Dag,
Ik heb een VCO gebouwd. Deze lijkt het niet te doen. Er komt geen geluid uit. Als ik een oscilloscoop aansluit op de uitgang, dan krijg ik ook niets bekends te zien. Nu vraag ik me af hoe ik dit moet troubleshooten.
Ik heb het schema (zie tekening en PDF). Op dit schema staan een aantal testpoints. Ik heb de voltages gemeten: 12v, -12v, 10v en -10v. Ook meet ik dat TestPoint 1 op de juiste voltages zit.
Nu zijn er dus meer testpunten, maar ik weet niet hoe ik deze kan gebruiken. Ik weet eigenlijk ook niet hoe de schakeling precies werkt.
Mijn vraag dus eigenlijk: hoe vind ik uit wat er mis gaat in de schakeling. Om die vraag te kunnen beantwoorden moet ik weten hoe de schakeling werkt en welke waarden ik kan verwahcten op de testpunten.
Zouden jullie een paar aanwijzingen kunnen geven?
Hierbij nog een jpg van het schema en een link naar de PDF.
EDIT: Een concrete vraag. Op de tekening zie ik meerdere paartjes diodes. De eerste diode van -12v naar de "signaal-lijn", en de tweede diode van de "signaal-lijn" naar 12v. Waarom is dat?
EDIT2: Triangle en Pulse(Square?) worden volgens mij afgeleid van Saw. Klopt dit? Nu vraag ik me af wat de Saw maakt. Is dat de verzameling transistors rechtsboven, of komt dit uit het gebied met de KR198NT1A? 1 lijn verbindt deze twee gebieden. Hoe beïnvloeden deze gebieden elkaar. Ik heb het idee dat deze twee gebieden de kern vormen van de schakeling.
EDIT3: Bron: https://github.com/erica-synths/diy-eurorack
EDIT4: Omdat het lastig is voor anderen om het hele schema uit te leggen en ik een aantal dingen wel snap, zal ik de verschillende delen zelf proberen uit te leggen. Mijn kennis is nogal basic, maar op deze manier komen we vanzelf bij de delen die ik niet snap.
#######################################################
in dit gedeelte wordt verbonden met de externe voeding. We zien twee zekeringen (VR1 en VR2) die blokkeren wanneer de stroom te groot wordt (kortsluiting). Twee diodes (VD1 en VD2) die piekspanningen afvoeren. Twee spoelen (L1 en L2) die wat ruis uit de spanning halen. Verder nog een aantal capaciteiten die de spanning stabiliseren.
Het volgende gedeelte bevat 2 voltage regulator. De ene maakt 10v, de andere -10v. We zien ook wat capaciteiten voor stabilisatie, en een aantal weerstanden waarmee het voltage ingesteld wordt.
Nog een gedeelte dat met voeding en stabilisatie te maken heeft. Een aantal ontkoppel-capaciteiten, waarschijnlijk geplaatst in de buurt van ICs en de voeding van de op-amps.
In dit gedeelte zien we een spanningsdeler. Deze gekozen spanning wordt gebufferd door de op-amp aan de rechterkant. De spannigsdeler selecteert het octaaf, de toonhoogte. Hoe deze spanning gebruikt wordt in het vervolg van de schakeling is mij niet bekend, maar daar komen we later.
De verhouding van de weerstanden zorgt ervoor dat stand 2 resulteert in een voltage van 5V. Er zit ook een trimpot om het voltage exact te kunnen afstellen.
Waarvoor de 10M weerstand is, weet ik niet.

EDIT: Een concrete vraag. Op de tekening zie ik meerdere paartjes diodes. De eerste diode van -12v naar de "signaal-lijn", en de tweede diode van de "signaal-lijn" naar 12v. Waarom is dat?
Dat is om de opamp ingangen te beschermen tegen al te grote ingangsspanningen.
Die worden dan via de diodes afgevoerd naar de voeding van de schakeling.
Bij 'normale' signaalspanningen doen die diodes niks.
Tot aan TP2 is het allemaal control voltage, dus een lineaire DC spanning die de frequentie instelt.
Eenvoudig meten met de multimeter, kijken of het ongeveer doet wat je verwacht. Hogere spanning is een hogere toon.
De schakeling rond DA5 is een logarithmische spanning-naar-stroom omzetter, die een precieze negatieve stroom trekt uit de belangrijkste condensator in deze schakeling, C23.
De gescheiden schakeling rond DA2A is een thermostaat voor DA5 en niet direct relevant, hoewel hij het wel moet doen voor muziekaal gebruik.
De schakeling rond C23, VT1-4 is de eigenlijke oscillator. Testen door DA5 uit zijn voet te halen en pin 10 omlaag te trekken naar GND of -12 met b.v. 100 k. Er moet nu een toon verschijnen op TP5.
VT5,6 geven een sync optie en kunnen allicht dwarsliggen. 5 even weghalen zet hem buiten spel.
Als het zo ver werkt kun je een voor een de resterende deelschakelingen werkend maken.
Ik heb zelf weinig ervaring en raad de bouwhandleiding van de Elektuur Formant (nu public domain) aan voor adviezen over component selectie etc.
deKees en Aart, bedankt. Hier kan ik verder mee.
