Ik was van plan zelf plafondlampen te maken (3D printen met Zigbee electronica)
Nu stond ik zojuist bij de Aldi en waren 2 exact dezelfde designs te koop (in de aanbieding) waardoor ik dacht deze "snel" om te kunnen bouwen naar Zigbee zodat ik deze via Hue kan schakelen.
Ik heb dit eerder gedaan met de Gledopto Pro versie (https://www.123led.nl/Gledopto-Zigbee-led-strip-controller-Wit-Werkt-m…) en had verwacht dat de leds op 12 of 24v zouden werken.
Nu heb ik de lamp zojuist aangesloten en op de uitgaande connector gemeten maar nu meet ik 157v ongeveer (tussen + en CW of tussen + en WW)
Is er iets waarmee ik dit toch "gemakkelijk" kan ombouwen naar Zigbee?
Gedimd meet ik per kanaal 140v, 100% verlicht per kanaal 160v, al zou ik het liefst verder willen kunnen dimmen aangezien gedimd nog vrij fel is
Hierbij een foto van de lamp:
gradtje
Ja... en toen ?
Zo te zien zit daar een AB bij, als je kunt uitvogelen hoe de uC de schakeling aanstuurt, zou je dat kunnen gebruiken vanuit een zigbee ontvanger.
Er zal ook ergens iets van 5V te vinden moeten zijn, dus dan hoef je alleen maar de uC welke de AB regelt te vervangen door je zigbee.
Er zal echter ook wel een dimfunctie in zitten, als je dat ook wilt gebruiken zul je er wat dieper in moeten duiken. (PWM waarschijnlijk)
Bij nader inzien denk ik dat er een schakelende stroombron in zit. Als je gelukt hebt, is de stroomvoeding en de bediening gescheiden en er zitten 2 ic``s....
[Bericht gewijzigd door gradtje op (17%)]
Ik heb de ledstrip eruit gehaald maar het lijkt alsof de leds allemaal in serie zitten. De uitgang naar de ledstrip is dus tussen de 140 en 160v per kanaal. Of ik moet de ledstrip in delen splitten en een 12v of 24v voeding met zigbee controller gebruiken, of er moeten andere tips komen
Update, na de ledstrip te meten lijken ze per 2 (per kanaal) parallel aangesloten te zijn
[Bericht gewijzigd door bbuster op (14%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Is dit wel een Philips Hue? Ik denk dat het een of ander OEM ding uit Duitsland en/of China is. Het werkt in elk geval op een infrarood afstandsbediening dus dat lijkt me de makkelijkste en veiligste weg. Ik zou niets direct op het armatuur aansluiten, want de kans lijkt me groot dat dit volledig netgekoppeld is.
Dit is geen philips hue, ik wil het juist “ombouwen” naar hue compatible. In het ergste geval nieuwe voeding en zigbee ontvanger en ledstrip erin maar de leds die erin zitten zou ik graag gebruiken als dat mogelijk is
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ahja op die manier, ik dacht even dat Zigbee en Hue verschillende protocollen waren.
Als je hem niet met een infraroodverbinding wilt of kunt gebruiken, zul je een passende LED-driver moeten zoeken die 250mA kan leveren bij minstens 160V.
Die lijkt niet te bestaan. Zat er zelf aan te denken om de strip in delen te knippen van bv 24v. Nu staan ze per 2 parallel wat zou betekenen dat er 9v per led doorheen gaat (wat me heel sterk lijkt). Moet dus even bepalen hoe dit geschakeld is
maartenbakker
Golden Member
Kan ik me iets bij voorstellen, hoge spanningen is typisch iets voor fabrieksmatig geproduceerde armaturen.
Ik zou het zelf alsnog eerst op de luie manier langs de infrarood-weg proberen, er is in elk geval meer dan genoeg over geschreven en ik gok dat jouw lamp geen eigen protocol heeft dat nergens anders voorkomt. Je komt als je gaat zoeken, links tegen zoals https://community.home-assistant.io/t/best-ir-blaster-with-zigbee-conn…
Is de luie manier echt zo lui? Ik draai niks van home assistant of iets in die richting en die zigbee ir blasters lijken ook weer een 5v voeding ofzo nodig te hebben. En hoe krijg ik die ir blasters uberhaupt de juiste signalen laten uitzenden om te dimmen etc…