Vaatwasser Bosch SGV55M43EU/07 hangt in programma ?

Goedendag heren en dames.

Betreft een Bosch SGV55M43EU/07, inbouw vaatwasser.

Gister bleef de vaatwasser in zijn programma hangen.
Was nomaal opgestart op 70 graden program.
Afvoerpomp heb ik horen draaien.
Vaatwasblokje was ook gevallen, maar afvoerpomp leek te blijvendraaien met interval, tijd niet echt op gelet.

Toen vaatwasmachine stil was deur geopend en uit en op nieuw aangezet.
Zelfde euvel.

Daarna aan/uitknop 3 sec ingehad, geen effect.
Reset met 2 knoppen geen effect.

Als ik nu met de deur open de aan/uitknop indruk dan begint meteen de afvoerpomp te draaien voordat de deur dichtzit.

Keuzeschakelaars lijken gewoon te werken met deur open en draaiende afvoerpomp.

Filters in de kuip schoongemaakt.
Kapje bij afvoerpomp losgehad en een paar kleine botsplinters verwijderd, was niet genoeg om de pomp te hinderen.
Had er eerder al een beker water ingegoten om afvoerpomp te testen, functioneerde gewoon.

Hoe nu verder?

Ik zit er misschien compleet naast maar dit doet mij denken aan een gekend probleem toen ik nog bij Bosch werkte als witgoedreparateur (1976-1979).
Om de paar weken kregen we een tussenkomstaanvraag voor een vaatwasser die werkte met de deur open en niet met de deur gesloten.
Het probleem was altijd de deurschakelaar die defect was en dan 'omgekeerd' werkte (NC/NO).
Ik belde dan bij de klant aan met een nieuwe deurschakelaar reeds in mijn broekzak.
De klant: "Ha, is dit een gekend probleem?"
Ik: "Nee hoor" ;)

Waterlek of blauw hendeltje dat blijft hangen. (Linkse zijwand verstropt)

Turbokeu,
Bedankt zal hem zeker even nakijken.

Op zaterdag 12 april 2025 13:56:20 schreef EricN:

Dat wordt dus uitbouwen ?

Helaas. Handenarbeid. Kijk eerst wat turbokeu schrijft na. Daar moet je niet voor uitbouwen. Maar met een defect slot verwacht ik dat hij ook water neemt en wast met open deur. Dat is bij lek en geblokkeerd hendeltje niet het geval.

Vaak kalkvorming IDD bij vlotter linker zijde.. maak eens een foto met geopende linker zijkant..

Zo vaatwasser uitgebouwd.
Deurschakelaar getest, 0.1 Ohm.

Linker paneel verwijderd.

Vlotterschakelaar no en nc contacten werken.

Contact bediend door blauwe hevel is no en bediend 4.0 Ohm.
Onderdeel met blauwe hevel is dit soort van druksensor, membraam type ?

Die prut (zie foto) blokkeert soms de luchttoevoer naar het membraam dewelke het blauwe hendeltje bedient. Laat eens draaien en kijk of na het vallen vh water (vh resevoir naar kuip via prut) terug komt of blijft hangen.

Even zonder inhoud laten draaien.
Leek goed te gaan, ding liep gewoon door z'n programma.

Toch lekkage, vlotter komt op.
Had met uitbouwen wel water gezien, maar dacht dat dit veroorzaakt was door het voorover kantelen.....

Nog tip wat de hoofdverdachte is ?

Op zaterdag 12 april 2025 13:56:20 schreef EricN:

Het eerste dus. Als je gekeken hebt en je zag water bij komen in de bodem. Waar kwam het vandaan? Meestal loopt het van boven naar beneden 8)7

Op donderdag 17 april 2025 21:28:29 schreef EricN:
[...]

Het eerste dus. Als je gekeken hebt en je zag water bij komen in de bodem. Waar kwam het vandaan? Meestal loopt het van boven naar beneden 8)7

Ja, en het is ook nog zo dun...
Voordeeltje, keukenvloer is ook weer deels gedweild.

Niet gezien waar het lekte, was allang blij dat de machine normaal starte.

Wordt vervolgt....