Ik zal het eens gaan onderzoeken.
Ik zal ook de start-post updaten met wat ik uitgevonden heb.
EDIT:
Ik heb een tweede setje. Deze zou ik ook op kunnen bouwen. Maar in plaats van dat ik alles soldeer en aan het eind hoop dat het werkt, zou ik ook de delen die Aart benoemd stuk voor stuk op kunnen bouwen. Dat deel kunnen testen, en vervolgens het volgende deel opbouwen.
Heb je een voorbeeld of een beschrijving van de schakeling rond DA5 en ook VT1-4? Ik zoek eigenlijk een term waar ik op kan zoeken om zo meer te vinden over precies dit gedeelte van de schakeling.
Ook ben ik nog van plan om de ICs uit de schakeling te halen en deze los te testen.
Ook ga ik nog kijken of de inputs (waar je dus een stekker in kan steken) geen gekke dingen doen, die het controle-signall beïnvloeden, maar dit komt overeen met wat Aart zegt, namelijk controleren of TP2 de juiste waarde toont.
[Bericht gewijzigd door aanuit op (73%)]
Omdat ik nieuwsgierig was en het regent heb ik de oscillator even in breadboard geprikt. De schakeling uit de OP met iets andere componenten (TUP, TUN, niet geselecteerd, etc.), en 100 k op de plaats van de stroombron.
De schakeling oscilleert goed en lijkt niet kritisch.
Er is een opvallende amplitude sprong als de voeding wat hoger dan 10 V wordt ingesteld.
De log converter is een bekende schakeling, die ook in de al genoemde Formant en vele andere synth VCO's, (Elektuur-) VU meters etc. wordt toegepast.
Bij andere VCO's is het principe van de gebruikte oscillator als ik "google" dan ook vaak soortgelijk.
Volgens mij heeft E. voor 1980 een uitgebreider artikel over specifiek de log converter geschreven, maar ik kan het nu niet vlot vinden.
Dat een 074 het niet zou doen zou, met de gebruikelijke voorbehouden, uitzonderlijk zijn. De (? ik kan het type niet lezen) mogelijk lastig verkrijgbare transistor array zou men voor een test kunnen vervangen door twee gewone PNP torren in het voetje geprikt.
Dat is als synth niet bruikbaar, maar zou wel moeten werken.
Maar als eerste zou ik de opbouw van de print zorgvuldig controleren. Een foutje is zo gemaakt.
Gedaan zoals aangegeven door Aart.
TP2 geeft denk ik wat vreemde waardes.
Vervolgens DA5 verwijderd en pin 10 omlaag naar GND.
Nu zie ik de TRI waveform en ook de square, echter geen SAW, die blijft vlak.
EDIT... Ik zie ook dat de PWM knop het doet.
Volgens mij is dan het volgende stapje te onderzoeken of en wat er misgaat tot TP2.
EDIT2:
TP1 lijkt goed te reageren op de SW1 (Octave). Ik zie daar 1v, 2c, 3v, 4v en 5v als ik aan de knop draai.
Maar TP2 lijkt daar helemaal niet op te reageren, terijwl ik dat wel verwacht had. Kan ik dat verwachten en hoe zou dat kunnen?
Dan nog een vraag... R26, R27, R28, R29 en R30 zijn aan 1 kant met elkaar verbonden. Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt?
Ok. Het is opvallend dat de SAW uitgang niet werkt, omdat dit signaal de basis is voor de andere genoemde signalen is die er wel zijn. Het probleem zal dus niet groot zijn.
De schakeling met de weerstanden maakt een gewogen gemiddelde van alle stuurspanningen, en -10 V via R92,R93. De resulterende spanning op de node zal gezien D11 altijd negatief behoren te zijn.
Deze negatieve spanning wordt versterkt door DA2C en dat is wat op TP2 te vinden is.
( In de Formant is op deze plek een normale somversterker toegepast, wat voor mij eenvoudiger voelt. Maar van synthesizers heb ik geen verstand. )
Goed....
1. Oeps... C2, C26, C27, C28.... per ongeluk 22uF geplaatst i.p.v. 10uF. Voor de Cap zie ik nog wel een Saw, na de Cap niet meer. Andere signalen (Pulse, Tri) tappen voor de Cap af; dus niet vreemd dat die nog wel zichtbaar zijn. Echter Pulse en Tri gaan uiteindelijk ook door 22uF heen en niet door 20uF, maar die lijken daar geen last van te hebben. Ik weet trouwens nog niet zeker of de verkeerde Cap de oorzaak is van het feit dat ik geen Saw op de uitgang zie.
2. TP2 geeft bij mij een positief voltage, terwijl een negatief voltage verwacht wordt. Ik heb ook een post op het internet gevonden waar negatieve voltages gemetern worden op TP2.
En nog een foutje.... Omdat TP2 een onverwacht voltage aangaf, heb ik DA1 verwijderd om de voltages die samen het voltage op TP2 vormen te kunnen meten. Nu blijkt dat ik ook voor R6 een verkeerde waarde heb gemonteerd... 150 i.p.v. 150k.
[Bericht gewijzigd door aanuit op (15%)]
.