hallo,

heb een miele wasmachine van enkele jaren oud die plots niets meer doet.

type: wdd030 wps

het toestel doet dus helemaal niets meer, de zekering op de print is in orde, er komt ook spanning op de print aan de bovenkant van het touchpanel, de deur is open.

iemand een verklaring, zou er nog iets van zekeringen zijn of deurslot wat er voor zorgt dat hem volledig dood is?

Branden en/of knipperen er lampjes op het paneel wanneer de machine is ingeschakeld en de deur helemaal en goed dicht is?

deur zit goed in slot, gaat normaal open en dicht maar machine doet verder niets, ook geen enkel lampje of display, machine is gewoon helemaal dood

[Bericht gewijzigd door kevintjeuh88 op (13%)]

Hoe heb je gemeten of er spanning binnen komt?
Met een DMM , of met zo'n spanningzoeker schroevendraaier?

Gaat die deur elektrisch open? Dan is er wel spanning in het apparaat aanwezig.

[Bericht gewijzigd door revado op (28%)]

De bediening laat het wel eens afweten. Soms helpt de stekkertjes een los trekken en terug in. Verder kun je weinig gezien je geen testprint hebt en gezien het te duur is om te gokken. Als niets helpt is professionele hulp inroepen de enige optie. Er zijn soms ook forfaitare maxima (plafondprijzen)op herstellingen in functie van leeftijd en deze is zeker niet oud. Dus die weg ook eens bekijken.

Andere mogelijke acties:
Alle overbodige stekkers loshalen. Mss is er een component die verstoort. Bv: ntc die verliesstroom geeft of ander onderdeel. Onderdeel dat de digitale verbinding stoort. Bv aan de zeepbak waar soms de stekkers samen komen. De zeepbak (indien met motorsturing) durft wel eens lekken en storingen van oxidatie of verliesstroom geven.
Of opzettelijk een fout leggen. Bv vlotter op de bodem opheffen om lek te simuleren of ntc los leggen om error te veroorzaken.
Alles om hem eens wakker te schudden.

Voeding op hoofdprint stuk ?
Hoofdprint al eens goed bekeken ? TNY stuk ?

Jan

Hoe krijg je spanning aan de bediening als de tny stuk is?

Goede vraag Eric maar blijkbaar toch mogelijk bij W1 (ELP270) :

https://www.circuitsonline.net/forum/view/165127

Interessant. Dan moet er dus een gedeelte zijn dat zijn 12v ergens anders haalt.

@kevin: meet je enkel 12v of ook nog andere spanningen op de bedieningsprint?

ik meet ergens in de 20v op de print van boven, weet het zelfs niet heel zeker meer, toestel staat niet bij mij, heb er zelfs een kleine elektrische schok van gehad toen ik de connector loshaalde vanboven met het gedacht dat er gwn laagspanning opstaat, en aan de dikte van de draden zou dat ook moeten denk ik.

het deurslot vergrendeld niet uiteraard omdat hem geen spanning heeft

op de print heb ik gemeten achter de zekering (uitetaard 240v) en op de gelijkrichter en ik meet spanning, geen idee meer wat juist.

toestel heeft lang stilgestaan de laatste maanden maar wel ingestoken wegens verhuis naar rusthuis.

vlotter onderkant heb ik al omhoog gezet om eens te kijken wat er ng gebeurt, maar helemaal niks

Op vrijdag 4 april 2025 12:34:19 schreef kevintjeuh88:
het deurslot vergrendeld niet uiteraard omdat hem geen spanning heeft

Alleen spanning nodig om te ontgrendelen !

Dat met die sloten is iets bij de oudere machines. Dit is een W1 die elektrisch vergrendeld en ontgrendeld.
Deur open of dicht maakt niet uit.

Mijn kaarten leg ik in voor de ELFU print.
Mogelijk zie je wel het display heel licht oplichten, ookal is de machine uit.

Je kunt proberen wat storingen te maken zoals de waterproof schakelaar activeren op de bodem. Maar geef je weinig kans.
Let op die schakelaar werkt - dacht ik - op 230v.

Eruit draaien en met een sateprikker de piepschuim drijver omhoog drukken, de schakelaar hoor je klikken.
Even vasthouden, waterproof melding komt niet direct maar pas na een aantal seconden.