewijzigd door Sine op (30%)]

Sta alleen van die plug-in balkon-pv-setjes toe. Max 800W, eventueel in combinatie met een plug-in thuisbatterij van 800W. Dan hou je (bijna) iedereen tevreden.

Wat voor trafo's staan er in de middenspanning cabines? 630ers? Kleiner?
Met meerdere 200kVA trafo's zul je niet gauw problemen krijgen. Zoals ik het hier regelmatig lees, komen problemen voor bij grotere trafo's en langere LS kabels. Zoals dat tegenwoordig in nieuwbouw wijken steeds meer het geval is.

Ik ken inmiddels al meerdere klanten met een injecteringsverbod

Dan mag je inderdaad opwekken tot je 0 afneemt van de meter

Op dinsdag 1 april 2025 16:42:30 schreef DK:
Ik ken inmiddels al meerdere klanten met een injecteringsverbod

Dan mag je inderdaad opwekken tot je 0 afneemt van de meter

die ken ik ook al meerdere, sommige met een best vermogen aan PV op het dak ook. je mag per saldo 0 op de meter terugleveren idd. het blijft raar want op de ene plek mag het terugleveren nog wel en elders helemaal niet. er komt dan een set stroomtrafo's op de voeding en daarmee word de omvormer dan geremd.

Ik vind het niet direct terug, maar uit het hoofd zijn er 3 transfos van ongeveer 300KVA. 3 x 11300V ---> 3 x 230V + N

Is het echt een distributie van 3x230, m.a.w. 230V~ tussen de fasen, en iets van een 135V~ van elke fase naar de neuter? Dat soort aansluitingen zijn er blijkbaar nog in Belgie, maar ze worden afgebouwd. Ik zie een risico dat er stevige investeringen gebeuren die waardeloos worden op het moment van omschakeling. Heeft het distributiebedrijf in kwestie een planning gepubliceerd?

er zijn omvormers die de stroom beperken tot het lokale verbruik. die hebben dan CT spoelen in de fazes zitten.

Nee, 3 x 230V is 400V tussen de fasen. Die oude netwerken zijn zo goed als verdwenen. Het netwerk is in 1964 aangelegd, dus niet zo heel oud.
Overigens hebben die oude netwerken geen neuter, dus geen 135V.

[Bericht gewijzigd door Evarist op (19%)]

[Evarist] Ik vind het niet direct terug, maar uit het hoofd zijn er 3 transfos van ongeveer 300KVA. 3 x 11300V ---> 3 x 230V + N

[Evarist] Nee, 3 x 230V is 400V tussen de fasen. Die oude netwerken zijn zo goed als verdwenen.

Dan is het dus 3x400V + N; dat is de gangbare benaming.

Zie ook https://www.energids.be/nl/vraag-antwoord/wat-wordt-bedoeld-met-een-ee…

Eigenlijk stel ik de vraag omdat het Huishoudelijk Reglement moet updaten. Daar staat dat zonnepanelen verboden zijn, maar er zijn er velen die zich daar niet aan houden, en bovendien verplicht de bouwtoelating het plaatsen van zonnepanelen.
Wat schrijf ik dan?

Daar staat dat zonnepanelen verboden zijn, maar er zijn er velen die zich daar niet aan houden, en bovendien verplicht de bouwtoelating het plaatsen van zonnepanelen.

Dan lijkt me hier geen sprake van een technisch probleem maar een juridische- of bestuurskwestie voor de eigenaar. Dus eerst dat echelon *die* zaak laten oplossen, en aan de hand van de beslissing die daar genomen is, het technisch uitvoeren? Dus óf de installatie geschikt maken voor de (verplichte) PV-panelen, óf degenen die reeds PV-panelen hebben verplichten deze te verwijderen wegens 'in overtreding'. Dat laatste gaat wel een tikkeltje lastiger worden, na een periode van gedoogbeleid, maar ook dat is weer een bestuursprobleem, niet een technisch....

Als een externe overheid - de uitreiker van de bouwvergunning - het plaatsen van panelen verplicht, dan kan men het niet in een eigen reglement verbieden. Ik ben geen jurist, maar in het onwaarschijnlijke geval van een rechtszaak zal zo'n maatregel volgens mij nietig verklaard worden.

Eens gaan pratren met de plaatselijke stroomdistributeur?

Op woensdag 2 april 2025 00:25:11 schreef Evarist:
Die oude netwerken zijn zo goed als verdwenen.

Dat hangt van de plek af. In Nederland wel. In Belgie nog niet.

