Beste forumleden,
van de ene dag op de andere liet het display "CAUTION" zien en alle toetsen waren geblokkeerd. In de gebruiksaanwijzing zie ik dat als het display dit weergeeft, er sprake is van vocht in het apparaat. De remedie zou zijn het apparaat een uur laten opwarmen. Helaas hielp dit niet.
Het schema laat geen vochtsensor zien. De servicedoc. gaat ook niet in op deze foutmelding. Dus waarop het aanwezige vocht wordt gebaseerd, is mij een raadsel.
Wie kan mij een tip geven? Alvast bedankt voor een reactie.
Groeten, GZ34
nonius
set SCE to AUX.
Het zou mij verbazen als er geen vochtigheidssensor in zit; die zaten destijds ook in VCR's. Heb hier nog ergens een paar oude sensors rondslingeren. Waren een dik aluminium plaatje, ter grootte van een postzegel, met daarop een keramisch (wit) printje, met daarop een zwart koolstof/grafiet (?) patroon gedrukt.
Mogelijk is de sensor vervuild? Staat het apparaat in een rokershuis? Mogelijk is er ook een elco in die omgeving die slecht begint te worden.
Service manual is op Electrotanya te vinden https://elektrotanya.com/sony_dtc-2000es.pdf/download.html
Zijn de voedingsspanningen verder allemaal schoon en goed? Elco's nog in orde, met name voor de microcontroller/CPU? (i.e., dat de microcontroller door slechte voeding niet in een vreemde status geraakt).
[Edit: het zou ook kunnen dat er geen discrete vochtsensor in het apparaat zit, maar dat er een paar dicht bij elkaar lopende printspoortjes voor gebruikt worden, mogelijk in een speciaal patroon. In dat geval bevinden die spoortjes zich waarschijnlijk dichtbij de microcontroller.]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
bij een vhs zat die vocht sensor tegen de koppentrommel motor vaak. een sensor als in een weerstation zit doorgaans. echter dat die stuk is kan ook, als dat ding binnen staat en er niets is veranderd aan temperatuur zou je die melding niet mogen hebben.
nonius
set SCE to AUX.
Inderdaad, Testman, nu u het zegt.... in de buurt van de koppentrommel zaten die dingen inderdaad destijds.
Heb met enige moeite toch nog zo'n vochtigheidssensor gevonden (met onfeilbaar gevoel voor logica heb ik ze bewaard in de lade 'NTC's & PTC's'. Opbergen is niet zo'n kunst, maar later weer terugvinden, da's de echte uitdaging....)
De modernere variant is zoals Testman beschrijft, wit kunststof huis met een rastervormig gaatjespatroon erin.
Beste "nonius" en "testman",
hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik heb vervolgens het volgende gedaan:
- vochtsensor gezocht, maar niets gevonden. Als die er m.i. in zou zitten, zou die op het schema gevonden moeten kunnen worden. Maar daar zie ik niets op dat daar op lijkt. De stuklijst geeft daar ook geen informatie over. Helaas is er in de documentatie geen beschrijving van het elektronische gedeelte zoals bij Philips aanwezig.
- N.a.v. de suggestie van nonius dat er op de hoofdprint een aantal sporen dicht langs elkaar lopen, heb ik de print losgenomen en bekeken. Ik zie niets bijzonders. Wel een groot aantal sporen die dicht langs elkaar lopen. Het laatste is m.i. niet te voorkomen als je met IC's werkt met elk 60 pootjes.
- Ik heb de hoofdprint en het mechanische deel met de fohn opgewarmd: geen effect.
- Met de scoop heb ik de voedingsspanningen bekeken. Ik zie alleen schone spanningen. Alle elco's zien er optisch goed uit: geen bollingen.
Wat ik nog kan doen is het mechanische deel slopen om er achter te komen of er toch nog ergens een vochtsensor is te vinden. Maar nogmaals dit lijk me in strijd met het schema.
Groeten, GZ34.
testman
Beste "testman",
opnieuw bedankt voor je reactie.
