Ik kreeg een wat oudere HP Pavilion 17-e125nd laptop (met W8). De netadapter is er niet bij. Ik heb een aantal originele HP adapters, maar geen daarvan past,
Ik heb ook een doos vol van die kleine stekertjes die bij universele netvoedingen worden geleverd, en geen daar van past.
Als ik in de aansluitbus van de laptop kijk, kom ik uit op 4 of 4,5mm. buitendiameter. Het gat in de behuizing meet4,75mm. De binnenkern in de laptop lijkt hol te zijn, maar zit te diep om te meten. Wie heeft zo'n pc en kan de maten van het stekertje meten?
Een nieuwe adapter is geen optie, omdat ik niet weet of de pc nog werkt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
Dank voor de antwoorden.
@Arco
Nee, het is een concentirsch steker, waarschijnlijk 4,5mm uitwendig en intern vermoedelijk een holle ruimte met daarin een dunne stift. In het chassisdeel zie ik een hol pennetje, in tegenstelling tot de chassisdelen die ik ken en die allemaal een massieve stift hebben, die contact maakt met de binnenbus van de steler. Zekerheid daarover heb ik niet , vandaar de vraag.Ik heb wel HP voedingen liggen, 19,5 Volt, maar de buitendiameter van de plug is veel groter.
Het is mogelijk dat dat drie-polige concentische stekers zijn.
De laptop die hier ligt heeft volgens de opdruk een tweepolige aansluiting. Kennelijk communiceert de laptop dus niet met de voedingadapter via de derde pool.
@Guy.v2
Ik was niet van plan 50 euro te investeren in een project, wat wellicht rijp is voor de schroot.........Het zou zomaar kunnen dat de stekker van Viadennis niet eens past met 4,5 en 3 mm. De plug lijkt 3-polig (buitenring-binnenring-centrale massieve stift).
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Da's een 3 polige steker volgens mij: de middenpin, en de binnen en buitenzijde van de buitenste bus...
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Als je in het chassie deel kijkt, heeft de middenpen een bepaalde kleur dan past daar een adapter stekker in met dezelfde kleur.
op de stekker bij de link is dit licht blauw, dan moet dat in je labtop ook lichtblauw zijn.
Niek56
Golden Member
Ik heb ook nog een HP pavilion en het stekkertje ziet er exact zo uit zoals als op het plaatje hierboven. De buitenmaat is 4,5 mm en de binnenmaat 3 mm.
Op woensdag 9 april 2025 14:51:38 schreef Hunebedbouwer:
Als je in het chassie deel kijkt, heeft de middenpen een bepaalde kleur dan past daar een adapter stekker in met dezelfde kleur.
op de stekker bij de link is dit licht blauw, dan moet dat in je labtop ook lichtblauw zijn.
Ik ben nogmaals gaan kijken naar het chassisdeel n.a.v. de kleur. Met een lichtje erbij kon ik geen kleur ontdekken, maar er zit wel een dikke kunststof middenstift in, met een gaatje in het midden en contactjes aan de buitenkant van de binnenstift. De steker is dus ondanks de afbeelding op de computer zelf toch een drie-polig exemplaar. Die liggen niet zo heel dik gezaaid denk ik. Moet dus op zoek naar een complete adapter. Omdat ik de status van de laptop verder niet ken, gaat een nieuwe adapter het niet worden.
Heeft iemand wellicht een schema hoe het aangesloten zit, om toch wat te proberen?
De accu van mijn fototoestel is leeg en ligt nu aan de lader. Ik zal later nog een foto maken van de afbeelding op de laptop waar in wordt gesuggereerd dat de aansluiting twee-polig zou zijn.
Een stuk kabel waaraan de goede connector zit zou ook welkom zijn.
Arco
Special Member
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Volgens de link van Guy-V2 is die blauwe ook voor jou type.
Als er in het chasie deel geen ringetje zit kan het deel ook stuk zijn, heb ik 3 a 4 jaar geleden ook gehad. Het deel vervangen en ie doet nog steeds.
vraag eens bij de buren wat die hebben. het is een veel voorkomende HP plug als je daar kan testen en kun je mogelijk eens kijken bij de kringloop, daar liggen allerhande adapters.
