Een aantal kanalen van mijn Yamaha Promix01 geven een ruis. Bepaalde kanalen continue, bij andere kanalen zakt de ruis weg. De ruis is pre-fader (digitaal) en zit in het "digitale board".
De afbeelding toont twee van de kanalen. Aangezien het als een analoge ruis klinkt, verdenk ik niet de ADC en verder. De opamps 4560 zijn oké. Ik vind de schakeling moeilijk te doorgronden. Iemand tips? Lekke condensatoren misschien?
Alvast dank.
Groet,
Martin
Per kanaal zit er nog wel wat voor: nog twee transistors en nog twee opamps (schema 2/8 en 3/8). Daar moet je dus ook zoeken.
Als je denkt dat het voor de ADC's zit, kun je vanaf de ADC-ingang terugwerkend naar de kanaal-ingang het signaal beluisteren (met een losse versterker, of desnoods een actief computerboxje) om te kijken of je de ruis nog hoort.
Dank voor je reactie Frederick.
Als ik de lintkabel tussen het analoge ingangsboard en dit board loshaal, dan blijft de ruis aanwezig. Het zit dus niet in het circuit wat hiervoor zit.
Ah, da's duidelijk; dat scheelt alweer.
De 1760 is blijkbaar een vierbits sigma-delta omzetter. Er zitten twee stuks tweede-orde-integrators in, en al die weerstanden en condensatoren horen daarbij.
Hieronder zie je een principeschema (uit de datasheet) van de ingang, waarin het wat duidelijker is getekend.
De punten 4-3-2-1 op het IC (en 11-12-13-14) zijn dus ook nog 'soort van' analoog.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
De A/D converters gingen nog wel een stuk bij deze mixer, en dan kreeg je rare (bij)geluiden, waaronder inderdaad statische ruis. Heb er behoorlijk wat vervangen, daarna kunnen ze er weer voor jaren tegenaan.
De A/D converters gingen nog wel een stuk bij deze mixer, en dan kreeg je rare (bij)geluiden, waaronder inderdaad statische ruis. Heb er behoorlijk wat vervangen, daarna kunnen ze er weer voor jaren tegenaan.
Heb van 1 kanaal de condensatoren vervangen, maar verhelpt het niet. Dus ik vermoed zoals @DJohnny schrijft dat het dan toch in de ADC's zit. De ruis klinkt analoog, maar in een ander kanaal klinkt het minder analoog.
Zie de ADC's voor een paar euro op Ali, maar je hoort geregeld over namaak. Kan de gok wagen. Veel meer uitgeven voor een oud apparaat is ook niet zo zinvol. Maar het is een leuke hobby en ik was ook lekker bezig met een externe aansturing met een iPad (TouchOSC).
Naar ik aanneem zou het dan afdoende zijn om de PCM1760U te vervangen? De DF1760U lijkt mij niet de oorzaak te kunnen zijn.
Heb de gok gewaagd en op Ali de PCM1760U en DF1760U besteld. Een van de kanalen kreeg ik daarmee schoon. Maar een ander kanaal was in eerste instantie helemaal perfect, maar na een halve minuut begon de boel weer te ruizen en erger. Luide digitale artefacten. En volledig onbruikbaar. Met tevens invloed op de andere kanalen.
Ik zou zeggen, IC’s van Ali doen het wel of doen het niet. Of is het mogelijk dat een IC het even goed doet en - zoals ik nu had - na korte tijd het begeeft? Met andere woorden, is het mogelijk dat het probleem opgelost is wanneer ik van een “goede” bron IC’s koop?
Helaas een bekend fenomeen op Ali.
Soms is het een heel ander component, of een gebruikte met aangelaste pootjes...
Inderdaad origineel zoeken.