Ik heb het apparaat een tijdje geleden gekregen uit een nalatenschap. Had daarvoor al een lange tijd stilgestaan. Gevolg 2 snaren waren gebroken en de back-up batterij was dood. De snaren heb ik vernieuwd en de CR2450 die in de print gesoldeerd was vervangen door een CR2032 met een voetje, zodat die gemakkelijk vernieuwd kan worden. De spanning die ik zo juist op de batterij heb gemeten is 3,15V zowel in belaste als onbelaste staat.
Groeten, GZ34.
De CAUTION melding kan ook duiden op een mechanisch probleem in het loopwerk, niet alleen door vocht.
Zijn alle beweegbare delen beweegbaar?
Zijn de vilt-remmen op de spoelschotels nog aanwezig en niet vastzittend?
Nergens uitgehard vet?
Etc. etc.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De melding is wat cryptisch (de nieuwere DAT's hadden geen 'dew sensor' meer, dus kan ook wat anders mis zijn.
https://www.tapeheads.net/threads/sony-dtc-za5es-dat-recorder-deck-cau…
Als het wel vocht is kan 'm langer als een uurtje aanzetten op een droge warme plaats ervoor zorgen dat het eventuele vocht verdampt en de melding verdwijnt...
Beste "Bobosje" en "Arco",
dank voor jullie reacties. Ben wel blij dat het klopt dat er geen "dew sensor" meer in zit. Ik had er ook geen in de documentatie zien staan.
Ik ga het mechanische deel eens goed bekijken, nadat ik een aantal printen er omheen heb verwijderd. Wordt vervolgd.
Groeten, GZ34.
Mijne heren,
ik heb het mechanische deel eens goed bekeken en vastgesteld dat het inrijgmechanisme niet goed werkt. 2 geleidewieltjes kwamen niet ver genoeg de cassette in, waardoor de band niet goed ingeregen werd.
De inrijgwieltjes kwamen maar tot de zwarte pijl, maar gezien de slijtsporen zouden ze tot de rode pijl moeten komen.
Het stangetje dat de tandkrans met het inrijgwieltje verbindt, kan niet meer schuiven bij de rode pijl. Dit doordat het vet hard geworden is.
Elk inrijgwieltje heeft een eigen tandkrans. De andere ziet er net zo beroerd uit.
Wordt vervolgd.
testman
Het verwarrende is dat de gebruiksaanwijzing niet vermeld dat ook andere oorzaken dan vocht deze melding kunnen geven, er staat alleen in dat vocht de oorzaak is.
Mijne heren,
Bobosje en testman weer bedankt voor jullie aanvullingen.
Het apparaat zit weer in elkaar. Als ik het apparaat aanzet, gaat vervolgens het inrijgen van een met de hand gelaadde cassette prima, zie foto.
Direct daarna lopen de laadwieltjes weer terug naar hun uitgangspositie en laat het display weer "CAUTION" zien. Ik ben er dus nog niet.
Groeten, GZ34.
Er zullen vast switches (of optos) in het deck zitten die de main-controller vertellen dat de tape is ingeregen.
Misschien dat deze switches vervuild zijn / geen contact meer maken.
Mijne heren,
hij doet het weer!
Ik heb de mechanische unit uit het apparaat gehaald en met de hand ingeregen. Toen bleek dat het rechter inrijgwieltje eerder bij het eindpunt (zie de rode pijlen op de foto) was dan het linker wieltje.
Nadat ik dit gecorrigeerd had en het apparaat weer in elkaar had gezet, werkte het ding weer prima.
Jullie nogmaals dank voor je reacties.
Groeten, GZ34.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Da's een veel voorkomend euvel...
De timing wordt door gecompliceerde tandwielen gedaan. Plaats je die niet exact hetzelfde terug, dan is er 'stront aan de knikker'... 
nonius
set SCE to AUX.
De timing wordt door gecompliceerde tandwielen gedaan. Plaats je die niet exact hetzelfde terug, dan is er 'stront aan de knikker'...
Vandaar dat er meestal timing marks op allerlei plekken staan om het hele zaakje 'op timing' te zetten. Als je geen service-manual hebt moet je oog er maar net toevallig op vallen, ze zijn lang niet altijd heel prominent aanwezig....
Op vrijdag 2 mei 2025 19:13:43 schreef Arco:
Da's een veel voorkomend euvel...
Net als met de distributie riem in je auto motor....