Ik heb niet onthouden waar jij precies zit, maar dat het "niet Nederland" is, weet ik wel. (Op z'n minst in de vorm van een hint omdat er heuvels in het spel zijn). (Andere hint: Je noemt het een "domein". Dat is een letterlijke vertaling van "domaine" in het Frans).

Even over de originele vraag:

Technisch moet terugleveren tot jullie normale "max af te nemen vermogen" gewoon kunnen. Met dien verstande dat er een kleine correctie op moet omdat "iedereen gaat thee zetten in de pauze van de voetbalwedstrijd" gewoon kan, terwijl dat vermogen aan opgewekte energie mogelijk te veel is om dat uren achtereen te doen.

Maar het kan zijn dat er al "te veel" wordt teruggeleverd net buiten jullie domein. Tja, dan willen ze jullie teruglevering dus niet hebben.

Wat ik zou propageren is dat de omvormers in staat moeten zijn om te regelen, en dat dit aangestuurd kan worden vanaf een centrale plek op het domein.

Fout

[Bericht gewijzigd door Evarist op (100%)]

Op woensdag 2 april 2025 12:40:36 schreef nonius:
[...]

Dan lijkt me hier geen sprake van een technisch probleem maar een juridische- of bestuurskwestie voor de eigenaar.

Toch wel technisch. Mijn bevindingen moeten vertaald worden in regels, maar dat is achteraf. Het bestuur bepaalt het Reglement, maar in de praktijk stel ik dat op eventueel met behulp van een jurist.

Op woensdag 2 april 2025 13:06:49 schreef Paulinha_B:
Als een externe overheid - de uitreiker van de bouwvergunning - het plaatsen van panelen verplicht, dan kan men het niet in een eigen reglement verbieden. Ik ben geen jurist, maar in het onwaarschijnlijke geval van een rechtszaak zal zo'n maatregel volgens mij nietig verklaard worden.

Eens gaan praten met de plaatselijke stroomdistributeur?

Ikzelf ben voorstander van zonnepanelen, maar het moet doenbaar zijn, en reglementair in orde.

Tot hiertoe wordt er niets teruggeleverd aan de Hoogspanningszijde. Het gaat over 6 installaties versus 195 woningen.

Op woensdag 2 april 2025 13:32:06 schreef rew:
[...]Dat hangt van de plek af. In Nederland wel. In Belgie nog niet.

Ik heb niet onthouden waar jij precies zit, maar dat het "niet Nederland" is, weet ik wel. (Op z'n minst in de vorm van een hint omdat er heuvels in het spel zijn). (Andere hint: Je noemt het een "domein". Dat is een letterlijke vertaling van "domaine" in het Frans).

Even over de originele vraag:

Technisch moet terugleveren tot jullie normale "max af te nemen vermogen" gewoon kunnen. Met dien verstande dat er een kleine correctie op moet omdat "iedereen gaat thee zetten in de pauze van de voetbalwedstrijd" gewoon kan, terwijl dat vermogen aan opgewekte energie mogelijk te veel is om dat uren achtereen te doen.

Maar het kan zijn dat er al "te veel" wordt teruggeleverd net buiten jullie domein. Tja, dan willen ze jullie teruglevering dus niet hebben.

Wat ik zou propageren is dat de omvormers in staat moeten zijn om te regelen, en dat dit aangestuurd kan worden vanaf een centrale plek op het domein.

Ik zit in de Ardennen, bij Couvin. In het vlakke land is alles 4 x 400V, maar in sommige afgelegen dorpjes zonder industrie vind je nog 3 x 230V. Pech voor wie een machine koopt (bv. boomzaag) die draait op voor de kosten van een transfo.

We kunnen in het reglement bv. schrijven dat terugleveren moet kunnen uitgeschakeld worden. Wat denken jullie?
En hoe zou je dat doen vanaf een centrale plek?

Het is ook even de vraag op welke manier de kosten van aanleg en onderhoud van het private netwerk worden doorbelast aan de eindgebruikers. Als er geen eigen opwek is, dan kun je de kosten van het net bijvoorbeeld doorberekenen via de KWh prijs.

Bij het plaatsen van zonnepanelen loopt de bijdrage aan de kosten van het net dan terug. Bij percelen die per saldo gaan terug leveren, krijg je dan de situatie dat ze helemaal niet meer bijdragen aan de kosten van het netbeheer.