Onze HP's (van na 2020) hebben allemaal die blauwe ring uit je posting hierboven. Ik heb een paar omzettertjes gekocht bij Ali omdat we aardig wat oude Dell laptop laders hebben die nu dus reserve HP laders zijn geworden.
https://nl.aliexpress.com/item/1005004510797965.html?spm=a2g0o.order_l…
En volgens mij werkt dat zonder problemen.
Ook deze gekocht maar volgens mij nog niet getest. Ik weet dat de middelste pin bij Dell wordt gebruikt voor identificatie van de lader: stukje print uit een defecte Dell lader gezaagd met het chippie dat dit regelt en daardoor werkt mijn (inmiddels defecte) Dell ook op een universele autolader: zonder dat chippie werkte de laptop wel maar werd de accu niet opgeladen.
Het probleem is voorlopig opgelost.
Bij mijn DELL 3530 laptop zit een LITE-ON adapter, inkoop dus. Ook 19,5V en levert ook voldoende stroom.
De steker lijkt precies wat ik zocht. Ik heb de gok genomen en de HP gaat gewoon aan. Ik kan dus even vooruit. De HD zit niet meer in de laptop, dus er moet er eerst eentje ingezet worden. Die heb ik nog wel liggen.
brains
Special Member
Ik sleutel ook vaak met laptops en andere apparaten en heb daarvoor een setje losse dc pluggen in allerlei soorten en maten gekocht op aliexpress. Aan de ene kant zit standaard 2.5 dc ingang. Daar kun je dan een standaard 2.5 dc pluggen insteken. Als je verschillende laptop adapters liggen zit er vast wel eentje bij die daarin past.
En aan de andere kant heb je een andere plug. Die blauwe van hp heb ik ook maar bv ook zo'n gekke van lenovo.
Heb de link niet zo bij de hand maar is niet moeilijk te vinden op ali.
Ze kosten niet zoveel en je kunt zelfs setjes met pakweg 40 verschillende pluggen vinden.
Zeer handig en onmisbaar als je met laptops sleutelt.
Op donderdag 10 april 2025 23:04:55 schreef brains:
Ik sleutel ook vaak met laptops en andere apparaten en heb daarvoor een setje losse dc pluggen in allerlei soorten en maten gekocht op aliexpress. Aan de ene kant zit standaard 2.5 dc ingang. Daar kun je dan een standaard 2.5 dc pluggen insteken. Als je verschillende laptop adapters liggen zit er vast wel eentje bij die daarin past.
En aan de andere kant heb je een andere plug. Die blauwe van hp heb ik ook maar bv ook zo'n gekke van lenovo.
Heb de link niet zo bij de hand maar is niet moeilijk te vinden op ali.
Ze kosten niet zoveel en je kunt zelfs setjes met pakweg 40 verschillende pluggen vinden.
Zeer handig en onmisbaar als je met laptops sleutelt.
Dan heb je ook nog te maken met 19, 19,5 0f 20 Volt. Zal voor veel mensen weer een extra probleem zijn, maar m.i. zal de werking er niet minder om zijn.
Eigenlijk bekommer ik me daar niet meer zo om. Zou het voor een laptop erg veel uitmaken of het 19,0 of 20,0V is? We hebben het over 5% spanningsverschil waar de interne DC-DC vast wel tegen kan. Uiteraard is dit mijn ervaring, dus experimenteer op eigen risico... (ik heb vrijwel geen 20V voedingen dus in mijn geval is het een 19,5V voeding in een 19V laptop of vice versa).
(Extere DVD brander van Dell met eigen Dell plug voor dockingstation (gaf 20V aan brander) eens omgebouwd naar gewoon USB en een 12V voeding. Heeft jaren gewerkt al is dit natuurlijk een voorbeeld van een LAGERE spanning, niet een 5% 'te hoge' spanning).