Rechts vh blauwe armpje zit een zwart armpje. Daar durft het door verstropping ook uit lopen. En onder het blauw armpje.

Moeilijker te zien is een lek aan de motordichtung. Goed droog maken op de bodem (moeilijk want je kunt overal moeilijk aan) zodat je "nieuw" lekwater ziet komen.

Lek is boven water..
Afdichting bij pomp lekt.

Moet ik nu de hele machine demonteren om hier bij te komen ?
Of is het mogelijk om de motor opzij te schuifen zodat de O-Ring te verwijderen is.

de pomp zit dacht ik in dat rubber gedrukt. dus als de pomp los is kan deze er dan zo uit. bauknecht en whirlpool hadden een handje van een slangklem op de pomp. in de aansluiting met dat rubber zit een trillings gedempte rubber, die vouwen in dat rubber kunnen weleens het lek zijn. soms rubber aangetast door wasmiddelen..

moet echter zeggen dat het lek een recent moet zijn, want vaak is dat al jaren gaande en word het ineens erger. dan zie je een duidelijke lek op de bodemplaat, zwart en kalk..

[Bericht gewijzigd door testman op (51%)]

Het beste is vaatwasser op zijn rug te leggen, veren losmaken van touwtjes, slangen leeg laten lopen en onderbak er af, 4 schroeven. dan kan je zo bij de pomp. Die afdichtingen lekken vaker door vet aangetast en dik geworden. Zijn nog wel verkrijgbaar.

Je bedoelt deze: 00171598

Hopelijk lekt hij daar alleen. De motor uitgang hangt wel vast in de doorstroomverwarming unit. Dat is de enige uitdaging. Veel werkruimte creëren zoals @smd omschijft werkt het makkelijkst. Opgelet met lekwater. Overal goed doeken onder steken als je wat los trekt.

PS. Trek fotos vd bekabeling. Zeker vd motor. Voor je het weet ligt er onbedoeld een draad af en weet je niet waar deze zat.

ik zou ook eerder denken dat de pomp lekt op de asdichting, dat is een bekende plek voor zolang er vaatwassers zijn.

De rubbers is ook berucht bij dit type.. Als pomp zwaar gecorrodeerd is (en zelfs aardlek creeert), is dat wellicht ook aan de hand..

Gevonden, in de afdichting tussen pomp en kuip.

Er zit een kunstof bus in het rubber gevulcaniseerd ?
Deze komt door het rubber heen, zie foto.
Bovenzijde foto is deel wat in de kuip zit, pomp schuift er in aan de onderzijde.

Dacht eerst dat er een soort van vloeibare pakking was gebruikt om e.e.a o er in te zetten.
Blijkt toch gewoon het rubber van afdichting te zijn wat kauwgumachtig is geworden.
Iemand een idee wat dit veroorzaakt heeft ?

Het kauwgumachtige deel zat wel op het laagste punt van de afdichting.

Asafdichting op pomp zelf is het niet, er is geen water door de pomp heen gelopen.

niet toevallig glanspoel of zeep gebruikt van een vaag merk? dat was voorheen de reden dat rubber rot werd.

Het toestel zit vol rubbers. Die hebben dezelfde sleet. Opgelet met vreugde.

Oww bekend euvel, was er maar glansspoel en zout gebruikt, dan was dit niet ontstaan. dit komt puur door dierlijk vet, dus lage temperaturen en te veel vettigheid.

Op dinsdag 22 april 2025 18:36:03 schreef smd:
Oww bekend euvel, was er maar glansspoel en zout gebruikt, dan was dit niet ontstaan. dit komt puur door dierlijk vet, dus lage temperaturen en te veel vettigheid.

Was eigenlijk altijd op 70 graden en gebruik meestal de vaatwasblokjes van Dreft.
Wat is het chemisch effect dan van glansspoel en of zout ?
Neutraliseerd dit dan een effect van de vaatwasblokjes ?

Heb hier vrij zacht water, weinig kalk.

Vet is grootste vijand. Glansspoel zorgt dat rubbers gezond blijven en zout zorgt ervoor dat rubbers niet uitdrogen.