Ook vraag ik me af tegen de complicaties waar je tegen aan loopt met de verrekening van terug geleverde stroom van zonnepanelen die elders op het domein wordt verbruikt. Als het domein op momenten in zijn geheel gaat terug leveren en je kunt niet een op een salderen met afgenomen stroom, wordt het helemaal ingewikkeld. Er gaan dan zondermeer tariefverschillen spelen.

Dit is dan nog los van eventuele fiscale aspecten. In NL zou het ingewikkeld worden met de energiebelasting en de btw in ieder geval.

Kortom complex vraagstuk, niet alleen technisch maar ook financieel en juridisch.

Op woensdag 2 april 2025 14:41:52 schreef Tinus22:
Het is ook even de vraag op welke manier de kosten van aanleg en onderhoud van het private netwerk worden doorbelast aan de eindgebruikers. Als er geen eigen opwek is, dan kun je de kosten van het net bijvoorbeeld doorberekenen via de KWh prijs.

Het is verboden in België om winst te maken in een privaatnetwerk. Dus leveringsprijs = verkoopprijs.
De kosten van onderhoud worden in de algemene kosten opgenomen en zijn inbegrepen in de jaarlijkse lasten.

Ik ga maar even aannemen dat bij de oorspronkelijke aanleg van het private kabelnetwerk uitgegaan is van een bepaalde hoeveelheid afname per aansluiting. Waren er vóórdat de eerste verbruikers zonnepanelen installeerden spanningsklachten/overbelasting van de trafo's? Zo nee, dan reken je uit wat het gemiddelde verbruik was per aansluiting, en dat word dan het vermogen wat per aansluiting op het dak mag worden gelegd. Dus niet het hele dak vol gaan leggen, maar een beperkte hoeveelheid. De genoemde balkonpaneeltjes bijvoorbeeld.

Hoe ziet het netwerk aan MS zijde eruit? Ringvormig, en kWh meting per trafo? Of één inkooppunt, en vandaaruit ster of ringvormig? Is handig om te weten voor als er geïnvesteerd moet worden. Kies eerder voor één of meer trafo's extra, dan de bestaande vervangen door groter vermogen.

Er werd uitgegaan van het aantal chalets dat er kon gebouwd worden. Slechts de helft is bebouwd, voor de lege percelen geldt een mogelijkheid tot bouwen. Er waren geen klachten.
Er zijn 3 cabines met transfo, die elk ongeveer een derde van het domein voeden.
Er is 1 inkooppunt. Via ondergrondse leiding gaat de HSP naar de andere 2 cabines.

Waar ik me zorgen over maak: neem bv half mei, weekdag. Er is bijna geen volk in het domein. Iedere eigenaar met zonnepanelen levert stroom terwijl er nagenoeg geen verbruik is.
In mijn huis bv. is er 30W van 4G router en wifirouter. Soms slaat de koelkast even aan: 60W. Als ik zonnepanelen had, zou ik nu misschien 3KW produceren.

Dat is te veel.

Vandaar dat ik het over beperken had, zorg dat je opgestelde zonnevermogen niet boven je trafo vermogen uit komt.

Dus max 2kWpiek per chalet of iets in die richting. ( dat zijn tegenwoordig vier a vijf panelen)
En bijvoorbeeld verplicht oost-west zodat je het vermogen over de dag kunt verdelen.

Ik zuig maar wat uit mijn duim, maar dat zouden dingen kunnen zijn om over na te denken. Als je teveel teruglevering hebt gaat ook je netspanning omhoog, en bij 250-253V donderen dan de omvormers van het net.

Maar het probleem is dat bij de aanleg mogelijk rekening is gehouden met een gelijktijdigheid van de bewoners die niet 100% is.

Dus als je "max 5kW per chalet" en "max 80% bezetting" van 100 chalets hebt dan heb je voor afname niet 500kW nodig maar slechts 400. Als je dan iedereen 5kW aan panelen laat leggen gaat het fout: op die doordeweeksedag in mei staat het domein dus (bijna) 500kW terug te leveren.

Daarnaast, als je per chalet met "max 5kW" rekent, dan is dat als de wasmachine en kookplaat allebij tegelijk aanstaan. Dat houdt niet zo lang zo stand. Dat zakt na een paar minuten wel weer in. Maar zon doet dat niet. Dat kan zomaar de hele dag staan te stoken. Kortom, je wilt de limieten waarschijnlijk iets lager leggen dan de limieten voor "aangesloten afnemers".

Op woensdag 2 april 2025 13:32:06 schreef rew:

Hoe is het mogelijk de inverters terug te regelen vanaf een centrale plek?